#1 30-04-2018 19:08:36

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag BEKC Endurance Karting 4Teams 2018 - RACE 2 Venray

gk4.png

logo-bekc.png

Genieten, genieten, genieten, dat was wat iedereen deed op die memorabele zondag 22 april 2018 op Raceway Venray. De eerste BEKC Endurance Race 4Teams op het vernieuwde kartcircuit was er één om in te lijsten.

De vernieuwingen op de  baan zijn nog "in progress", waardoor er nog meer moois in het verschiet ligt.
De nieuwe stukken zijn zoals in een eerder verslag al vermeld on-Nederlands mooi, met prachtige hoogteverschillen in 2 compleet nieuwe baansecties en met enorm uitdagende bochtencombinaties.
Nu nog hopen dat de familie Maessen op dat gedeelte van het circuit een tribune plaatst, want wat is het daar een prachtig schouwspel. Een schouwsel dat we in foto's hebben vastgelegd. We verwijzen u voor de fotografie dan ook graag naar het album op onze Facebook pagina GK4 Kart Series.

c_endurance_racing_4teams_2018_-_race_2_raceway_venray-33.1240x0.jpg

De veertien teams schotelden ons in de 2-uursrace van begin tot eind een waar kart spektakel voor, eentje waar de spanning van af droop. Uiteindelijk resulterend in een verschil na twee uren racen van 0,3 seconde tussen de nummers één en twee. Dat is BEKC racing, CLOSE racing met hoofdletters.

Twee motormerken in vier configuraties stonden aan de start, ieder voor het totaal Klassement en met eigen Subklassement; IAME X30 Senior, IAME X30 Junior, Rotax Max Senior Evo en Rotax Max Senior 2014.

De teams hadden gedurende de dag een aardig aantal trainingssessies kunnen benutten om zich de baan eigen te maken. De afstellingen wijzigden nogal eens. Uiteindelijk bleek dat iedereen tegen de kwalificatie dit aardig voor elkaar had.
In de kwalificatie werd de pole positie opgeëist door Team Milo. Trots stond de snelle Milo Ligtelijn - die de race in zijn eentje zou rijden - op die begeerde eerste plaats op de startgrid met een aantal volgers op minimaal tijdsverschil.
Om de minimale verschillen even te verduidelijken, JD Racing volgde op 0,027 sec., C2N Racing op 0,309 sec., SKT op 0,352 sec., VD Racing 1 op 0,4 sec., Sloebd Auto Special op 0,052 sec., Bjorn DFK op 0,516 SEC., O.O.S. Int. op 0,698 sec. en de laatste binnen een seconde Redant Racing op 0,842 sec. Is dat close racing of niet.

c_endurance_racing_4teams_2018_-_race_2_raceway_venray-124.1240x0.jpg

HMeteen na de start ontspon zich dan ook het gevecht waarop we hadden gehoopt, en dat gewoon twee uren door zou gaan.
De kop werd meteen gepakt door Sloebs Auto Special. Franky kende een wereldstart en troefde de voor hem gestarte rijders inclusief Milo meteen af. Ja, en toen begon het echt. Stuivertje wisselen aan kop. niemand kwam echt weg in een grote kopgroep. Voor ons verrassend reed Bjorn van Gerwen op plaats vier. Bjorn reed in zijn eentje in zijn team Bjorn DFK, had lak aan reputaties en bleef constant op deze positie rijden, om daar uiteindelijk ook te finishen.

Helaas voor team  VD Racing 3 kreeg de rijder in de eerste bochten een tik mee, waardoor er van achteruit een inhaalrace gereden moest worden. En dat deed het team met verve. Zodat plaats zes uiteindelijk hun verdiende deel zou worden. VD Racing 1 wist haar mooie uitgangspositie niet te verzilveren. Een pechsituatie wierp hen terug naar elf.
Het Junior team Gouverneur Racing blies ook een stevig partijtje mee in dit geweld. Mooi om de jonge  jongens zo te zien excelleren en om te zien dat de Junior motor in deze zetting goed partij kan geven.

c_endurance_racing_4teams_2018_-_race_2_raceway_venray-344.1240x0.jpg

O.O.S., Mika Mathia, ook al in zijn eentje, had in het verloop van de race net de aanval ingezet op P3 - op dat moment JD Racing - toen hij net voor het opkomen van het binnenterrein rechtdoor ging en de race even later voor hem over was. Jammer, want Mika reed erg sterk en had een podiumplaats binnen handbereik.

c_endurance_racing_4teams_2018_-_race_2_raceway_venray-120.1240x0.jpg

Dit zelfde gold ook al voor C2N Racing en SKT die voor de top klasseringen gingen en aardig op koers lagen toen de pechduivel toesloeg. Jammer dat ze hun sterke optreden niet af konden maken. SKT kwam binnen voor een wissel, de tanden op het voortandwiel waren weg, en ja dan is het toch lastig rijden verzekerde Sam Claes me.
Het team met de snelle lady Yana Lenaerts in hun midden LRT Racing bleef steady rondgaan en zou in de top tien eindigen. Ditzelfde gold ook voor Redant Racing en SFP Racing, die sterk en constant p[resterend naar de plaatsen acht en negen koerste. 

c_endurance_racing_4teams_2018_-_race_2_raceway_venray-34.1240x0.jpg

Het bleek dat Raceway Venray een circuit is waar je niet op adem komt. Je conditie, concentratie en hele set-up moeten voortdurend in orde zijn, anders wordt het lastig. Dat zat denk ik wel goed bij de teams. Nat bezweet, rode gezichten, vermoeid ogend, altijd mooi om te beleven.

JD Racing sloop in de slotfase naar de eerste plaats, de aanval werd ingezet op Milo en Sloebs. Beide teams moesten zich gewonnen geven na een hevige strijd om iedere meter asfalt. Het te verwaarlozen verschil op de meet van 0,3 seconde tussen JD en Sloebs zegde genoeg. Wat een finish, wat een einde van een geweldig enerverende race, waarvan we er hopelijk nog veel meer zullen zien dit seizoen. Dit smaakt naar meer.

Een opmars die me opviel was van GCS Racing, dat na een elfde kwalificatie opstoomde naar plaats vijf achter Bjorn DFK. Een compliment is op zijn plaats.

De race ging te snel voorbij. Dankzij de 800 foto's hebben we een mooi overzicht van de wedstrijd verkregen. Een selectie ervan vindt u in dit verslag, de rest op de Facebookpagina en GK4 internetsite.

We zien alweer uit naar de volgende race, op zaterdag 2 juni op circuit Pottendijk Emmen.

Tot dan.

c_endurance_racing_4teams_2018_-_race_2_raceway_venray-289.1240x0.jpg

www.gk4kartseries.com
www.theoriginals.eu

images?q=tbn:ANd9GcRjV5xN4PylrWBoz3MCICdtDWUGp0gwrNJ754bczRJUo637CNQ-dg GK4 KART SERIES


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices