#1 20-04-2018 17:31:53

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag GK4 Kart Series 2018 - RACE 1 Mariembourg

gk4.png

GK4 Kart Series 2018 - RACE 1 Mariembourg

We hadden er erg naar uitgezien om alle GK4 rijders en begeleiders te treffen. Vorige week  was het dan zover. De eerste race van de GK4 Kart Series 2018 met zo'n 160 inschrijvingen op het prachtige circuit van Karting des Fagnes Mariembourg was daar. Een waar feest zouden de aanwezigen er van maken, een feest voor alle leeftijden. Zowel op de baan als erbuiten was het goed toeven. Zon, zon, zon zorgde ook voor een heerlijke ambiance.
Kijkt u maar eens in het fotoalbum op de GK4 Facebook pagina, dan weet u meteen wat ik bedoel.

Sport verbroedert. Zoals onze nieuwe Schotse deelnemer Moulsdale het zo treffend uitdrukte; “wat een party, wat een sfeer, we werden meteen in de GK4 familie opgenomen. We voelen ons thuis.” Een groter compliment kunt u als deelnemers niet krijgen en ons als organisatie niet geven, want u maakt dat tenslotte waar.

De rijders gaven in iedere klasse een wervelende show, met soms ups en soms downs, maar dat hoort er bij. Een lach en een traan maakt sport zo bijzonder. Een genot om te zien hoe strak er werd gereden. In iedere klasse, iedere heat opnieuw, was het alleen maar close racing met geweldige gevechten en schitterende inhaalacties die de nodige indrukken op onze netvliezen achterlieten. Waarbij ik de schitterende tweestrijd tussen Sander van Overwalle en Vilgot Berntsson in de klasse Honda Cadet - die meer naast dan achter elkaar reden - graag wil benoemen en sterker nog, nooit zal vergeten. Zelden zo meegemaakt.

gk4_2018_race_1_mariembourg-536.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-602.1240x0.jpg

Klasse Formula Honda 9PK
De klasse die gewoontegetrouw op de zaterdag al het spits afbijt met een 1-uurs endurance race is de Formula Honda 9PK. Dit seizoen is het sub-klassement Senior toegevoegd aan de klasse, zodat de Senioren voor twee klassementen strijden, iets wat ze met verve zouden doen.
Veel nieuwe gezichten in de klasse maakte onze nieuwsgierigheid naar de verhoudingen groot.
Het was dan ook bijzonder om te zien dat Mike Dijkgraaf van meet af aan brutaal de gevestigde orde Ian Lepelaar, Robbe Deleu, Dennis Bouman en Mathieux Panacho, om er zomaar een paar te noemen, het raceleven zuur maakte. De mannen moesten even een paar keer slikken denk ik, alvorens ze zich knap hervonden in de strijd. Een strijd die spannender en spannender werd naarmate het uur racen vorderde. Ook getuige de vele kreten - gejuich, oehs en ahs - die van de tribune kwamen.
De nummer 109 Mike Dijkgraaf, nam in de eerste bocht knap de leiding over van de man op pole, Ian Lepelaar. Vanaf dat moment zou het stuivertje wisselen meteen gaan beginnen en niet meer ophouden. Te veel wisselingen om op te noemen. Een lang gekleurd lint met rijders bevestigde de gelijkheid in de klasse. Wie zou er gaan winnen, dat was de hamvraag die veel aanwezigen zich stelden. Mike, Ian, Robbe, Dennis, Mathieux, Xander van Dalen, of toch nog die dekselse Rookie Mika Brouns? Gaandeweg het uur tekenden de verhoudingen zich lichtelijk af. Drie man op kop, Ian, Mike, Robbe. Waarvan het er even uitzag dat Mike in de voorlaatste ronde het pleit zou beslechten. Ian nam een risico, haalde in met een actie op het randje, hiermee zijn ervaring etalerend. Mike moest hem binnendoor laten komen. Kwam nog sterk terug in de laatste ronde, maar moest de winst aan Ian laten. Met Robbe in hun spoor op plaats drie.
De rookies’s Mika Brouns en Douwe Roelofs streden een mooie onderlinge strijd, net rijdend voor de lady’s en Senior rijders Lien Raeymakers en Domenique Kruyd-Aneas. Zij vochten een uur lang om de winst bij de lady’s. Een strijd die Lien in haar voordeel besliste. Op plaats drie in het lady’s klassement eindigde Sophie van der Lubbe.

Bam de twee dames op het podium in het Senior klassement; Lien en Domenique gaven even hun visitekaartjes af met de eerste en tweede plaats. Op de plaatsen 10 en 11 in het Algemeen klassement lieten ze zien dat er terdege met hun rekening gehouden moet worden. Geweldig lady’s! Tim Schotting wist de dames aardig bij te houden. Hij kwam echter niet los van Ruben Landman en moest lijdzaam toezien hoe er een gat ontstond naar de kop. De derde plaats voor Tim was hem gegund. Man wat heb je een mooie rijstijl.
Flink wat pech was er voor Jari van der Linden, Serge Honderdos en Jarell Wespel. We zullen hun in Emmen denk ik om de ereplaatsen mee zien gaan strijden. Zie er naar uit.

gk4_2018_race_1_mariembourg-108.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-106.1240x0.jpg

Klasse Honda Cadet
Zes van de acht Honda Cadet rijders zijn Rookies. Teken dat de klasse weer los komt. Dat kan eigenlijk ook niet anders. De enige Cadet klasse waar met verzegelde en gelijkwaardige motoren wordt gereden. Dat betaalt zich voor de deelnemers altijd uit.
Een van de Rookies is Vilgot Berntsson. Wat een kanjertje zeg. Sander van Overwalle nog zo’n topper had het er maar lastig mee. Nooit zo gezien, zo veel inhaalacties. Ze reden meer naast- dan achter elkaar. Drie heats lang, met alleen maar positiewisselingen en strijd. Uiteindelijk was het Sander die de strijd letterlijk in de laatste meters van de laatste heat nipt in zijn voordeel wist te beslissen.  Je karthart slaat dan af en toe over van spanning en trots. Trost dat ze dit bij ons laten zien.
Tot het aandoenlijke aan toe, zo heerlijk is het om KIDs te zien racen. Ook Teun Hamaker en Rookie Liam Gulpen wisten elkaar in drie enerverende heats te vinden. Teun’s routine bracht hem de derde plaats.
Achter Lian vier Rookies die het asfalt flink warm reden. Nout Bult, Liam Blom, Pepijn Steijger en onze lady Yinthe de Smet lieten ons beseffen hoe mooi het kartleven kan zijn!

De winst in het Rookie Klassement was verdiend voor Vilgot, met Liam en Nout sterk op twee en drie.
Liam, Pepijn en Yinthe vlogen naar de plaatsen vier, vijf en zes.

gk4_2018_race_1_mariembourg-617.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-634.1240x0.jpg

Klasse Mini Parilla
De klasse Mini Parilla ontpopt zich als DE klasse voor kinderen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar.
Dat kan ook eigenlijk niet anders met de snelle Parilla motoren, die verzegeld zijn en die gewoon nagenoeg gelijk zijn. Dan komen de skills van de rijders en begeleiders er wel uit.
Je moet van goeden huize komen om in dit veld van-  vandaag -  20 matadoren uit Nederland, België Duitsland en Noorwegen, te winnen, of überhaupt een podiumplaats te halen. Tien Rookies aan de start - precies de helft van het aantal deelnemers - geven de klasse een prachtige impuls.
Je weet dan dat routine vaak de doorslag geeft. Want hoe jong ook, de rijders barsten soms al van de ervaring. Een gegeven van de huidige tijd denk ik.
Het beeld was gechargeerd gezegd de eerste helft deelnemers ervaring, de tweede helft Rookie.
Het was een homogene groep van 20 deelnemers. Strijd en positiewisselingen te over. Wat fantastisch om te zien en in mijn situatie ook nog eens om te fotograferen. Dan zie je toch weer andere dingen.
Met mannen als Kimmy Abraham, Nathan Ottink, Milan Kok, Sascha van ’t Padbosch, Tristan Kroone, Amaury Meertens, Angelo Meli, Jim van Ameijden, Dylan Visser, Rene Lammers, Dinand de Vos, Julian Kamen, Sam van Voskuilen, Tobias Schonberg, Mart Bult, Mark de Bruijn, Jason Markshausen, Julian Jaegers, Henk Vuik jr en Julian Closmann, was het genieten. Goh heb ik hier toch meteen in mijn enthousiasme de uitslag gegeven…
Twee keer winst was er voor Nathan, één keer mede a.g.v. een straf was de winst voor Kimmy. Waarmee uiteindelijk de dagwinst naar Kimmy ging. Een enkel punt zat er uiteindelijk slechts tussen hen. De derde plaats werd beslist door de dagtijd omdat Milan en Sascha gelijk waren geëindigd in punten. Niet alleen hun startnummers hebben veel van elkaar weg, ze gaven elkaar gewoon niets toe. Met tweetiende verschil ging de derde plaats naar Milan.

Bij de Rookies was het, hoe kan het anders, al net zo spannend. Dinand de Vos, en Julian Kamen eindigden gelijk op de eerste plaats. Ook hier de beslissing via de snelste rondetijd. Die viel met tweeduizendste van een seconde – ja u ziet het goed 2/1000 sec – in het voordeel uit van Dinand. Het beste voorbeeld van de gelijkwaardigheid in de klasse misschien wel. Trotst flankeerde Rene Lammers op P3 de jongens op het grote podium van Karting des Fagnes. Geweldig.

gk4_2018_race_1_mariembourg-191.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-211.1240x0.jpg

Klasse X30 Cadet
Als er in de X30 Cadet klasse veel rijders de overstap hebben gemaakt naar de Junioren dan ben je natuurlijk super content met een nieuw deelnemersveld van 16 rijders. Gevolg is een grote sterkte groep in de breedte, waarin ieder kan excelleren. Neem bijvoorbeeld Luuk Neessen en Rune van Overwalle, die over zijn gekomen vanuit respectievelijk de Mini Parilla en Honda Cadet klasse en meteen naar het podium racen. De plaatsen twee en drie werden hun deel.
Ze moesten het afleggen tegen Youri Bonte, ervaren en momenteel rijdend in een flow. Youri is wel duidelijk de te kloppen man dit seizoen.
Vlak echter de youngsters niet uit. Luuk schrok zichtbaar toe zijn motor bij de start van de eerste  warm-up lap niet startte. Altijd vervelend – zacht uitgedrukt – als je op P2 staat op de grid. Achteraan starten was zijn lot. Cool bleef ie wel, de snelle Limburger. Het hele veld werd ingehaald. Behalve de soeverein leidende Youri. Rune verloor telkens nipt de aansluiting. Je weet dat dat goed komt, de overstap vanuit de Honda Cadet gaat hem zichtbaar goed af.
Achter hen werd er stevig gestreden om iedere meter tot ongeveer plaats tien. Met rijders overgekomen vanuit allerlei klassen, zoals de NKH Huurtkarts Wouter Poleij en Honda 9PK Rocco de Heer. Dat het Huurkartniveau in de NKH hoog is toonde Wouter meteen aan. Als je met erkend sterke rijders als Rocco, Merijn Steen, Kylani Ramboer en Brent Raghoebarsing strijdt, dan doe je iets goed hoor! Waarbij opgemerkt dat Kylani de nodige pech kende.
Dreke Janssen, Vica Schletz, Guusje van Dorp, Nick Ho, Riemer Blonk en Floris Koster komen er wel. Ze verbeterden zich per heat.

gk4_2018_race_1_mariembourg-332.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-363.1240x0.jpg

Klasse X30 Junior
Als er zo’n dertig Junioren de baan in komen ga je er eens even recht voor zitten. IAME X30 en Rotax Max in een enkel veld en volledig aan elkaar gewaagd.
Hetzelfde beeld als bij de Cadet; veel rijders die na 2017 de overstap hebben gemaakt naar de Senioren, Schakels etc. Onder hen nogal wat toppers die telkens voorin te vinden waren. Veel nieuwe rijders hebben de instap gemaakt in de GK4 Junior klasse, een tendens die je al enige tijd gaande ziet. De huidige groep is daardoor erg competitief geworden in de breedte, dat bleek al snel.
Ik tip niet snel rijders. Maar voorafgaand aan de races merkte ik eens per ongeluk op dat Ian Verschoor wel eens de te kloppen rijder zou kunnen zijn. Ian loochenstrafte mijn woorden niet. Hij leek wel een Romein; via het credo Vedi, Vidi, Vici werd hij de “man of the match”.
Maar dan, achter hem. Overgekomen uit de Mini Parilla – ik geef het je te doen – en dan meteen via drie tweede plaatsen naar het podium. Zijn naam wilt u weten? Wel dat is Job Bult, een van de drie racende broertjes uit Oldenzaal. Alsof het niets was. En dan de nummer drie, Berend van der Burg, zomaar even vanuit de klasse X30 Cadet de overstap gemaakt.
Als je denkt dat er je daar mee bent, vergeet het maar. De hele top veertien heeft klasseringen van 4 tot 14 op hun palmares bijgeschreven. Sjoerd Kole, Jan Pieter Frijters, Dinand Dokkum, Wesley Eckhardt, Max Koster, Laurens Steijger, Georgina Driessen, Max Wolf, Luca Nieuwenhuizen, Dani Prins en Tijs Kleinjan vochten om iedere meter. Waarbij ik denk dat ieder van hen voor zich ook een podiumplaats kan bereiken. Zo zijn ze aan elkaar gewaagd. O.a. Georgina leek hard op weg, ze was bloedsnel en reed de snelste dagtijd. Soms iets te gretig en met was pech, anders had het podium er dik ingezeten. Ze heeft fans hoor!!
Iedere rijder achter deze groep ging voor die ene stek hoger. Heerlijk om jullie te zien racen, en dat menen we oprecht. We enjoy racing, you show us why!

Het Subklassement IAME X30 Junior kende hetzelfde podium als het totaalklassement; Ian, Job, Berend.
Het Subklassement Rotax Max Junior was Voor Wesley Eckhardt, die twee races won, voor zijn maatje Max Koster, die twee keer tweede en een keer eerste werd. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Prachtig gezicht die twee schitterende blauwe karts in dat grote Junior veld.
Maarten Raeymakers pakte P3, net voor Axl Verlinde, Loyc Huys en Max Latuhihin. Max die alles samen met zijn ouders doet. Iets waar je alleen maar heel veel waardering kunt hebben. Dat is de GK4 spirit.

gk4_2018_race_1_mariembourg-669.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-715.1240x0.jpg

Klasse IAME X30 Senior
Kunt u zich voorstellen wat het gevoel bij ons is als er gewoon 34 Senior X30’s de baan op gaan? Dat is een mix van spanning in je buik, hartstreek en hoofd. Terwijl ook je benen beginnen te trillen. Zo graag zou je het zelf weer doen.
Ik heb eens een boek gelezen met daarin een passage over een trein die je in de verte ziet bij nacht. Een lang lint vol kleur, dat een zekere mate van spanning oproept. Dit beeld zie ik vaak terugkomen bij de GK4. Een lang kleurrijk lint, grote rookpluimen die de lucht grijs-blauw kleuren, rijders die warmrijden, formeren, de startgrid oprijden en naar elkaar kijken om die plek aan de binnenkant misschien wel meteen te pakken; dat was mijn beeld deze dag in deze klasse.
Met op pole Angus Moulsdale en met sterk van voren Mark Smit, Kevin Stehouwer, Darragh Adriaenssens, Timo Fruijtier, Stijn van der Hof, Yentl van Thielen, Amish Banwari, Anthony Beeckman en Justin Punt om de eerste tien in de dagstand maar meteen te noemen.
Onder hen vier rijders die voor het eerst meedoen in de GK4, rijdend in het Subklassement Rookie. Hoeveel Rookies in totaal vraagt u? 17 racers. En dat tikt aan.
Het zat zo dicht bij elkaar, er werd zo hard gereden, dat je iedere rijder tekort zou doen als je hem of haar niet noemt. Dat weet ik. Vergeeft u me aub.
Angus Moulsdale was de sterkste vandaag en won zowel het totaalklassement als het klassement Rookie. Mark Smit en Rookie Kevin Stehouwer maakten het podium vol. De oplettende lezer mist dan nog de derde plaats bij de Rookies. Die was na een ijzersterk optreden voor Yentl van Thielen.

gk4_2018_race_1_mariembourg-400.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-406.1240x0.jpg

Klasse Rotax Max Senior/MASTER
De klasse die voor het eerst zelfstandig gaat rijden in de GK4. De klasse Rotax Max Senior en MASTER. De eerste stap is hierin gezet, we gaan vol werken aan een mooi competitief veld.
De eerste rijders waren naar Mariembourg gekomen om dit feit luister bij te zetten.
Onder hen Junior Berghmans, kampioen BEKC. Je wint niet zomaar van Junior. Hij schakelde zich zelf helaas uit voor de eindoverwinning door een startfout te maken. De tweede plaats werd alsnog zijn deel na een sterk optreden in de derde race.
Michael Kosterman was degene die het fikste en Junior aldus versloeg. Wat een gejuich klonk er van de tribune toen Michael de laatste keer de finish passeerde. Daarmee werd hij de eerste Rotax Max Senior winnaar in de GK4.
Als je Glenn Selleslaghs kent weet je dat hij een sterke BEKC endurance rijder is en daarnaast een wervelende sprint rijder. Hij etaleerde zijn kunnen voluit. Met als resultaat de mooie derde plaats, juist voor Steeve Hansoulle, Vincent van Kerckhoven, Sam Defoort en Kris de Roover.
Dit smaakt naar meer!

gk4_2018_race_1_mariembourg-289.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-305.1240x0.jpg

Klasse Open Schakel
Als je het al te kwaad krijgt in de spanning bij de Senioren, wat staat je dan te wachten bij de schakelrijders in de klasse Open Schakel, waar wordt gereden met KZ2 en Super Shifter motoren.
Wel hetzelfde als ik omschreef bij de X30 Senior, maar dan met die extra spanning van die berg vermogen en de staande starts. Damn wat een geweld komt er vrij als de motoren eerst door de rijders op toeren worden gebracht en dan vol los gaan op het moment dat het startlicht dooft.
Lees voor de aardigheid eens de passages over de gladiatorenschool in de bestseller “Arminius” en je weet precies wat ik bedoel.
Een van die gladiatoren is Gil Mertens. Ik las in de aanloop naar de race veel op Facebook. Gil omschrijft zijn kart als The Beast. Wel ik zou dat meer op Gil willen projecteren. De juist Nickname voor een racer pur sang.
Wat een geweld ook van al die supporters op de tribune, wat een kakofonie van gejuich van ja, heel veel supporters Gil!
Het predicaat gladiator geldt niet alleen voor Gil, maar voor de hele rij van 22 rijders die in de eindstand achter hem eindigden. Gil won de wedstrijd. Na veel tegenslag ging de zon schijnen in zijn thuisland.
Jeroen Bos, Sam Claes, Jesse Smeets en Eric Hellemans haalden de top vijf. Met Jeroen Bos op twee en Sam Claes op drie, kun je wel stellen dat het een serk podium werd.
Terwijl Jimmy Deveen, Filip Wojtowicz, Brio Hueting, Bram Feijten en Jentsen Adriaenssens de eerste tien vol maakten.
Dat ik persoonlijk een van de gevechten iets verder naar achteren een van de mooiste van de dag vond, zegt iets over de kwaliteit van het deelnemersveld. Ja, Jeroen van Dorp en Jonathan Delforge, ik heb genoten van jullie wisselingen van plaatsen in heat 3. Daar mogen jullie me vaker mee verrassen.

Vader Jo Mertens maakte de Mertensparty compleet door de wedstrijd bij de Masters te winnen.
Is dat ooit gebeurd? Vader en zoon die in de zelfde wedstrijd hun klassementen winnen? Weet u het?
Jurgen de Block, Wesley van den Berg en Sikko Oosterhoff (ja Sikko nu goed geschreven haha) volgden Jo op de voet.

gk4_2018_race_1_mariembourg-548.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-540.1240x0.jpg

gk4_2018_race_1_mariembourg-555.1240x0.jpg

Dan zit het weekeinde er al weer veel te snel op, maar ga je met een fijn gevoel over een heerlijk kartweekeinde naar huis, in de wetenschap dat het over een paar weken alweer feest is. We hopen dat u dat ook zo beleeft. Dank allemaal voor het mogelijk maken ervan.

We hebben nog even tot aan de tweede wedstrijd, die staat gepland voor het weekeinde van 5 en 6 mei op Kartbaan Pottendijk Emmen. Tot dan!

images?q=tbn:ANd9GcRjV5xN4PylrWBoz3MCICdtDWUGp0gwrNJ754bczRJUo637CNQ-dg GK4 KART SERIES


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices