#1 02-05-2008 16:06:36

Kevin den Ouden
Gebruikers
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 231

MKS 4 - 2008 - Kartbaan Oldenzaal

MKS 4 Kartbaan Oldenzaal
Karting is zo’n sport die je als toeschouwer en in ons geval als organisatie en wedstrijdleiding in vervoering kan brengen. Zeker als je met z’n vieren naar Oldenzaal reist, waar de eerste MKS outdoor race wordt gehouden en je weet dat er zo’n twintig teams klaar staan om te vlammen.
Dat het een hete race op zondag zou worden openbaarde zich al tijdens de training op zaterdag, toen de teams, nog met eigen motoren, zo dicht bij elkaar zaten, dat we ons geld niet in durfden te zetten op welk team dan ook.

Twee nieuwe teams aan de start, de jongens van studenten kartvereniging Scuderia Enerdeco-A la Kart hadden zich via Pitparts.nl met twee huurkarts ingeschreven.
Helaas moest team Bimex Rosmalen de race aan zich voorbij laten gaan vanwege zakelijk verplichtingen, maar de jongens kwamen in de loop van de dag toch vanuit Rosmalen naar de collega-teams kijken, en dat zegt wat over de sfeer die in de MKS heerst.

Als morele winnaar van de eerste twee races straalden de jongens van IKM het nodige zelfvertrouwen uit. En eerlijk is eerlijk, Renato is een topmonteur die de zaakjes erg goed voor elkaar heeft. Voeg daar drie snelle jongens aan toe, of je mag het ook andersom zien als je wilt, en het team to beat is bekend.
Ons luisterend oor ving verschillende geluiden bij andere teams op die er op neer kwamen dat het maar eens afgelopen moest zijn met dat winnen van IKM.
Zondag zouden we het weten…………

Nadat de motorloting bekend was gemaakt konden de motoren worden opgebouwd, benzine getankt, en kon een aanvang worden gemaakt met de vrije afsteltraining. De weersomstandigheden waren toch wel anders dan op de zaterdag, zodat niet iedereen de juiste afstelling en bandenspanning meteen vond.

Klokslag half elf begonnen we met de F1 kwalificatie, bestaande uit drie kwalificaties van 5 minuten.
Na de eerste kwali vielen er negen teams af, waarvan toch wel verrassend derde in de tussenstand Karthelmen.nl-Mechanica en verrassing van de eerste twee races North Racing deel uitmaakten.
Snelste tijd voor VeersedamAuto dat haar intenties meteen maar even duidelijk maakte: Winnen.
Karthelmen.nl kwam trouwens slechts 1/100 tekort om zich te plaatsen voor ronde twee.

Die tiende plek was nu voorbehouden aan Try Again Racing. Verrassend erbij ook team Scuderia Enerdeco1, dat liet zien over de nodige potentie te beschikken.
Beide teams zouden deze tweede schifting net niet overleven. Ze kwamen resp. 1/100 en 2/100 sec. te kort op nummer zes OSC Racing. Waar praten we trouwens over, verwaarloosbare verschillen in deze meest competitieve Nederlandse raceserie, maar wel zodanig verschil dat je er uit ligt voor kwali drie.
De nummers vijf en zes, Delta Rent en OCS, hadden tot op de duizendste seconde dezelfde tijd, zodat we voor het eerst in onze geschiedenis met zes teams de kwali-finale ingingen.

VeersedamAuto was zowel in kwali 2 als 3 erg sterk bezig, die van Rooijen kan een partij sturen zeg. Hij pakte de pole met 1/10 voorsprong op KCR, daarmee het extra punt voor zijn team veilig stellend.
Om even duidelijk te maken naar de sceptici onder de lezers dat we echt super competitief zijn, de verschillen tussen:
Nummer twee KCR en drie VM Golff Racing; 1/100 sec.;
Nummer drie VM Golff en vier IKM; 4/1000 sec.;
Nummer vier IKM en vijf Delta Rent; 18/100 sec.;
Nummer vijf Delta Rent en zes OCS; 3/100 sec.

[img]http://www.arkc.nl/fotoalbum/albums/alb … 1209212660[img]
Het moment van de start, altijd weer spannend

De stilstaande start van de race was er een om van te smullen. Drie rijen dik naar de eerste bocht, enkele teams plaatsen winnend, enkele verliezend.
Maar wel een lekker lang lint van strijdende teams vanaf het “startschot”. En de gevechten hielden drie uur lang niet meer op.
Er zou van alles gebeuren dat de gemoederen bij enkele aanwezigen aardig bezighield.

Zoals jullie weten, wijzen we iedere race een rijder aan die vanuit sportief oogpunt indruk op ons maakt. En die rijder werd al vroeg in de race bekend. Pim Booij van Scuderia 1 was met een groep van zes andere teams aan het knokken om P4. Die jongens heeft een talent zeg. Ik had hem nog niet eerder gezien, maar hij maakte met zijn rijstijl erg veel indruk op ons. Met ons bedoel ik de drie man WL.
Pakt die Pim recht voor mijn neus drie rijders in een keer in een weergaloze actie, raakt hij heel licht Melvin Benders van Delta Rent, en laat hij op gentleman-achtige wijze Melvin weer voorbij komen. Maar niet alleen Melvin, ook de drie anderen. En dat was niet nodig geweest, maar kwam wel verschrikkelijk sportief over. Maakte indruk, vandaar het punt en na afloop Champagnevoor Pim.

Daar vooraan gingen IKM, Veersedam, VM Golff en KCR als aan het elastiek door het eerste uur heen, met de rest als een homogene groep volgend. IKM? Ja zij op kop na een paar mooie acties van Ivo. Ruud en Ivo met lijm op de voor en achterbumper, ronde na ronde.
Delta Rent kwam vooraan in de achtervolgende groep even in de verdrukking bij een inhaalactie van Speeldworld waarbij de bumper licht werd getoucheerd. Delta Rent kwam deze slag niet echt meer te boven, Speedworld kreeg een penalty te verwerken.
Karthelmen.nl en OCS Racing profiteerden hier het best van en schoven op naar vijf en zes.

SI-20080420-135.jpg?1209212666

Verder viel het rijden van Pitparts.nl-IKVG op. De jongens komen er duidelijk bij, het ritme is gevonden. Vol strijdend met Try Again, Delta Rent, Speedworld en Simworld Racing bij de eerste tien in de eerste helft van de race. Top Dave, Edgar en Klaas.

Na de eerste wissels een lichte verandering in de plaatsen achter de twee koplopers, KCR voor Veersedam en Karthelmen.nl.
Een gaatje naar de rest, waarvan OCS Racing de beste papieren had voor een topklassering.

En toen kwam het verhaal van achtereenvolgens VeersedamAuto en Try Again Racing.
Nadat we in de eerste race hadden gezien dat er teams buiten de wisseltijd waren binnen gekomen dachten we dat dat wel passé zou zijn. Niets was minder waar. VeersedamAuto was vol in de slag om P1 en wilde zo laat mogelijk wisselen. Echter dat voornemen had ook Kartlife.nl-Traxx. Zij kwamen de pitstraat in voordat Veersedam daar was. Maar, Kartlife.nl was al buiten de tijd. Halve minuut penalty dus. Ja, en dan ben je toch echt te laat binnen als je nog moet wisselen. Andre geloofde zijn ogen niet, te laat, halve minuut penalty, weg kans op de overwinning. De frustratie kwam er even uit tegen de WL, maar de fout zat hem toch echt bij het team. Veersedam kwam uiteindelijk nog wel terug naar vijf, daarbij de snelste rondetijd realiserend. Maar het extra punt dat daarbij hoort was een wel hele schrale pleister op de wonde. Jammer, want ze hadden in mijn optiek geheid gewonnen.
Ik zeg toch, in mijn optiek…………………..

SI-20080420-268.jpg?1209212679
Close Racing = MKS

Vervolgens een misverstand bij de wissels? Bij team Try Again, waar Mike vol over teamgenote Ellen heen ging. Consternatie, maar gelukkig een goede afloop. Bleek gezicht bij Mike, spierpijn bij Ellen.
In al deze consternatie kreeg IKM een onterechte penalty. De jongens snapten het niet, maar we herstelden het meteen, waardoor de winstkansen voor het team vol bleven bestaan.
Winstkansen? Ja, want op de baan ging de bandenspanning doorwerken. VM Golff had het erg goed voor elkaar en reed naar de kop. Hulde voor hun monteurs, want zij hadden het erg goed begrepen.
Laat nu Titia Boer van Team Speedworld in een slip raken, net aop het moment dat BartJan van VM Golff haar wil lappen. BartJan schrikt, raakt in een spin, gevolg veel seconden verlies en IKM dat de kop weer pakt.
VM Golff, komt terug, maar een glijdende Ivo weet uiteindelijk toch de voorsprong te houden en de overwinning te pakken.
Achter IKM was het KCR dat de aansluiting vond bij VM Golff, maar wat er ook werd geprobeerd, Corne kwam er gewoon niet langs. Hoewel het verschil op de streep slecht enkele centimeters was, was het toch VM Golff dat de tweede trede van het podium mocht beklimmen. 

Achter hen een jagend Karthelmen.nl-Mechanica, dat het gat heel hard dicht reed, maar net zoals in de voorgaande races, enkele ronden tekort kwam om zich met de strijd om P2 te bemoeien.
Veersedam reed een verplettende snelste rondetijd, weer Ruud van Rooijen trouwens.
OCS op zes komt nog niet die honderdste seconde tekort, maar ze komen er aan en gaan m.i. nog mooie dingen laten zien.

Team Speedworld reed een sterke race en eindigde ondanks de penalty knap als best of the rest op zeven. Want er zat toch een ronde verschil tussen hen en OCS.
Delta Rent zat hen op de bumper, maar ook hier het verhaal van een goed blokkend Speedworld.

AutoSturm Nissan Racing reed een veel betere tweede helft van de race dan de eerste. Ook hier misschien bandenspanning? De rijders kunnen het. Ik hoop dat de toptienklassering hen het nodige vertrouwen verschaft voor de toekomst.
Dan een groep van vijf teams als aan het elastiek drie uur lang. Simworld Racing en Scuderia 1, net voor SharpLine Racing en Antwerp Racing.
Nieuweling Antwerp Karting krijgt het ritme te pakken. Ook bij hen is de weg omhoog gevonden. Ze mogen nu bij de volgende race op hun thuiscircuit in Antwerpen laten zien hoe het moet.
Scuderia 2 zal er in hun eerste race knap bij en snoepte de veertiende plaats weg voor Pitparts.nl-IKVG dat helaas met een onwillige kart te maken kreeg en wat terug viel. Maar de toon is ook door hun gezet.
Try Again kwam de klap niet meer te boven, begrijpelijk. Op zestien, net voor Fencer.nl dat ook met de nodige pech te maken kreeg. Een kwart ronde met de kart sjouwen terug naar de pits, kart maken en doorrijden. Bewonderenswaardig.
Last but not least pechvogels Kartlife.nl-Traxx en North Racing op de laatste plaatsen in het verslag.

Al met al een geweldige race, prachtig podium en dito prijsuitreiking.
We kwijlen al bij de gedachte aan de volgende race in Antwerpen. Voor alle teams een nieuwe baan.

Is er daar dan wel een team dat IKM weet te verslaan?

We zullen het zien op 24 en 25 mei als we bij de sportieve racefamilie de Feijter op hun mooie outdoor baan in Antwerpen te gast zijn.

Dus hopelijk tot dan.

SI-20080420-339.jpg?1209212689

De uitslag:

1. IKM 30
2. VM Golff Racing 26
3. KCR Kart Team 23
4. Karthelmen.nl-Mechanica 21
5. Veersedam Auto-IKM 21 (+2)
6. OCS Racing 17
7. Team Speedworld 15
8. Delta Rent Racing 13
9. Auto Sturm Nissan Racing 12
10. Simworld Racing 11
11. Scuderia-Enerdeco 1 10
12. Sharp-Line Racing 9
13. Antwerp Racing 8
14. Scuderia-Enerdeco 2 7
15. Pitparts.nl - IKVG 6
16. Try Again Racing 5
17. Fencer.nl Racing 4
18. Kartlife.nl - Traxx 3
19. North Racing 2


Met karten een fantastische toekomst tegemoet.

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices