Je bent niet ingelogd.
Verslag door Edgar Dobbelsteen
Met dank aan onze nieuwe fotograaf Balazs "Sebi" Szucs en Tech Blue COR Racing voor de mooie plaatjes.
Zondag 5 juli 2009. Een heerlijke zonnige dag beloofde veel goeds voor alweer de 7e ARKC race in dit tot nu toe spannend verlopend seizoen.
De 17 ingeschreven teams stonden te popelen om tegen elkaar te racen. Helaas waren er twe afzegging te noteren geweest vanwege vankantie.
Strijdtoneel was de outdoorbaan van Kartbaan Oldenzaal.
Voorlopig de laatste race voor de zomerstop, zodat de teams zichtbaar stonden te trappelen om de eerste seizoenshelft positief af te sluiten.
Prachtopname van een topteam; Roma Racing
Onder de 17 teams bevonden zich 9 teams die eveneens voor het zwaargewichten klassement streden. En dat kwam de spanning in beide klassementen ten goede. Onder de deelnemende teams waren ook een aantal samenstellingen van rijders uit het IKK en NCC. Als voorbeeld de teams van Kai&Edgar, Niels&Jeroen en Primera racing.
De kwalificatie was een mooie indicatie van hoe spannend het zou kunnen worden deze race. De eerste 11 teams kwalificeerden binnen 0,6 seconden! Aanvoerder van dat rijtje was Racelijn.nl – Mechanica, gevolgd door voornaamste concurrent Tech Blue – COR Racing. Op de derde plaats vonden we Primera Racing dat meteen een serieus signaal gaf aan de “gevestigde orde”. Eveneens opmerkelijk was startpositie vier voor het team van Kai & Edgar dat tevens meestreed in het ZG klassement. Het ZG-team van Supreme pakte daarachter de vijfde plaats.
De pole was voor Racelijn.nl-Mechanica
Na de start werd de opstelling al snel door elkaar gegooid voorin. Primera pakte de tweede plaats en Tech Blue verloor twee plaatsen. Ook achterin was een mooi gevecht ontstaan tussen RMK, FeJo en B&N Polen – Henries Place. Laatstgenoemde wist FeJo bij het uitkomen van de bocht naar het rechte stuk te passeren.
Vooraan was het team van Niels & Jeroen, gestart vanaf de zesde positie, naar de derde plaats gereden en drong aan bij Primera. Mechanica bouwde ondertussen de voorsprong langzaam uit. Tech Blue vocht zich op hetzelfde moment weer naar voren en haalde Niels&Jeroen in voor de derde plaats. Daarna was de jacht geopend op Primera Racing. Het lukte om terug te komen op de bumper van Primera en nog voor de wissel eraan voorbij te gaan.
Achterin het veld ging Roma Racing voorbij aan Q-tox 1 dat direct een poging deed te counteren, maar Roma hield het gat knap dicht en wist de positie te behouden. Roma kreeg de smaak goed te pakken en ging daarna op weg naar RN Racing en sloot aan tot op enkele centimeters.
Datzelfde gold voor FeJo Racing dat het gat naar B&N Polen – Henries Place had gedicht. Nog tijdens de eerste wisselperiode zouden ze ook voorbij gaan, net voordat beide teams zelf moesten wisselen.
Helemaal achterin het veld reed Qurius 2 dat erg veel moeite had deze race het tempo bij te houden. Hitte, lastige baan, het waren factoren die de twee sympathieke zwaargewichten parten speelden.
Lastige race voor Qurius 2
Het werd heet op en rond de baan. De koperne ploert stond hoog aan de hemel en zorgde voor tropische temperaturen. De vooraf gegeven raad van de wedstrijdleiding om vooral veel te drinken om warmtestuwing in de overalls te kunnen pareren werd driftig opgevolgd. De horeca draaide top volgens mij.
Na de wissel was Mechanica de voorsprong die men had volledig kwijt en had zelfs een kleine achterstand opgelopen ten opzichte van de nieuwe koploper Tech Blue – COR Racing. Oorzaak van deze achterstand was het de baan op rijden na de wissel. Verkeer op de baan kan hierbij scherprechter zijn.
Op het moment dat de wisseltijd van 30 seconden verstreken was, kwam er een groep van 5 tot 6 teams het rechte stuk op rijden. Door het snelheidsverschil tussen een wegrijdende kart en een kart op racesnelheid, was het niet veilig om het team de baan op te laten. Achter deze groep reed echter Tech Blue – COR Racing dat optimaal kon profiteren van deze situatie en Racelijn.nl – Mechanica lijdzaam toe moest zien hoe men de eerste plaats verloor.
ARKC = Closeracing, hier met de youngsters van RN Racing op kop
In de tweede stint was er wederom een mooi gevecht tussen drie teams. RMK, Supreme en JSM waren met elkaar in gevecht en JSM en Supreme ondernamen beiden pogingen elkaar om en om voorbij te gaan.
RMK liep ondertussen uit van de twee teams.
Tijdens de tweede wisselperiode werd de strijd beslist in het voordeel van JSM. Supreme werd vervolgens op de hielen gezeten door FeJo Racing dat knap een gaatje wist te vinden en Supreme passeerde.
Nadat JSM, Supreme en FeJo gewisseld hadden, ging dit gevecht gewoon weer verder. Supreme ging weer voorbij aan FeJo en JSM en andersom. Het was een mooi gevecht waarbij meerdere malen onderling van positie werd gewisseld.
Met de wissels nog bezig kwamen 15 (RN Racing) en 14 (Q-tox) tegelijkertijd en in deze volgorde binnen. Q-tox had vermoedelijk het wisselbord gemist en kwam een ronde te laat binnen. Het personeel van de kartbaan in de pits was erg oplettend en scherp en wist beide teams te wisselen naar de juiste kart. Q-tox verloor daarbij wat tijd, maar daarmee verzorgde men de vijf seconden tijdstraf die staat voor het te laat binnenkomen. De wedstrijdleiding besloot daarom geen extra tijdstraf te geven.
Weer een knappe prestatie van RMK Racing
In de derde stint kwam Primera Racing erachter dat vooraan rijden bij het ARKC niet vanzelf sprekend is. Het team was terug gevallen naar de tiende plaats en werd even later ook gepasseerd door B&N Polen – Henries Place en Niels&Jeroen dat al eerder terug was gevallen. Ook voor deze IKK rijders was de ARKC een andere ervaring. Primera was duidelijk nog niet gewend aan het terughoudende gebruik van de blauwe vlag door de wedstrijdleiding. Men ging vol in gevecht met teams als Q-Tox 2 dat op de vijfde plaats reed en later ook Mechanica dat op de eerste plaats reed. De wedstrijdleiding besloot daarom toch de blauwe vlag te tonen om aan te geven dat deze strijd niet om positie ging.
Tijdens alle gevechten en acties op de baan, was Finntax ondertussen opgeschoven naar de derde plaats. Met een startpositie op plaats 8 een mooie verbetering, maar de race was nog niet op de helft. En dat bleek in de vierde stint. Daarin viel Finntax terug naar plaats 8 en zag vervolgens ook B&N Polen – Henries Place voorbij gaan. Voor deze teams was een mooi gevecht om de vijfde plaats gaande. Hierbij ging JSM voorbij aan FeJo, maar RMK dat daar achter reed werd de lachende derde en wist beide teams knap te passeren en de vijfde plaats te pakken.
Mooi sfeerbeeld wissels; Tech Blue-COR Racing
In de vierde stint verkleinde Tech Blue - COR Racing, dat na de derde stint weer tweede lag, het gat op koploper Mechanica en vlak voordat men voor de vierde wissel naar binnen moest komen, wist het team aan Mechanica voorbij te gaan. Dat duurde niet lang echter. Mechanica, dat iets later naar binnen moest voor de wissel, kwam vlak voor Tech Blue – COR Racing de baan op. Maar Tech Blue wist al snel te revancheren en de eerste plaats terug te pakken.
In dit gevecht moest B&N Polen – Henries Place hen voorbij laten. Dit team sloot daarna handig aan en kon zo dichterbij aan FeJo komen. B&N Polen – Henries Place was echter sneller dan de twee koplopers toen men achter hen reed, mede door de verdedigende rijstijl van Tech Blue ten opzichte van Mechanica, en mocht daarom de koplopers weer passeren. Daarna was FeJo aan de beurt en dat ging om positie. B&N Polen – Henries Place kwam eraan voorbij en kon daarna de weg naar voren voortzetten.
Lekkere strijd tussen Niels&Jeroen en Roma Racing
In het laatste uur was een aantal teams achterin erg snel onderweg. Er begon zich daardoor een groep te vormen met FeJo Racing, Roma Racing en Supreme. Ook Niels&Jeroen en Primera Racing waren goed onderweg en zouden aansluiting vinden in de laatste fase. De hevigste strijd ging echter tussen FeJo, Roma, Supreme en Niels&Jeroen. In deze strijd om de negende positie was het continu stuivertje wisselen. Roma Racing deed daarbij een poging om Niels&Jeroen voorbij te komen, maar daarbij duwde men Niels&Jeroen van de baan. Het team besloot echter op tijd om de plaats terug te geven en voorkwam daarmee een “drive through” penalty. Vlak voor het einde van de race ondernam Roma nog een poging om een van de teams voor zich in te halen. Daarbij strandde men langs de baan nadat men achterstevoren ging en raakte men te ver achterop om alsnog een geslaagde poging te doen. Maar, jongens, hulde voor de poging. Wie niet waagt die niet wint. En strijd willen we tenslotte zien.
Vanwege de uitzonderlijke prestatie beide winnaars ZG: Edgar en Kai
Ook verder voorin het veld was de strijd nog niet voorbij. B&N Polen – Henries Place won plaatsen ten koste van JSM en RMK en zou de race op een hele nette vijfde plaats eindigen, hun beste klassering tot nu toe. RMK zat daar minder dan een seconde achter, maar kon erg tevreden de zomervakantie in met de zesde plaats en tweede plaats in de zwaargewicht klasse. Pitparts.nl sloot ondertussen ook aan bij JSM en ook zij gingen aan JSM voorbij.
De zeer knap door Hugo Design gespoten helmen leken naar de overwinning te gaan, totdat de laatste kart roet in het eten gooide; Tech Blue-COR Racing
Helemaal voorin had Racelijn.nl – Mechanica in het laatste half uur een gat geslagen van 27 seconden naar Tech Blue – COR Racing en in deze volgorde eindigde men ook. Daarachter op plaats drie het team Kai&Edgar met Kai achter het stuur die dolblij over de finish kwam alsof ze hadden gewonnen. En dat bleek ook zo, want ze pakten met die derde plaats algemeen eveneens de eerste plaats bij de zwaargewichten. Een ongekend goede prestatie.
Topprestatie Racelijn.nl-Mechanica, “veni, vidi,vici”
Op plaats vier eindigde Q-tox 2 met hun beste positie van het seizoen. De hele race viel men niet zo op, maar ondertussen had men de vierde plaats stevig in handen. Reden te meer om daar de rijder van de dag uit te kiezen. Door deze prestatie en het feit dat de rijders zelf hun weg vonden in het veld op een sportieve manier, was de fles champagne voor Jerfaas van Sijll.
Rijder van de dag Jerfaas van Sijll Q-Tox 2, “goed gedaan jochie”
Plaats vijf tot en met negen reden binnen dezelfde ronde.
Hetzelfde gold voor de teams op plaats 10 tot en met 14. Dat gaf maar eens aan hoe close het niveau van de teams onderling was. Alleen Q-Tox, RN Racing en Qurius 2 hadden de aansluiting verloren en bezetten de laatste drie plaatsen.
Samengevat was het een erg mooie en spannende race op deze zeer zonnige zondag. Een erg mooie afsluiting van de eerste helft van 2009 en een mooi vooruitzicht voor wat nog kan komen in de resterende races van 2009.
Als wedstrijdleiding en organisatie wensen wij alle teams, rijders en aanhang en mooie en zonnige zomervakantie. Tot 6 september in Poeldijk.
Prachtig podium in Oldenzaal
1. Racelijn.nl – Mechanica 30
2. Tech Blue – COR Racing 26
3. ZG 1 EdKa Motorsports 23 ZG 30
4. Q-Tox 2 21
5. B&N Polen – Henries Place 19
6. ZG 2 RMK Racing 17 ZG 26
7. Pitparts.nl 15
8. JSM Racing 13
9. ZG 3 FeJo Racing 12 ZG 23
10. ZG 4 Niels & Jeroen 11 ZG 22
11. ZG 5 Finntax Racing 10 ZG 19
12. ZG 6 Supreme Racing 9 ZG 17
13. Primera Racing (+ snelste tijd: 40.290) 9
14. ZG 7 Roma Racing 8 ZG 15
15. Q-Tox 7
16. RN Racing 6
17. ZG 8 Qurius 2 5 ZG 13
Laatst bewerkt door Casper (13-07-2009 08:50:56)
C.point Racewear, Made to Win
Offline
casper,
edgar en ik reden dit jaar onder de naam
EDKA motorsports,
zoals al op arkc staat;)
voor de rest mooi verslag en tot antwerpen!!!
greetzz
Seize every moment...
Offline
Bij het vergelijken van de standen om mijn eigen Excel bestand te checken zag ik een verschil in race 7 bij sommige teams... Volgens mij komt dat omdat de nr 13 Primera 8 punten krijgt plus 1 punt voor de snelste ronde, maar voor de nr 14 staan nog steeds 7 punten dan, ipv de 8 die RoMa nu heeft - en de nrs 15, 16 en 17 moeten dan ook een puntje minder hebben normaal gezien
Of zit ik nu fout?
Offline
Klopt, wordt aangepast. Dank je voor de opmerkzaamheid.
C.point Racewear, Made to Win
Offline