#1 02-05-2008 15:29:19

Kevin den Ouden
Gebruikers
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 231

MKS 2 - 2008 - Kart Centre Roosendaal

MKS 2 2008 - Kart Centre - Roosendaal 
Eindelijk was het dan zover. We hadden er lang naar uitgekeken, de eerste race seizoen 2008 in de Master Kart Series (MKS), Formula 1 of Indoor Karting.
We waren te gast bij Kart Centre Roosendaal, waar het altijd goed toeven is.
Voor het eerst kwamen de nieuwe CRG’s aan de start. Wat een plaatjes zeg deze Italiaanse raspaardjes. De motoren hebben een wijziging ondergaan en zijn nu voorzien van 100cc uitlaten. Mooi geluid, iets meer vermogen. Kortom het seizoen ziet er veelbelovend uit. Ook veelbelovend, vijf nieuwe teams en diverse wijzigingen in de personele sfeer bij diverse overige teams.
De nieuwkomers, Fencer Racing, Simworld Racing, Try Again Racing, Pitparts-IKVG, Kartlife.nl-Traxx Racing werden hartelijk welkom geheten, bij deze nogmaals.

Teams die er het nodige werk van hadden gemaakt. Want wat zijn de karts prachtig opgemaakt en werken de teams ontzettend professioneel. Kom je niet overal tegen, maar wel in de MKS.
Tel daar bij op de vriendschappelijke sfeer, iets voor elkaar over hebben, en je weet meteen dat hier HET viertaktkampioenschap voor teams actief is.

SI-20080309-015.jpg?1206109299

Helaas waren er door omstandigheden drie afzeggingen te noteren, waardoor we met zestien teams aan de start kwamen. Niet aanwezig Antwerp Karting, EIK Swalmen en Bimex Rosmalen.

De ontwikkelingen in de MKS zijn zodanig dat persoonlijk gewicht van de rijders een steeds mindere rol gaat spelen. Al onze activiteiten zijn gericht op gelijkwaardigheid van materiaal en gewichten, zodat de races worden beslist door de capaciteiten van rijders en teams en niet door gewichtverschillen. Back to basic was en is ons motto.

Iets wat navolging krijgt in de F1, waar men goed naar ons gekeken heeft, weg traction-control.

Afijn tijdens de drie trainingsuren op de zaterdag bleek dat de teams ontzettend aan elkaar gewaagd waren, met slechts enkele honderdsten van seconden tussen de beste tijden. Ik vroeg me even af of een aantal teams driftig zand in de ogen van de concurrentie strooide, zo dicht lag het bij elkaar. Dat zou eerst naar voren komen bij de vrije training en kwalificatie op de zondag. Het geduld werd op de proef gesteld.
Wat was het fijn dat de winterstop voorbij was. Racen, dat is ons leven, en dan is iedere rustperiode te lang.

Nadat de motorenloting op zondagochtend bekend was gemaakt konden we van start. Opbouw karts gevolgd door een vrije training. En daar ging het er al vol op. Tweetiende verschil tussen de eerste tien snelste tijden. We geloofden onze ogen niet.

SI-20080309-087.jpg?1206109304

Op de zaterdag begon het goed, hoe dicht wil je het bij elkaar zien?

Ook niet van de lucht waren de speculaties over welk team zou winnen. Ik hoorde toch vaak de naam noemen van KCR Kartteam. De kampioenen van 2007, op hun thuisbaan, een moeilijk te verslagen combinatie. Maar dat voorspellingen niet altijd uitkomen zou blijken…..

En dan, op naar de eerste van drie kwali’s, waarbij de laatste zes teams af zouden vallen.
Nu tussen nummers 1 en 8 tweetiende sec. verschil.
Nummer 11, VM Golff Racing, derde in het kampioenschap 2007, ging er met WEL 2/100 sec. verschil met nummer tien uit, evenals Sharp-Line Racing, AutoSturm Nissan, Kartlife.nl-Traxx en Fencel.nl.

De overgebleven 10 teams gingen voor kwali 2. Nu ging het gas er van voren echt op, met als resultaat, 0,5 sec. tussen nummers 1 en 10. Tussen 1 en 2 trouwens WEL 8/1000 sec.!!
Nu gingen in volgorde van 10 naar zes er uit: Try-Again, Simworld, Speedworld, Karthelmen.nl-Mechanica, en OCS. OCS kwam 16/100 sec. te kort op North Racing dat verrassend bij de eerste vijf zat.

En dan de strijd om pole tussen de overgebleven vijf teams. Melvin Benders deed het geweldig namens Delta Rent Racing. Veertien jaar en dan in de allerlaatste ronde van de kwali de pole afsnoepen van IKM Racing’s Ivo. En dat is zeker niet de eerste de beste.
Een droomstart van de MKS. Hij was 5/100 sec sneller dan Ivo. De verschillen tussen de nummer 1 en 5: 5/100, 1/100, 3/100 en 8/110, dus de eerste vijf binnen 18/100 sec. Gelijkwaardig???

Melvin pakte daarmee het extra punt voor zijn team.

Dit beloofde natuurlijk veel voor de race. En nadat de teams voor de rollende start waren opgesteld konden we van start gaan met wat een thriller van begin tot eind zou worden.
Drie uur lang spanning. Tactiek bij de wissels, tactiek bij de rijderskeuze voor de stints, alles moest tot in detail kloppen, anders win je niet.

En het klopte bij nagenoeg alle teams. Strijd tot de laatste meter om iedere plaats.

Direct na de start waren een aantal teams opvallend snel, terwijl andere iets langzamer het tempo oppakten. Zoals ik er tegenaan keek zat het bij een aantal teams in de bandenspanning. Zo vlogen in mijn optiek KCR en Speedworld naar voren om de strijd met hun voorgangers aan te gaan. Dat had een kopgroep van zes teams tot gevolg. Delta Rent gevolgd door Veersedam, KCR, IKM, Karthelmen.nl-Mechanica en Speedworld. Ruud van Rooijen van Veersedam had het moeilijk tegen Corne Snoep van KCR, terwijl Kevin den Ouden van Karthelmen.nl het erg moeilijk kreeg tegen Timmo Wijker van Speedworld. Zowel Ruud als Kevin gingen dan ook voor de bijl. Delta Rent leek me ook iets te hard weg te zijn gegaan, de kart vertoonde wat glij neigingen. Funest tegen IKM’s Ivo die de kop pakte. Ook KCR en Speedworld gleden wat meer aan de achterkant, zodat ze terug werden gepakt door degenen die ze hadden ingehaald. Met name Speedworld zakte met tienden per ronde terug.

IKM, kampioen 2006 had vorig seizoen met de nodige pech te kampen en wil dit seizoen wat recht zetten.
En dat bleek, want wat was het team snel vandaag. Samen met de overige teams werd er een kartshow van jewelste opgevoerd. Niemand kon nog een zinnig woord over de winnaar zeggen.

Wat verder naar achteren waren het OCS, North Racing en VM Golff die spektakel lieten zien. Speedworld werd door hen gepakt en de blik bleef naar voren gericht, want de kopgroep was dichtbij.

De nieuwe teams bliezen vol hun woordje mee. Met name Try Again en Simworld lieten zien potentiële podiumkandidaten te zijn. Ze gingen vol voor een plaats bij de top-tien.

Helaas moest Mario Booj de pijp aan Maarten geven. Een onwillige schouder was de oorzaak, zodat Delta Rent met twee man verder ging.

Zo ging de eerste helft van de race verder, bumper aan bumper de wissels in en uit, waarbij iedere honderste in de pitstraat werd gepakt. Een enkele rijder ging een fractie te vroeg op het gas. Nu nog niet bestraft, volgende race zeker wel.

SI-20080309-213.jpg?1206109310
Kun je zien met de kampioenen 2007 KCR te maken te hebben, en waaraan??

Wel bleek dat KCR even het hoofd moest buigen voor het geweldige tempo aan kop. Even, want naarmate de race vorderde gingen de tijden weer omlaag en werd de aansluiting behouden. Zo verbeterde ieder team telkens de tijden. En was je echt gezien als je een aantal ronden een iets mindere tijd reed. Dat kun je je in de MKS gewoonweg niet meer veroorloven. Dit overkwam Delta Rent dat terug viel naar P3, net voor Karthelmen.nl dat sterk naar P4 was opgerukt.
Op elkaar bumper gingen de teams naar de laatste wissel, waar uiteindelijk de beslissing zou vallen. Jorg Aldenhuijsen zag bij het uitkomen van de pitstraat Melvin Benders naast zich zitten. Kwestie van een honderdste seconde in het voordeel van Melvin, die resoluut P3 pakte. Maar Jorg vocht terug en kreeg weer aansluiting. Jorg probeerde alles om er langs te komen, lukte niet. En zo gingen ze de laatste ronde in. Halverwege probeerde Jorg met een uiterste poging Melvin te verschalken, wat lukte. Maar, Melvin liet hem staan en counterde. Geweldig om te zien. En de strijd om P34 was beslist.

De eerste acht teams bleven trouwens in dezelfde ronde. En dat voor drie uur racen.
Vooraan was het VeersedamAuto dat samen met IKM dat de kop had gepakt. En op het moment dat IKM de kop overnam hoefden we niet te kijken. We hoorden het wel. Een enorm gejuich uit de Middelburghoek begeleidde de inhaalactie. En zo kon het zijn dat de twee IKM teams achter elkaar over de finish vlogen, met IKM op kop en VeersedamAuto-IKM op twee.
KCR kwam als vijfde over de streep, direct gevolgd door VM Golff Racing, dat knap naar voren was geracet. Net voor OCS en AutoSturm Nissan dat hun maten van VM Golff knap bijhield.
Try Again en Simworld eindigden in hun eerste race knap in de top-tien, waardoor hun weekeinde een mooi besluit kreeg.
North Racing viel wat terug door pech, waardoor een plek bij de eerste zes verloren ging. Maar de potentie is er en dat was voor hun de winst van het weekeinde.
Speedworld op elf net voor North en Sharp-Line op dertien er net achter kenden een wisselend weekeinde. Sharp-Line?? Hoor ik je denken? Ja, nieuwe naam voor een perfect team mannen dat vorig seizoen nog onder de naam SignMind hun rondjes reed.
Als laatste twee teams kwamen Fencer.nl en Kartlife.nl-Traxx over de streep, waarvan Kartlife.nl ook de nodige pech kende.

IKM blij met de overwinning, Hoezo??
SI-20080309-234.jpg?1206109313
De snelste ronde was voor IKM Racing dat daarmee Veersedam met exact 3/100 sec aftroefde. Hoe spannend kan racen zijn.

Dit seizoen stellen we een nieuwe bokaal ter beschikking voor de rijder die het meest opvalt bij de organisatie en wedstrijdleiding. In positieve zin dan wel te verstaan.
En dit keer ging het eerste punt naar Melvin Benders. Veertien en dan al zo volwassen, snel, onverstoorbaar en vooral fair rijden.

Na de race waren de prijsuitreiking van zowel deze eerste race als het kampioenschap 2007 een lekkere happening, waarbij nog wordt opgemerkt dat de bokaal voor de meeste snelle rondetijden 2007, de Tjerk van de Broek memorial trofee naar Veersedam ging.

We zien alweer uit naar race twee, die in het weekeinde van 29/30 maart zal worden verreden bij Indoor Karting Middelburg.
Fan van closeracing, of zomaar geïnteresseerd geraakt in de MKS? Je bent van harte welkom om dit racefestijn samen met ons te beleven.


Met karten een fantastische toekomst tegemoet.

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices