#1 30-09-2011 13:30:27

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag GK4-RK1 zoekt talent actie race 5 Maarten van der Laars

gk4.png

Verslag van race5 van de RK1 zoekt talent actie 2011

door Maarten van der Laars

Na de NCC wedstrijd in Swalmen heeft Casper Reinders mij verteld dat ik mee mocht doen in het RK1 zoekt talent programma. Dat vond ik natuurlijk super gaaf! Het is een hele eer dat ik daarvoor gevraagd ben. Ik mocht meedoen met de wedstrijd op 18 september in Emsbüren bij het KWM team.
De dinsdag voor de race ben ik samen met mijn vader naar Den Haag gegaan om kennis te maken en de kart te passen. We werden ontvangen door Mathieu van Rensen. Later horen we dat zijn bijnaam “Pluk” is. Pluk heeft uitgelegd hoe de kart werkt en waar ik op moet letten. Bijvoorbeeld dat het toerental niet boven de 10.500 uit mag komen. Ik krijg in het weekend mijn eigen monteur die ik dan moet gaan vertellen hoe de kart aanvoelt enzo.
Omdat Emsbüren best wel ver is hebben we een hotel gereserveerd op een half uurtje rijden van het circuit. Daar zijn we vrijdagmiddag al heen gereden. Ik ben vrij vroeg naar bed gegaan aangezien ik de volgende dag uitgerust op het circuit wou zijn.
Zaterdagochtend moesten we vroeg op. Ik had niet zo heel erg honger, want ik was best wel zenuwachtig. Om 9 uur zijn we op het circuit. Wat een circus is dat! Het terrein van de kartbaan staat vol met tenten, vrachtwagens, bestelbussen en campers. Eerst was er nog niemand van het team aanwezig, maar later komen er steeds meer mensen binnen. Iedereen is heel erg aardig. Mijn monteur is een beetje te laat, ze hadden een feestje gehad of iets dergelijks. Maar gelukkig helpen andere mensen me naar de baan voor de eerste vrije training. Toen bleek dat de pedalen nog niet aangepast waren, maar Pluk lost dat snel voor mij op. En dan mag ik rijden! Mijn vader had tegen me gezegd om de eerste rondjes een beetje rustig aan te doen om een beetje de baan te verkennen en natuurlijk vooral om aan de kart te wennen. Mijn ervaring qua buiten rijden is eigenlijk nihil. Ik heb ooit in een World Formula kart gereden en toen stond ik in de tweede bocht al achterstevoren. Dus ik reed de eerste paar ronden wat rustig aan, maar al gauw kon ik een beetje gaan planken. In Emsbüren is de eerste bocht na het rechte eind behoorlijk spannend, je kunt er wel volgas door heen, maar dan moet je wel alles goed doen! Na verloop van tijd lukte me dat net. Dat kwam ook omdat de kart had nog erg veel overstuur had. Hij stond nog op een regenafstelling van de afgelopen wedstrijd. Na afloop van de eerste vrije training was mijn monteur ook aangekomen. Hij heette Igor. Ik heb aan Pluk verteld hoe de kart reed en die vertelde weer aan Igor wat hij moest veranderen. Dat ging de hele dag zo door en we hebben van alles veranderd aan de kart. Bandenspanning, spoorbreedte, tandwielen enzo. We mochten 7 vrije trainingsheats rijden en aan het einde van de dag hadden we best een goede afstelling gevonden. Alleen waren de banden van de kart nu helemaal versleten, vooral de linker voorband. Die hebben we voor de laatste twee heats nog vervangen door een redelijke gebruikte band en in de laatste training reed ik mijn beste tijd van de dag: 39,54. We wisten niet wat de tijden van de anderen waren, maar volgens Pluk was het wel erg snel. Mijn doel was om te proberen bij de eerste tien te eindigen en dat zag er dus goed uit.

p.php?a=cnkmXiE6OiJbb2ZxcXFzbmxVZGw4VGB3aW9mcy8lPiQhPGtjbSchNSY%2BMiMoMjsyJiYrPjsmMyszOS03IislPiItJiY%2BIw%3D%3D&m=1316796765

Zondagochtend waren we al om 8 uur op het circuit. Het heeft helaas geregend en de baan is erg nat. Ik ben naar de rijderbriefing gegaan en mijn vader naar de teambriefing. Pluk denkt dat de baan snel zal opdrogen en adviseert om de vrije training op slicks te rijden. Dat hebben we gedaan. Helaas is het toch nog wat gaan regenen, zodat dat heel erg lastig was. Je moest eigenlijk met het gaspedaal sturen! Een flinke uitdaging, maar het ging best wel goed.
Daarna zou de kwalificatie zijn. Pluk kwam langs om aan te geven wat er aan de afstelling van de kart moest veranderen. Iedereen van het team was druk aan het sleutelen en we hadden de kart net op tijd klaar. Alleen stond die nog steeds op slicks omdat we dachten dat er voor ons geen regenbanden waren. Later bleek dat er een misverstand tussen Pluk en mijn vader was. Maar ik moest dus als enige de kwalificatie op slicks rijden. Mijn beste tijd was 1:04 en dat was helaas maar goed voor de 27ste plaats.
In de eerste heat had ik gelukkig wel regenbanden op mijn kart zitten, maar ik had nog nooit met regenbanden gereden. Dus ik moest in het begin even wennen en ontdekken hoeveel grip ik ermee had in de bochten. De start was best goed, maar in de eerste bocht crashte een paar deelnemers voor me die ik moest ontwijken door het gras op te sturen. Tijdens de training had ik ontdekt dat er vlak naast de baan een diep gat zat gevolgd door een heuvel, ik moest dus vrij ver door het gras om deze niet te raken. De plaatsen die ik bij de start gewonnen had, raakte ik helaas kwijt. Maar ik raakte al snel gewend aan de banden en kon de ene na de andere rijder inhalen en begon aan een leuke uitdagende inhaalrace. Ik eindigde uiteindelijk op de 14de plaats. Nog geen top 10, maar het begon er op te lijken. De regenbanden waren, doordat het droog was geworden, helemaal versleten, er zat nauwelijks nog profiel op. Daarom hoopten we maar dat het de rest van de dag droog zou blijven. Dat bleef het ook.
In de tweede heat startte ik op slicks en met de afstelling die we zaterdag gevonden hadden. Er gebeurde eigenlijk precies hetzelfde als in de eerste heat. Ik werd na de start het gras op gedrongen en verloor wat plaatsen. Maar ook nu kon ik al snel wat rijders inhalen. Alleen kreeg ik bij het inhalen van een andere deelnemer een beuk, kwam tegen de curbstones aan en toen liep, helaas, mijn ketting eraf. Deze heat ben ik dus niet gefinisht. Bij de top 10 komen was nu wel moeilijk geworden. In de tent bleek dat de achteras van mijn kart 1mm verschoven was waardoor de tandwielen niet meer recht achter elkaar stonden.
Igor heeft alles weer gerepareerd en in de derde heat mocht ik als 22ste starten. Deze heat wist ik ook best wat rijders in te halen, maar het was deze keer wel wat lastiger. Ik eindigde uiteindelijk als 15de. Maar mijn snelste ronde tijd zat deze heat wel bij de eerste 5. Een goede prestatie na de pech van de vorige heat
In de einduitslag ben ik 17de geworden. Jammer genoeg niet bij de eerste 10. Maar als ik niet zoveel pech gehad had, dan was dat vast wel gelukt. Ondanks alles heb ik heel, heel, heel erg genoten van dit weekend. Het was hartstikke leuk om in die snelle RK1 kart te rijden. Ik wil daarvoor het KWM team en in het bijzonder Mathieu en monteur Igor heel erg bedanken. Bedankt!!!
Onze foto's vindt u hier en een video van de start van race 1 hier en van race 2 hier (van race 3 hebben we helaas geen video)


C.point Racewear, Made to Win

Offline

#2 30-09-2011 18:57:27

bvdlaars
Gebruikers
Geregistreerd: 15-10-2009
Posts: 38
Website

Re: Verslag GK4-RK1 zoekt talent actie race 5 Maarten van der Laars

De links naar de fotos en de videos vindt u op http://www.maartenvanderlaars.nl

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices