#1 11-05-2010 19:44:36

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Terugblik race 2 GP4 circuit de Landsard

gp4.png

Zondag 25 april 2010 was het tijd voor race 2 van het nieuwe 4-takt kart kampioenschap, de GP4 Four Stroke Kart Series (GP4). Plaats van handeling was de prachtige Nederlandse baan De Landsard bij Eindhoven, een prachtlocatie met een uitdagende lay-out. Hadden de deelnemers in Spa Francorchamps nog met wisselende weersomstandigheden te maken, ditmaal waren de weergoden hen wel erg gunstig gezind. De hele dag hadden ze te maken met een stralende zon, en beleefden zij een warme dag, waardoor het voor de toeschouwers op en rond de baan genieten werd van hoogstaand racen onder geweldige omstandigheden.

p.php?a=UkImXj5VOj1uemwuJSg0OzImJTc5JzouMDYlMC4nNzknIi0jJjs%2FMSY%2BMg%3D%3D&m=1273595574

Het spits werd afgebeten door de kleinsten onder ons, de Mini Briggs en de Honda Cadet klasse. Klein zijn ze, maar wel met een heel groot hart. Adembenemend zoals die kleine grote mannen en dame rondgingen. Iedere race was er een vol spektakel.

p.php?a=UkImXj5VOT1uemwuJSg0OzImJTc5JzouMDYlMC4nNzknIi0jJjs%2FMSY%2BMg%3D%3D&m=1273599305

Bij de Mini Briggs had Ronald Montfoort zijn pupil Bard Verkroost ingezet om tegenstand te bieden aan Calvin Streppel. En het werd een strijd! Drie races van (in de Mini klassen) vijftien minuten werd het stuivertje wisselen, waarbij Bard Verkroost net iets meer ervaren en slimmer was dan Calvin. Waren zowel de pole als snelste ronde voor Calvin, hij moest het wel afleggen tegen de strategie van Bard die uiteindelijk naar de overwinning koerste. Het moet gezegd, die Mini Briggs is een motor met een klap vermogen. Een prachtklasse waarin we nog vele rijders hopen te mogen begroeten.

p.php?a=UkImXj5VOiIqYHtlPzItPjI6OjQ5OyYyKzE5LTM%2BMiU%2BJzE%2FOicjKD8nNyM%3D&m=1273595575

De Honda Cadets deden het in deze race niet voor elkaar onder. De sterkste rijder in deze standaardklasse bleek Jeffrey Roeffen te zijn. Hij kreeg veel tegenstand van Kimberley van Drunick, de zeer snelle jongedame uit het KWM team, maar reed zowel de pole, de snelste ronde, als drie raceoverwinningen bij elkaar. Hij liet er zogezegd geen gras over groeien. Jeffrey was de beste vandaag. Achter deze toppers in de dop vochten Thom Nelissen, Beer Dorrestijn en Kerenzo Stevens een heerlijke strijd uit. Jammer genoeg moest Kerenzo als gevolg van ziekte vroegtijdig de wedstrijd verlaten. Thom en Beer zetten de strijd voort en eindigden uiteindelijk met slechts 1 punt verschil op de plaatsen drie en vier. Ze mochten uiteindelijk beiden een mooie beker naar huis meenemen. Het beteuterde gezichtje van Beer was te leuk om niet met een beker te belonen. Trouwens, alle Mini’s kregen uiteindelijk een beker mee naar huis. Want dat verdienden ze.

p.php?a=UkImXj5VPz1uemwuJSg0OzImJTc5JzouMDYlMC4nNzknIi0jJjs%2FMSY%2BMg%3D%3D&m=1273595575

De volgende klasse, RK1 en B&S Junioren is een klasse barstensvol jong talent. De eerste rijders die in de door Briggs & Stratton Nederland gesponsorde B&S Juniorklasse was uitverkozen om een gratis weekeinde mee te racen was Paul Broekmeulen, Nederlands kampioen indoorracing individueel IKK 2009. Een prachtig initiatief van B&S, uitgevoerd door dealer Gerard Roelink van TKS Kartracing Losser. Paul had er zin in, de nervositeit droop van hem af. Maar wat zou hij zich weren. Timo Pahler, Jentsen en Darragh Adriaenssens en Chris Ebbing maakten er samen met Paul een wervelende show van. Die Briggs-sen zijn zulke gelijkwaardige motoren dat geen rijder wegkomt. Met als gevolg inhaalacties, verschillende kopmannen in een enkele ronde en strijd, heel veel strijd. De pole was voor Jentsen die deze plaats lang verdedigde, de eerste race won, maar gaandeweg race 2 en 3 moest buigen voor Timo, die met de minuut sterker ging rijden. Evenals Paul Broekmeulen die voor het eerst in een outdoorrace van dit kaliber zat. Paul wende snel en stoof naar plaats 2 in de eindstand. Net voor Darragh en Chris, die uiteindelijk de minst gelukkigen van dit sterke vijftal waren.

p.php?a=UkImXj5VMj1uemwuJSg0OzImJTc5JzouMDYlMC4nNzknIi0jJjs%2FMSY%2BMg%3D%3D&m=1273595576

Bij de RK1 Junioren waren het tien rijders die een hevige strijd met elkaar aangingen. De pole was voor de sterke Brian van Lit, die echter in de race met pech te kampen kreeg. Een andere topper pakte de eerste race grandioos, Matthijs Vandewalle. Twee mindere resultaten in races twee en drie brachten hem uiteindelijk naar plaats vijf in de eindstand. Er waren nogal wat talenten aanwezig, waaronder broer en zus Martijn en Yvon Harpe, Bart CW Navis en Brian Kroon. Deze rijders dicteerden toch wel het tempo. Brian, nog winnaar van race 1, kreeg iedere race te maken met een inzakkende, vermogen verliezende motor. Het lek kwam niet boven, Brian deed wat hij kon, maar verder dan P4 kwam hij niet. Yvon Harpe maakte de sterkste indruk, ze leek naar de overwinning in race 2 toe te vliegen maar kreeg tijdens een race-incidentje te maken met verlies van plaatsen als resultaat. Van de kop werd ze teruggeworden naar P8. Gelukkig voor haar was ze door onze raceopzet niet kansloos voor een goede eindklassering, en wist ze via een uitstekende derde race toch het podium te halen. En ook de snelste ronde te realiseren en daardoor het extra punt te incasseren. De kracht van de GP4 opzet werd hier aangetoond. De laagste trede van het podium was gereserveerd voor deze snelle dame.

Broertje Martijn nam de familiehonneurs verder waar en vocht zich naar de overwinning via de plaatsen 3,1,1. Een uitstekende serie die de grootste beker opleverde. Net voor de ook sterk koersende Bart CW Navis. Trots werd het podium gevuld. Achter hen waren het Ruben Wynia, Giannin Don Carlo Spin, Brian van Lit, Heleen van de Vossenberg (ook al zo’n dame in opkomst met haar amper twaalf jaren) en Nicky van Etten die er net zo’n mooie race van maakten. De pole was nog voor die snelle Brian van Lit geweest, maar pech bracht de nodige tegenslag, die hij trouwens manmoedig weerstond. Deze rijders lieten zien dat voor alle plaatsen geknokt wordt en dat is de sportgeest die we graag zien.

p.php?a=UkImXj5VOD1uemwuJSg0OzImJTc5JzouMDYlMC4nNzknIi0jJjs%2FMSY%2BMg%3D%3D&m=1273595575

De Senioren kwamen ook in de gemengde race B&S en RK1 aan de start. Ook hier een door Briggs & Stratton gesponsorde rijder die een heel weekeinde gratis mocht rijden. Toch altijd een mooi pakket ter waarde van zo’n € 1000,-. Pim Speelman, talent uit Groningen, kampioen ARKC was de gelukkige. En ook hij deed wat hij goed kan, namelijk hard racen. Wat hadden de rijders ook hier een geweldige kluif aan elkaar in deze close racing klasse. Pim moest wennen aan de kart, maar realiseerde in de laatste race de snelste raceronde, goed voor een extra punt. Samen met Harry Buelinckx en Aaron Hendrickx maakten hij er een mooi schouwspel van waarbij de inhaalacties elkaar in rap tempo opvolgden. Een enkel hart van een ouder zal wel wat slagen hebben gemist, zo spannend. Harry was de snelste van deze mannen en pakte de eindoverwinning, maar niet nadat hij de hevige strijd met Pim en Aaron had uitgevochten.

Nick Meijer, Mitch Verheijden, Michael Viroux en Naomi Eliaser lieten in de klasse RK1 Senior zien uit het juiste racehout te zijn gesneden en boden de toeschouwers waar voor hun geld. Nick was een klasse apart en reed via de pole, snelste raceronde en drie race overwinningen naar de dagzege. Om plaats twee was het gevecht tot de laatste ronde spannend tussen Mitch en Michael, die ieder een tweede en derde plaats pakten in de eerste twee races. Race drie bracht de beslissing. Michael viel uit, Naomi moest opgeven, de strijd was beslist in het voordeel van Michael Viroux.

p.php?a=UkImXj5VOiMqYHtlPzItPjI6OjQ5OyYyKzE5LTM%2BMiU%2BJzE%2FOicjKD8nNyM%3D&m=1273595574

En dan het klapstuk van de dag. De kanonnen, de top viertaktklasse, dus de VT250 kwam in actie. Zes rijders, waaronder onze eerste Duitse deelnemer Onno Tunsch. En wat bleek deze Duitse vriend snel, snel, snel. In race 1 had hij nog even last van een onwillige motor en werd Onno slechts zesde. Zou in andere raceklassen het doek al zijn gevallen voor deze sympathieke jongen. Niet in de GP4. Via een sterke tweede en derde race waarin hij resp. tweede en eerste werd haalde hij het podium alsnog. De strijd om de overwinning ging tussen de winnaar van de eerste wedstrijd in Spa, Jeroen Martens en runner up Jeroen van As. Van As liet er geen gras over groeien en toonde zijn intenties in de kwalificatie waar hij de pole pakte. Een punt extra zat in de pocket. Het raceverloop was zodanig dat het leek of er een elastiek tussen de mannen zat. Wat hebben die VT250’s een power en wat zie je de mannen en dame deze power beheersen. De karts wringend door de bochten, het vermogen volop beheersend. Wat een genot om te aanschouwen. Van As pakte de overwinning in race 1 en vervolgens zwaarbevochten ook in race 2. Maar dan komt de derde race en maakt hij een foutje, waardoor Jeroen Martens en Onno Tunsch doorschoven. Van As heeft in het indoorracen goed leren rekenen (Hij was kampioen IKK 2009) en wist dat hij aan deze derde plek voldoende had. Teammaatje Benjamin Huismans kon Jeroen niet meer bedreigen. Wat een herrie maakten die toeschouwers uit Maarssen toen Jeroen met zijn Jesolo/Oral zijn eerste outdoor overwinning pakte. Met Jeroen Martens op twee en Onno Tunsch op drie hadden we een sterk bezet podium.

Benjamin Huismans was Best of the Rest met drie keer een vierde plaats en dus vierde algemeen, net voor Paul Sieljes (in race 1 nog derde en aankomend talent) en de dappere Angie Martens. Zo’n frêle dame en dan zo’n monsterkart zo goed beheersen. Na een lekker gezellige prijsuitreiking kon iedereen op tijd de thuisreis aanvaarden. We hopen dat alle aanwezigen hebben genoten van een heerlijke wedstrijddag en zien al uit naar race 3, KartPark Emsburen, zondag 30 mei 2010.

p.php?a=UkImXj5VPD1uemwuJSg0OzImJTc5JzouMDYlMC4nNzknIi0jJjs%2FMSY%2BMg%3D%3D&m=1273595576

"Alom hoorden we na de eerste race in Spa-Francorchamps positieve geluiden over de opzet van de GP4", gaf de organisatie toe. "We hebben gekozen voor een eigen, originele opzet waarvan blijkt dat deze aanslaat. Immers, de racedag bestaat voor iedere deelnemer wel uit erg veel trainings- en raceminuten, waaraan, zoals een ouder me gisteren nog vertelde, de rijders(en rijdertjes) zelfs moeten wennen. Zoveel trainings- en racetijd is nieuw voor hen. Totaal 85 minuten op een racedag en dat voor een basis inschrijfbedrag van € 115,00.

Iedere wedstrijd bestaat uit drie races van twintig minuten. De opzet hiervan is zodanig dat ook wanneer je in een van de race een slecht of minder goed resultaat rijdt, je niet bij voorbaat kansloos bent voor een goed eindresultaat. Yvon Harpe bleek hier een goed voorbeeld van te zijn. Het voor de meesten nieuwe puntenwaarderingsysteem - iedere race telt even belangrijk mee voor het eindresultaat - is een tweede sterk punt van de GP4 dat de goedkeuring oogst van deelnemers.

p.php?a=UkImXj5VPz1uemwuJSg0OzImJTc5JzouMDYlMC4nNzknIi0jJjs%2FMSY%2BMg%3D%3D&m=1273595575

Ditmaal hadden alweer tien rijders meer de weg gevonden naar de GP4. Met 36 deelnemers gaat het de goede kant op. Voor een nieuw kampioenschap een goede opsteker. We staan er en zijn er voor de rijders en dat proberen we in alle facetten uit te stralen."

Wilt u de strijd aangaan in deze GP4 viertakt budgetklasse? Aanmelding is mogelijk via inschrijvingen@gp4kartseries.com. Auf Wiedersehen auf KartPark Emsburen.


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices