#1 02-05-2008 15:47:52

Kevin den Ouden
Gebruikers
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 231

MKS 3 - 2008 - IndoorKarting Middelburg

MKS 3 2008 - Indoor Karting - Middelburg 
Afgelopen weekeinde waren we voor race 3 van de Master Kart Series (MKS), Formula 1 of Indoor Karting, te gast bij Joop Stolk, Indoor Karting Middelburg.
Joop had voor de race de baan opnieuw aangelegd en het moet gezegd, een mooie lay-out lag daar in het Zeeuwse Middelburg.

Met achttien teams waren we present, waaronder voor het eerst een team uit België, dat via Antwerp Karting aan de MKS deelneemt. Een extra internationaal tintje dat de toch al rijkgekleurde MKS een nog mooiere uitstraling geeft.

Soms weet je in een verslag niet of je nu bij het begin van een racedag moet beginnen of op het einde. Er gebeurde gisteren tijdens de race zo enorm veel, en de spanning werd op het laatst zo enorm opgevoerd, dat ik in mijn enthousiasme geneigd ben om al het andere over te slaan en alleen daarover te schrijven, maar dan zou ik de andere toppresterende teams te kort doen. Zelden zo een spanning meegemaakt.

SI-20080330-090.jpg?1207419538

Het begon al goed tijdens de vrije ochtendtraining, want het hele veld zat weer binnen een paar tienden van een seconde.
Dat beloofde veel voor de eerste F1 kwalificatie van vijf minuten.
De winnaars van race 2, het thuisteam van IKM liet er geen gras over groeien en zette de snelste tijd. Er vielen acht teams af. Niet normaal, maar Try Out kwam als elfde exact 1/100 sec. tekort voor Kwali 2 en nummer twaalf AutoSturm slecht 3/100. Op 1/100 en 3/100 er uit!

Je moet in de Kwali al gewoon vol aan de bak om de laatste vijf te bereiken, en de overgebleven tien teams gingen er dan ook recht voor zitten om deze schifting te overleven.
Weer was IKM de snelste. Een tiende sneller dan in kwali 1, zo zat de druk er op.
Vijf afvallers, waaronder verrassend Karthelmen.nl-Mechanica, vierde in de Roosendaal race, en VM Golff, derde in het kampioenschap 2007.
Karthelmen.nl kwam als zesde exact 8/100 te kort op nummer vijf KCR.
De grootste verrassing was me in kwali 1 al opgevallen, Serge Steegstra reed voor North Racing de sterren van de hemel en kwalificeerde zich als vierde knap voor de strijd om pole.

De derde kwali, beslissend voor pole en het belangrijke extra punt ging naar IKM. Ivo reed strak en zette meteen de toon. Achter hem op P2 Delta Rent en geweldig North op drie. Thuisteam IKM2-VeersedamAuto kwam er net niet aan op P4, gevolgd door KCR op 5. Het verschil tussen een en vijf, 5/10 sec.

SI-20080330-037.jpg?1207419524

Dan de start van wat een zinderende race zou worden. IKM op kop, gevolgd door zeven teams, want Mechanica, Bimex Rosmalen en VM Golff sloten bij de kop aan.
De baan is vrij smal, zodat er niet overal even gemakkelijk ingehaald kon worden. Ander punt was de gelijkheid van prestaties van de teams, want als er maar een honderdste verschil zit tussen jouw tijd en je achtervolgers, dan moet je vooral scherp zijn en geen fouten maken, anders ben je gezien. Zo waren er verschillende inhaalpogingen te noteren, waarvan enkele wel en enkele niet lukten. Ruud van Rooijen stoomde namens Veersedam knap op naar voren en verschalkte zowel North als Delta Rent. Jorg Aldenhuijsen ging namens Karthelmen.nl knap mee. Jongeling Melvin Benders weerde zich meer dan knap daar vooraan en hield Jorg knap achter zich.
Achter hen een mooie strijd tussen VM Golff en Bimex, waarin Tom het onderspit delfde tegen Nick, die hem toch knap pakte.
OCS op P9, gevolgd door Speedworld en Try Again vochten in de beginfase hun duel uit, terwijl AutoSturm, Sharpline en Simworld op een aantal meters achterstand knap volgden. De wat zwaardere teams volgden knap, daarbij vooral technisch goed sturend. Pitparts, Fencer, Antwerp Karting en Kartlife.nl-Traxx sloten de rijen.

Het moet gezegd, de jongens uit België zijn een aanwinst voor de MKS. Ze moesten duidelijk wennen, ze zijn tenslotte uit de outdoor racerij afkomstig, maar klasse verloochent zich ook hier niet. Ze vonden het ritme en de weg naar boven werd ingeslagen. Strak rijdend oogstten ze de nodige bewonderen. We gaan nog erg veel van ze zien en horen.
Vanwege het feit dat niet alles aan de kart conform het reglement was reden ze deze race buiten mededinging mee, maar de twaalfde stek waar ze op eindigden biedt perspectief voor de toekomst.

Remco de Rotte was namens Simworld Racing in fel gevecht gewikkeld met Joris Sturm. Tijdens een inhaalactie tikte Remco Joris in de rondte. Meteen verontschuldigingen naar rijder en wedstrijdleiders. Remco wachtte net zo lang totdat Joris weer voorbij was gekomen. Een actie die Remco uiteinde het punt opleverde voor de nieuw ingestelde bokaal voor meest opvallende rijder in seizoen 2008.

Al snel kreeg Veersedam met motorpech te kampen. Vuil in de carburateur was het kennelijke euvel waardoor ze ver terugvielen en kansloos waren voor een goede eindklassering. Ook Kartlife.nl en Speedworld kregen met de pechduivel te maken. Het hoort bij racen, maar is toch telkens weer spijtig om te zien gebeuren.

Voor het eerst kregen we te maken met een nieuw fenomeen, teams die buiten de wisselperiode binnen komen om te wisselen. Het eerste slachtoffer werd OCS, dat daardoor tegen een penalty van 30 seconden aanliep. Even oplopende gemoederen vanwege het hoge adrenalinegehalte, maar later berusting. Niet de WL is tenslotte schuldig aan het te laat binnen komen, maar het team.

Coaching is van belang, en zo liep Bimex tegen een waarschuwing op vanwege het niet op tijd aan de kant gaan bij het op een ronde achterstand gezet worden. Vader en zoon Ton en Tom Dielissen reden echter zeer strak en geconcentreerd naar uiteindelijk P12.

Vooraan in het veld liep IKM uit naar een respectabele voorsprong. De rondetijden gingen omlaag. Uiteindelijk zette IKM met 39,36 sec. de snelste rondetijd neer, goed voor het tweede extra punt, waardoor er goede zaken werden gedaan door het sympathieke thuisteam.

En dan de strijd om plaats twee. Zinderende strijd tussen drie teams; KCR, Karthelmen.nl en Delta Rent Racing. Drie uur lang als aan een touwtje. Delta Rent en Karthelmen.nl veelal sneller dan KCR. Maar toch wist KCR de wissels telkens in hun voordeel te benutten en voor beide andere teams de baan op te komen.
Zo ging het uiteindelijk op naar de laatste wissel. De rijders en teams wisten, dat wie het eerste zou gaan wisselen waarschijnlijk gezien zou zijn. Zeker KCR dat op dat moment 3/10 langzamer was dan Karthelmen.nl, dat op hun beurt langzamer was dan Delta Rent. Jorg kwam echter niet voorbij Corne en Melvin kwam niet voorbij Jorg. Zo kon het zijn dat de langzamere van het stel knap blokkend naar de laatste wisselperiode reed.
De speculaties waren niet van de lucht en nagenoeg iedere toeschouwer, vriend en vijand, volgde het duel. Velen wisten haarfijn te vertellen wat het als eerste gaan wisselen voor de teams inhield. De twintig minuten wisseltijd verstreken tergend langzaam en de teams hielden elkaar vet in de gaten. Totdat met nog zo’n vier minuten wisselperiode te gaan Jorg Aldenhuijsen eieren voor zijn geld koos en als eerste van het trio ging wisselen. Koren op de molen van Corne, want al had Melvin willen wisselen had het niet direct gekund want de voor hem rijdende Corne dook na Jorg naar binnen. De laatste rijder van KCR kwam voor Karthelmen.nl de baan weer op. En dan, de wegtikkende seconden. Voor Melvin dook er nog een ander team naar binnen voor de laatste wissel. Nog een ronde rijden dus. Naar binnen, stapvoets rijden naar de wisselplaats. Tik, tik, tik, tik, tik, weg seconden. Pitstraat gesloten. WL Frans geeft aan dat Melvin te laat is. Paniek slaat toe bij het team, alles en iedereen duikt over elkaar heen. Doorrijden, weer binnenkomen, 30 seconden tijdstraf. En weg podiumplaats. Op P5 werd er aangesloten achter VM Golff.
KCR en Karthelmen.nl hadden het spelletje in hun voordeel uitgespeeld en koersten meer dan tevreden naar P2 en P3.
Melvin en het hele team droegen de teleurstelling manmoedig. Topsport waardig.

SI-20080330-110.jpg?1207419540

VM Golff verdient een extra vermelding, want de jongens reden knap naar P4, komende vanaf een zevende startpositie.
Ook Simworld zette een knappe prestatie neer door van veertien naar zeven!! te koersen.
En als ik dan toch bezig ben, North Racing deed me weer versteld staan. “Gewoon” naar de zesde plaats. Geweldig.
Achter hen waren het Bimex, Veersedam, Speedworld, Fencer.nl, Pitparts en Kartlife.nl dat de rijen sloten.

Al met al kwam er, nadat IKM onder luid gejuich als winnaar over de finish was gegaan een eind aan een geweldig weekeinde, waarvan we nog vele hopen te krijgen.
Volle bak voor IKM; pole, snelste ronde, racewinst.
WL Edgar Dobbelsteen sprak bij de prijsuitreiking dat hij flashbacks had gekregen. Van seizoen 2006 wel te verstaan :-)

Op naar de eerste outdoor race in Oldenzaal, waar we op 19-20 april zullen zien hoe de verhoudingen buiten zullen zijn. Toch weer even wat anders. Twintig teams aan de start in Oldenzaal, dat belooft het nodige vuurwerk.

De uitslag:
1. IKM 32
2.. KCR 26
3. Karthelmen.nl – Mechanica 23
4. VM Golff Racing 21
5. Delta Rent Racing 19
6. North Racing 17
7. Simworld Racing 15
8. AutoSturm Nissan 13
9. Try Again Racing 12
10. OCS Racing 11
11. Sharp-Line Racing 10
12. Bimex Rosmalen 9
13. Veersedam Auto – IKM 8
14. Team Speedworld 7
15. Fencer.nl Racing 6
16. Pitparts.nl – IKVG 5
17. Kartlife.nl – Traxx 4
18. Antwerp Karting 3


Met karten een fantastische toekomst tegemoet.

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices