#1 19-06-2018 16:16:18

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 1,743

Verslag BEKC Endurance Karting 4Teams 2018 - RACE 3 EMMEN

gk4.png

logo-bekc.png

En toen was het tijd voor race 3 van de BEKC Endurance Karting 4Teams – het Origineel - op circuit Pottendijk in Emmen.

nk_2-takt_iame_zondag_3_juni_2018_emmen-390.1240x0.jpg

Op zaterdag 2 juni waren het dertien teams die ons een prachtige teamrace voorschotelden op deze uitdagende baan. En hoe. De twee Wankels - die vandaag voor het eerst in 2018 in de BEKC actief waren - breidden het deelnemersveld uit tot vier typen motoren. Met naast deze Wankel Junior de Rotax Max 2014, Rotax Max EVO en IAME X30. Dat maakte het voor de liefhebbers nog extra smeuïg. De sonoor klinkende roterende motoren tegen de snerpende 2-takten.

Wikipedia omschrijft de Wankels als motoren met een enorme acceleratie. Dat was goed te merken bij de start. De polepositie was voor Sam Claes met de IAME X30 namens team SKT. Naast Sam stond de eerste Wankel met startnummer 577, team VMS Racing 2.
Nadat de startvlag was gevallen was het VMS Racing 2 dat net voor SKT de eerste bocht indook. Vanaf dat moment zou zich een weergaloze strijd ontwikkelen tussen VMS2 en SKT, waarbij na een paar ronden VMS1 aansluiting zou vinden. Dan twee uren lang strijd, strijd, strijd. Als je de foto’s op onze facebookpagina GK4 Kart Series er op na slaat, zie je dat er nagenoeg geen enkel team alleen reed. Overal op de baan, in nagenoeg iedere bocht was er wel een actie te noteren.

nk_-2takt_iame_en_bekc_zaterdag_2_juni_2018-16.1240x0.jpg

Het moet gezegd, de Wankels hielden het lang vol daar aan kop, met SKT daar vlak achter. “Die Sam raak je nooit kwijt” was een van mijn gedachten.
Achter deze twee teams waren het Bjorn DFK en VD Racing 1 die gaandeweg de twee uren race het gat naar de kop dichtten. De eerste wissel werd zoals altijd een zichtbaar nerveuze periode, omdat de teams daar geen tijd willen laten liggen. Dit ging voor deze teams zodanig goed, dat ze met vijven aan de kop van de race bleven koersen.
Ja, er ontwikkelde zich een mooie spannende strijd om de podiumplaatsen. Althans zo zag dat er voor mij op dat moment toch wel heel duidelijk uit. De twee Wankels direct gevolgd door de IAME’s en Rotaxen. Hoe anders zou het uiteindelijk worden….
Het moet gezegd, de rijders in de VMS teams zijn een aanwinst voor de BEKC. Strak, snel en net rijdend, dat zien we graag.

nk_-2takt_iame_en_bekc_zaterdag_2_juni_2018-156.1240x0.jpg

Tijdens de wissels wordt er van rijder gewisseld, m.u.v. Bjorn van Gerwen die alleen reed. Dan zie je weer andere verhoudingen ontstaan. Net iets betere rijders of mogelijk net iets minder, andere omstandigheden, het maakte het plaatje weer anders. KCR sloot ook aan en mengde zich in de strijd om de overwinning. Dat ging nu tussen zes teams.

Daarachter vormde zich een homogene groep met LRT, VD Racing 3, SFP, klassementsleider Sloebs Auto Special, OOS International, GCS Racing en Redant Racing. Meer of minder pech, zoals bij Redant wierpen teams terug, brachten daardoor andere teams weer een of meer plaatsen hoger in de stand.

Zo ging het naar het slotoffensief toe. Het slotoffensief van de tweetakten. Dit werd mede ingegeven door een extra pitstop die de Wankels nog moesten maken als gevolg van de dorst van de motoren. Dat werd funest voor hun klasseringen. En ja, er werd net op tijd getankt, want nog 200 cc in de tank is erg weinig. Dat onderkenden de jongens van VMS luid lachend. Wat een heerlijke sfeer werd er gecreëerd. 
Het kostte hen niet alleen de overwinning, maar ook een podiumplaats. Een extra wissel kun je je niet veroorloven, daarvoor ligt het hele veld te dicht bij elkaar.

nk_-2takt_iame_en_bekc_zaterdag_2_juni_2018-83.1240x0.jpg

Reden er tot dan nog vijf team in dezelfde ronde, nu werden dat er nog drie. Ook al door het afhaken van KCR in de kopgroep. Drie teams die voor de dagwinst gingen. De winst ging uiteindelijk naar het niet verslappende SKT, Sam en Yentl, die samen de sterkste ketting vormden vandaag. Een ketting zonder zwakke schakel. Als beloning mocht vader Roy Claes de kart na afloop nog even schoonmaken. De boys hadden het natuurlijk te druk met…….het vieren van de overwinning.

Achter hen was het Bjorn die met de EVO langzaam tien seconden afstand had genomen van de sterk aanvallend ingestelde boys van VD Racing 1. Samen zouden ze de plaatsen op het podium naast SKT mogen innemen.
En de boys van VMS? Zij eindigden trots, moe en tevreden op de mooie plaatsen vier en zes.

nk_-2takt_iame_en_bekc_zaterdag_2_juni_2018-116.1240x0.jpg

De uitslagen van de drie klassementen:
Drie verschillende motortypen op het podium algemeen: 1. SKT- IAME X30; 2. Bjorn DFK Rotax Max EVO; 3. VD Racing 1 – Rotax Max 2014.
IAME X30: 1. SKT; 2. OOS International; 3. GCS Racing.
RM EVO: 1. Bjorn DFK.
RM14: 1. VD Racing 1; 2. KCR Racing; 3. LRT Yana Lenaerts Racing.

nk_-2takt_iame_en_bekc_zaterdag_2_juni_2018-29.1240x0.jpg

De race ging te snel voorbij. Dankzij het grote aantal foto’s hebben we een mooi overzicht van de wedstrijd verkregen. Een selectie ervan vindt u in dit verslag, de rest op de GK4 Facebookpagina en internetsite www.gk4kartseries.com.

De volgende wedstrijd is op de compleet nieuwe baan van Raceway Venray. We zien er enorm naar uit om de teams daar op zaterdag 30 juni in actie te zien.

Wil je meeracen in deze nu al historische race op Venray? Inschrijven kan via de link https://www.gk4kartseries.com/inschrijven/

Tot dan.

www.gk4kartseries.com
www.theoriginals.eu

images?q=tbn:ANd9GcRjV5xN4PylrWBoz3MCICdtDWUGp0gwrNJ754bczRJUo637CNQ-dg GK4 KART SERIES


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2018. Powered by Qbixx | Webservices

smash