#1 02-05-2008 14:29:46

Kevin den Ouden
Gebruikers

Master Kart Series - Algemene Informatie

mks.jpg
Algemene Informatie

Alles bij de Master Kart Series, Formula 1 of Indoor Karting, staat in dienst van betaalbaar en zo gelijkwaardig mogelijk racen.

Vanaf 2010 zijn een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd om zoveel mogelijk strijd te genereren.

Voorbeelden via welke we dit bereiken:

* De MKS wordt opengesteld voor alle CIK/FIA gehomologeerde chassis binnen het MKS reglement. Heb je een chassis kun je eenvoudig en dus betaalbaar meeracen.
* Geen zijplaten meer voor bescherming. Volle racetrim dus.
* Geen centraal punt meer voor onderdelen (muv banden). Teams kunnen zelf onderdelen aanschaffen waar ze willen. Kostenbesparing.
* We werken met een groep van 15 wedstrijdmotoren die door technicus Edward Terol van Speedsport Holland zo gelijkwaardig mogelijk zijn gemaakt; Maximale afwijking van 0,2 sec. van referentiemotor .
* De motoren worden verloot op de zaterdag zodat het hele raceweekeinde zaterdagtraining en zondagrace met dezelfde motor wordt gereden. Een motor kan 1 x in het seizoen door een team worden geloot. Dus 11 races met 11 verschillende motoren. Motorhuur per weekeinde voor vaste teams, € 80,00 voor gelegenheidsteams.
* Nieuw type band: Dunlop SL3. Zachtere band icm 160cc Honda. Het racegevoel wordt door meer grip versterkt, benadert het RotaxMax gevoel.
* Banden worden door organisatie centraal uit 1 zending uitgereikt, wat ook weer gelijkheid waarborgt. Drie races met 1 set banden
* Beperkingen in het sleutelen aan de karts
* Voorgeschreven bedragen voor verrichte diensten door servicepunt Speesport Holland, dat tijdens alle raceweekeinden aanwezig is
* Nieuw weegsysteem. Centrale weegschaal, weging kart en rijder. Uitgekiend gewichtensysteem om rijders op minimale racegewicht te krijgen
* Centrale uitgifte van brandstof voor de race zodat geknoei wordt voorkomen.

"Last but not least"; We werken met moderne karts, voorzien van snelle, FIA/CIK gehomologeerde chassis; licht en snel

Een van de charmes van de MKS is het zowel in- als outdoor ervaring opdoen met de afstelling van eigen materiaal.
Een basisklasse waar de sleutelmogelijkheden zijn beperkt en geen electronische apparatuur wordt toegestaan (behoudens communicatieapparatuur).
Dus, gelijkwaardige omstandigheden voor alle teams.

Ook een ideale klasse voor de zwaardere rijders onder ons, want d.m.v. toevoeging van gewichten op de karts worden de rijders op een minimaal gewicht rijder/kart gebracht. Lichte(re) rijders worden in gewicht gecompenseerd.

SI-20080420-099.jpg?1209212660

De races:
De MKS omvat een serie van 11 drie-uurs indoorraces en twee outdoorrace (op zondagen) voor teams van 2-4 personen.
Een indoor formule 1 klasse, met eigen materiaal, dat aan een strikt reglement gebonden is.
Betaalbaar racen, zodat de kloof naar het outdoor racen professioneel verder wordt gedicht.
De slogan Formula 1 of Indoor Karting is volledig op zijn plaats.

De aanleiding:
Nederland telt een groot contingent karters, waarvan een groot aantal is verenigd in kwalitatief hoogstaande indoorteams.
C.point ondersteunt diverse rijders in verschillende takken van de kartsport en volgt dan ook al enige tijd de opstapmogelijkheden voor teams en rijders.
Ons inziens was de stap van betaalbaar indoorracen naar het goedkoopste outdoor alternatief te groot. Regelmatig zorgde dit voor de nodige teleurstellingen bij teams en rijders.
De kartsport werd in onze optiek te kostbaar voor de gemiddelde rijder en het gat in kosten tussen indoor- en outdoorracen werd te groot.

Het initiatief:
Op initiatief van C.point Racewear zijn eind 2005 een aantal partijen bij elkaar gebracht, die ieder hun sporen in de kartsport hebben verdiend, en de aanzet tot de Master Kart Series (MKS) was gegeven.
We waren er snel uit en namen het besluit te starten met een nieuwe kartformule, die het indoorracen een trap hoger op de kartladder zet en de onderlaag (in kosten) voor priveracen naar beneden bijstelt.
Een indoor formule 1 klasse, met eigen materiaal.
Betaalbaar racen, waardoor de kloof naar het outdoorracen professioneel verder wordt gedicht.

De interesse bij teams was groot en nadat in april 2006 de eerste serie karts werden uitgereikt kon de MKS van start gaan.
Een prachtig kampioenschap volgde.
Nu, in 2010 staat de serie als een huis en staan 11 teams aan de start van de races; Zeven indoorraces, vier outdoorraces op de betere circuits.

De vaste kosten:

Inschrijfbedrag € 140,00 per race per team
Vrije zaterdag training: € 50,00 per team
Banden Dunlop SL3, 1 set per drie races: Bedrag nog niet bekend +/- € 140,00 per set
Brandstof voor race op zondag: € 15,00 per team
Deelname collectieve ongevallen verzekering € 25,00 per rijder per seizoen of deel ervan.

KARTHUUR BLIJFT MOGELIJK VIA SPEEDSPORT HOLLAND

Voor meer informatie kijk op www.masterkartseries.nl

Met karten een fantastische toekomst tegemoet.

#2 07-09-2010 09:06:59

Matthijs
Gebruikers
Website

Re: Master Kart Series - Algemene Informatie

Ons inziens was de stap van betaalbaar indoorracen naar het goedkoopste outdoor alternatief te groot. Regelmatig zorgde dit voor de nodige teleurstellingen bij teams en rijders.
De kartsport werd in onze optiek te kostbaar voor de gemiddelde rijder en het gat in kosten tussen indoor- en outdoorracen werd te groot.

Betaalbaar racen, waardoor de kloof naar het outdoorracen professioneel verder wordt gedicht.

Bovenstaande quotes haal ik uit de algemene informatie en slaan volgens mij de spijker op de kop. Mijn vraag is: waarom wordt er niet vaker outdoor gereden met MKS? Circuits als Driebergen en Eefde lenen zich volgens mij ook fantastisch voor MKS. Of is de 'kick' van indoor leuker?

#3 07-09-2010 19:27:42

TerrorTosti
Gebruikers
Van: Deventer
Website

Kartbaan Eefde is perfect geschikt voor MKS, en is nog geen 10 minuten rijden voor mij tongue

#4 07-09-2010 20:42:46

niccck
Gebruikers
Van: Zoetermeer

Lijkt Eefde een beetje op Oldenzaal ?

Laatst bewerkt door niccck (07-09-2010 20:43:20)

#5 08-09-2010 00:10:20

Niels Mutser
Gebruikers
Van: Soesterberg

Matthijs geschreven:

Bovenstaande quotes haal ik uit de algemene informatie en slaan volgens mij de spijker op de kop. Mijn vraag is: waarom wordt er niet vaker outdoor gereden met MKS? Circuits als Driebergen en Eefde lenen zich volgens mij ook fantastisch voor MKS. Of is de 'kick' van indoor leuker?

Driebergen zou daarvoor zowiezo een probleem worden, want bij mijn weten hebben ze hun vergunning niet op orde, en is dat laatst aan het licht gekomen, waardoor er voorlopig geen eigen karts daar kunnen rijden, alleen hun huurkarts.

EDIT :: en bij mijn weten hebben ze ook geen tijdlus wink

Laatst bewerkt door Niels Mutser (08-09-2010 00:11:03)

#6 08-09-2010 01:45:10

kwmracing.nl
Gebruikers
Van: Zuid Holland
Website

Die hadden ze wel; maar of ze die na het leggen van het nieuwe asfalt ook weer hebben; is mij nog onbekend.

KWM Racing Team

RK1 Dealer en Servicepoint & EKS Dealer en Servicepoint
GP4 Servicepoint

#7 08-09-2010 02:36:13

TerrorTosti
Gebruikers
Van: Deventer
Website

niccck geschreven:

Lijkt Eefde een beetje op Oldenzaal ?

Uhm, nee tongue

12583025.jpg

Eefde heeft verschillende lay-outs, maar deze wordt het meest gereden

eefde-track.gif

Om een idee te krijgen van hoe groot de baan ongeveer is ;

Het rechte stuk is ongeveer even lang als die van oldenzaal.. misschien ietsjes langer.

Laatst bewerkt door TerrorTosti (08-09-2010 02:37:24)

#8 08-09-2010 07:42:18

Matthijs
Gebruikers
Website

Ik reed vroeger met 200cc huurkarts wedstrijden op Uitgeest, was altijd super! Daarnaast zijn de races van MKS op Oldenzaal ook altijd speciaal. Eefde en Driebergen zijn redelijk vergelijkbaar als Uitgeest en Oldenzaal. Ze zijn veel compacter gebouwd dan bijvoorbeeld Veldhoven of Emmen en daardoor beter geschikt voor MKS.

Driebergen heeft de zaakjes inderdaad nog niet op orde, maar dat is waarschijnlijk een tijdelijke kwestie.

Forum footer

© Copyright 2018. Powered by Qbixx | Webservices

smash