Wanneer het vuil echter op de voorruit zit, dan wordt het verhaal ineens heel anders. Een slecht zicht op de weg is per definitie gevaarlijk. Zorg daarom altijd voor goede ruitenwissers. Heeft u goede ruitenwissers maar is de reinigingsvloeistofpomp overleden, dan is het gevaar wellicht nog groter zelfs. Door de ruitenwissers te gebruiken zonder reinigingsvloeistof zal de troep namelijk alleen maar over de ruit worden verdeeld, in plaats van dat dit verwijderd wordt.
Reinigingsvloeistofpompen gaan doorgaans niet snel kapot, omdat deze over het algemeen niet zeer intensief gebruikt worden. Toch bestaat de kans dat deze door ouderdom op een gegeven moment niet meer zullen functioneren en er geen reinigingsvloeistof meer verdeeld zal worden door dit onderdeel. Wanneer dit zover is, is het tijd voor vervanging. De Swag reinigingsvloeistofpomp is een prima alternatief en is over het algemeen gemakkelijk in te bouwen onder de motorkap.
Een kwestie van de oude pomp verwijderen en de nieuwe installeren zodat er weer veilig gereden kan worden. Deze pompen zijn van een goede kwaliteit en kosten zeker niet teveel. De levensduur is prima, in veel gevallen is een eenmalige vervanging genoeg om nooit meer de pomp te hoeven vervangen. Hoewel het wellicht gaat om een klein bedrag, is het toch wat waard om de veiligheid goed op orde te hebben en niet te vaak onder de motorkap te moeten zijn.
]]>Volvo V40 lokt met strakke lijnen, heel veel accessoires en super rijeigenschappen zoals we de autofabrikant kennen. Maar staat de auto een kans tegen de Nederlanders favorietmerken, Audi en BMW?
Welke auto?
De V40 probeer klanten te kaperen in het segment wat je de Golf-overklas kunt noemen. Daar waar de concurrenten Audi A3 Sportback, BMW 1-serie en Mercedes-Benz B-klasse heten. Een compacte en luxe auto met prijzen vanaf €24 999.
Wist jij dat?
V40 verkrijgbaar is met Full Auto Brake, wat automatisch de auto remt als het systeem denk dat een collisie kan ontstaan – dit is om schade aan de auto en passagiers te vermijden of verminderen. De Volvo V40 is ook ‘s werelds eerste auto met ingebouwde voetgangersairbag, die vooraan de auto opblaast als je een voetganger of fietser raakt.
En de Cabine?
Het kwaliteitsgevoel van deze auto is enorm hoog – toch zal je even moeten wennen aan het dashboard: Oranje lampjes gaan branden als je té dichtbij auto’s voor je komt, of andere objecten naast je. Ook kan het moeilijk te lezen zijn welke versnelling je in rijdt, en staat de geldende snelheidsbegrenzing als een klein bordje op het instrumentenpaneel – er zijn gewoon een hoop lampjes en er gebeurt veel, dat is even wennen.
De zitjes en handsvaten zijn allemaal van héél hoge kwaliteit, en in plaats van metaalgekleurd plastic, word hier dus écht metaal gebruikt. Het is duidelijk dat deze auto van de absolute luxe klasse is.
Onder de motorkap
De aandrijving in de kleinste D2-uitgave is een 115 pk dieselmotor, en het verbruik is zéér goed: namelijk 26,3 km/l – dat is écht goed van deze zware wagen die 1.333 kg weegt.
Conclusie
Deze auto is helemaal puik, en het kwaliteitsgevoel is onbestreden. Ook al is het oud-Zweedse automerk nu in Chinese handen, is echt nog echt een Scandinavische charme over de design en uitvoering, en is er nergens op bespaard.
]]>Schokdempers worden ten onrechte vaak gezien als iets wat alleen maar ter comfort dient, het vangt de schokken op waardoor het rijden plezierig wordt. Deze insteek is maar voor de helft waarheid en het is juist de andere helft die veel belangrijker is. Het opvangen van de schokken door het rijden over oneffenheden, drempels of slecht wegdek dient namelijk niet alleen maar als comfort. Het opvangen van de schokken en schommelingen zorgt er ook voor dat de motor gelijk blijft liggen en niet aan hevige stoten onderhevig wordt. Ook voor de rest van de auto is het belangrijk dat de schokdempers goed werken, omdat dit de klappen op kan vangen die anders flinke schade aan de auto toe hadden kunnen brengen.
Wanneer een schokdemper aan vervangen toe is, dan zal de bestuurder dat snel merken. De auto wordt namelijk moeilijker te besturen en bij de eerste drempel zal de reden meer dan duidelijk zijn. Wanneer je een schokdemper vervangt, is het verstandig de schokdemper aan de andere zijde ook te vervangen. Vaak is het slijtage dat de boosdoener is en door gelijktijdige vervanging wordt een groot deel van deze slijtage opgevangen. Het is verstandig om goed te kijken naar het merk schokdemper dat aangeschaft wordt. Niet alle schokdempers zijn in staat de schokken op te vangen van een iets zwaardere auto en anderen zijn niet geschikt voor dagelijks gebruik. TRW schokdempers zijn in de meeste gevallen een goede keuze. Het is niet het duurste merk, maar qua prijs-kwaliteit verhouding is het een weloverwogen keuze. De TRW schokdempers zijn sterke schokdempers die in verschillende uitvoeringen te verkrijgen zijn. Let erop dat de schokdemper past bij de auto waar deze voor nodig is, iets als een ‘universele schokdemper’ bestaat namelijk niet en een verkeerd type is niet te monteren op een verkeerde auto.
]]>