#1 30-09-2011 13:19:13

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag Tim Honders race5 van de RK1 zoekt talent actie 2011

gk4.png

Verslag van race5 van de RK1 zoekt talent actie 2011


Hallo mijn naam is Tim Honders ik ben 11 jaar en woon in Loosdrecht. Ik hoorde op maandag pas dat ik op zaterdag werd verwacht op het circuit van Emsburen in Duitsland voor een echte wedstrijd in de RK1 GP4 competitie.
Doordat we pas zo laat hoorden dat ik mee mocht doen was er helaas geen tijd meer om eerst nog een keer te rijden op de voor mij nieuwe baan in Duitsland. Daarom zijn we op dinsdagavond snel naar OW karting in Hengelo gereden, (onze SUPER begeleiders voor het weekend) voor de eerste kennismaking met het team en het passen van een stoeltje. Door deze extra trip van ruim 250 km konden we in elk geval de zaterdag volledig gebruiken om de baan, de kart, het team en de entourage van een race weekend te ervaren.
Op zaterdagochtend zijn we om 06.45 uur van huis weggereden zodat we om 9 uur op het circuit zouden zijn. Bij aankomst bleek al snel dat we niet de enige waren die vroeg waren opgestaan want de hele paddock stond al vol met auto’s, tenten, trailers en mensen. OW karting had een mooie plek weten te bemachtigen vooraan bij de pitsstraat waar voldoende plek was voor de tenten en de trailer. Het hele team van OW karting was al druk in de weer om de laatste aanpassingen te verrichten aan alle karts (4 stuks) voor de eerste vrije training.

Vrije trainingen:
Er zijn op de dag 7 vrije trainingen van 20 minuten ingepland voor de RK1 Junioren en senioren en de B&S rijders. Door de samenvoeging van al de klasse was het erg druk op de baan. Gelukkig kon ik redelijk snel aan de baan en de kart wennen. Daarom konden we al na de tweede training gaan werken aan de afstelling en de tandwiel verhoudingen. Na het verwijderen van de voorstabilisator en het aanpassen van de banden spanningen ging het steeds beter, helaas begon in de loop van de dag de motor steeds minder goed te lopen. Uit de bochten en op de rechte stukken knalde en plofte hij de hele tijd en was er niet voldoende vermogen. Door het vele rijden begon ik mijn nek al redelijk te voelen waardoor we besloten hebben een training te laten vallen. Hierdoor hadden Ricardo en zijn team lekker de tijd om het probleem op te zoeken. Helaas tijdens de laatste training bleek het probleem nog niet verholpen en waren de rondetijden nog niet waar ze moesten zijn. Toen we om 19 uur van het circuit vetrokken naar ons hotel waren de monteurs nog druk opzoek naar het probleem. Maar nu eerst maar eens lekker slapen en voorbereiden op de grote dag van morgen.

p.php?a=cnkmXiE6OiJbb2ZxcXFzbmxVZGw4VGB3aW9mcy8lPyAkPGtjbSchNSY%2BMiMoMjsyJiYrPjsmMyszOS03IislPiItJiY%2BIw%3D%3D&m=1316796756

Racedag:
Om 06.45 uur ging de wekker waarna we zijn gaan ontbijten om vervolgens op 07.45 uur op het circuit aan te komen. Het heeft in de nacht heel hard geregend dus alles wat ik gister geleerd heb op de droge baan konden we vandaag waarschijnlijk niet gebruiken. Om 8 uur was de verplichte rijdersbriefing waarin onder andere de start procedure werd uitgelegd. Om 08.45 uur was de officiële kwalificatie van maar 5 minuten en ook nog op een klets natte baan. Ricardo had de slicks net als alle andere 32 rijders veranderd voor regenbanden zodat we in elk geval iets meer grip zouden hebben op de spiegelgladde baan. Ik heb vroeger bij Hans Huiskamp van Alnone al veel gereden op een natte baan op slicks met mijn Honda cadet dus het regenrijden is niet helemaal nieuw. Tijdens de kwalificatie had ik het idee dat het best lekker ging en kon ik ook nog redelijk wat jongens en meisjes inhalen. Voordat ik het wist waren de 5 minuten alweer voorbij en was het afwachten op mijn startpositie in de eerste race. Toen ik binnen kwam rijden en stond te wachten voor de weegschaal stond papa al te juichen met twee vingers in de lucht. IK STOND GEKWALIFICEERD OP EEN FANTASTISCHE 2e PLEK!!!!!

1e manche:
Ja daar sta je dan in je eerste race op de eerste startrij, de baan is aan het opdrogen maar waarschijnlijk net te nat om op slicks te gaan. Na twee opwarmrondes valt de start vlag en gaan we met z’n alle op de eerste bocht af, ik kan direct aansluiten achter Sander Jensch Na drie bochten zie ik dat Sander iets te ver aan de buitenkant zit en voordat ik het weet kan ik binnendoor en rij ik op de eerste plek. Binnen 2 ronden heb ik een klein gaatje  geslagen maar dan begint wederom de motor weer kuren te vertonen. Het hele veld begint in te lopen en ik kan helaas niks anders doen dan mijn plek verdedigen en hopen dat de motor het blijft doen. Uiteindelijk word als 15e afgevlagd.

2e manche:
De mensen van OW karting hebben tussen de twee manches de kabelboom en de bobine vervangen en zoals het er naar uitziet loopt de motor nu goed. Inmiddels is de baan volledig opgedroogd en rijden we allemaal weer op slicks. Vanuit het middenveld starten is wel veel moeilijker maar gelukkig kan ik uit het gedrang in de eerste bocht blijven. De motor loopt de eerste 15 minuten heel goed en kan ik opklimmen naar een mooie 11e positie.

3e manche:
De start positie wordt bepaald door het resultaat van manche 1 en 2 en start dus vanaf plek 12. De regen begint weer te dreigen en ik hoop dan ook dat het net na de start zal beginnen met regenen zodat we allemaal op slicks in de regen moeten rijden. Maar helaas vallen er wel een paar spettertjes maar dit is niet genoeg voor een natte baan. De start is wederom goed en kan ik de 12e plek vasthouden. Al snel voel en hoor ik de motor alweer ploffen en de concurrentie begint aan te dringen. Ik kan niks anders doen dan volgas geven en zo strak mogelijk te rijden zodat ze er niet zo makkelijk voorbij komen. Op het moment dat de vlag valt ben ik op een 16e plek aanbeland. Iedereen is toch erg tevreden met het resultaat maar ik weet zeker dat ik hoger had kunnen eindigen als we geen problemen hadden gehad.

Einduitslag:
Een 12e plek overall is niet slecht maar bovenal heb ik onwijs veel plezier gehad in mijn eerste officiële race.

Ik wil daarom Ricardo Oude Weernink en zijn hele team van OW Karting en Casper Reinders van de GP4 Kart Series heel erg hartelijk danken voor de mogelijkheid om mee te mogen rijden in de “GK4-RK1 zoekt talent actie” 


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices