#1 28-02-2010 15:29:55

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag en uitslag MKS race 2 Coronel Huizen 21-02-10

cpoint.jpg

mks.jpg
 

Verslag en uitslag MKS race 2 Coronel Huizen

Wat een progressie hebben we gemaakt met de MKS. Edward Terol’s inbreng zorgt voor weer een stap voorwaarts. Dat bleek al snel in de vrije zaterdagtraining van race 2 bij Coronel in Huizen.
Dertien teams waren naar Huizen gekomen, waaronder de mannen van het eerste MKS uur SignMind Racing en het nieuwe team Silverstone Kartracing, om bij Coronel in de tweede MKS race te starten.

p.php?a=UUFRTyMyPyQqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361474
Chris Lauffer kon twee dagen blijven lachen. Top resultaat Silverstone Kartteam

We waren erg benieuwd naar de bevindingen van SignMind’s nestor Rob Knecht en natuurlijk naar de verrichtingen van het Silverstone Kartteam dat een sterke bezetting kent in Ralf van der Grift, vorig jaar nog uitkomend voor kampioensteam KCR en Chris Lauffer en Tim Struijs van het voormalige Squadra Revolution.

p.php?a=UUFRTyMyPyIqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361472
Silverstone Kartteam zou in hun eerste race hoge ogen gooien met de Spirit kart

De bevestiging dat de veranderingen in de MKS positief uitvallen kregen we in de loop van het weekeinde te zien, maar ook te horen. Rob Knecht van SignMind glunderde twee dagen van oor tot oor en zijn compliment ”Het is nu echt Formule 1 van Indoor Racing geworden. Wat een genot deze motoren in combinatie met het plakkende rubber. Had het maar een jaar eerder gedaan”, deed ons goed en sterkte ons in de juistheid van beslissingen die in het belang van de serie zijn genomen.

Na de loting en opbouw van de motoren kon op de zaterdag met de vrije training worden begonnen. Al snel bleek dat Edward Terol de huurmotoren erg goed had geprepareerd. De teams waren van meet af aan aan elkaar gewaagd en met grote interesse volgden de toeschouwers en teams de verrichtingen van hun rijders. Wat hier gebeurde is promotie voor de kartsport. Het blijkt dat je met de juiste instelling een serie competitief kunt krijgen, en zeker zo belangrijk, betaalbaar kunt houden.

De tijden lagen enorm dicht bij elkaar in deze drie uur vrije training. De teams hadden na de eerste verkennende race in Roosendaal allemaal wel iets gevonden om sneller te worden. En dat bleek.
Verrassend was de snelste tijd van Silverstone dat het enorm goed deed in de Spirit. Ralf van der Grift is een ervaren rijder. Hij nam zijn teamgenoten op sleeptouw naar een topprestatie. Ze zouden het "team to beat" blijken te zijn. Wie had dat verwacht in hun eerste race?

Kijk maar even op de tijden van bijgaande foto en je ziet dat de MKS competitief is met beste rondetijden binnen een honderste van elkaar.
Dat de teams zo dicht bij elkaar liggen is enerzijds top, anderzijds lastig voor de teams. Alles moet voor elkaar zijn, de teams kunnen geen steek laten vallen, iedere honderste seconde is van belang. Heb je het niet 100% voor elkaar ben je eigenlijk al gezien. Concentratie van begin tot het einde is een must om vooraan te rijden en om uiteindelijk te winnen.

p.php?a=UUFRTyMyPyMqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361471
De tijden in de vrije zaterdag training beloofden al veel goeds voor de racedag

Op zondag werd het lekker druk daar aan de haven in Huizen. Het zou een spannende MKS dag worden met een heerlijk onderling sfeertje.
Na de bekende strakke briefing van Edgar kon worden gestart met de drie opeenvolgende kwalificaties.
Direct namen vijf teams het initiatief; IKM, Racelijn.nl-Mechanica, Silverstone en Primera Racing. Ieder team had een topper in de kart, rijders die elkaar geen duimbreed toegaven. Vier teams binnen drietiende seconde.
Afvallers na de eerste kwali waren RREM Racing, PDB IKM Racing en Q-Tox Antwerp Karting, waarbij opviel dat Q-Tox hard had gewerkt in de voorbije weken en de aansluiting had gevonden in hun Gillard.

p.php?a=UUFRTyMyPyoqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361475
De pole was verrassend voor Ralph van der Grift namens Silverstone

Kwali 2 gaf het zelfde beeld. Nu was Silverstone het snelste en ging de andere drie genoemde vooraf. Nu was het verschil tussen nr’s 1 en 4 tweetiende.
Afvallers verrassend KCR Fencer.nl Racing, MM Racing, SignMind en Van Grinsven. Een mooi zevende startplaats voor Rob Knecht.

De strijd om de pole barstte los in de derde sessie. Afwisselend vier namen op pole. IKM lijkt de pole te gaan pakken, maar dan is het in de allerlaatste ronde toch nog Ralf van der Grift die Silverstone in hun eerste race van pole laat vertrekken. Een mooi succes voor het jonge team. De tijd van 29,70 was prachtig. De nummers 2 en drie IKM en Racelijn reden 29,86 en 29,87 sec, terwijl Primera en Ritel er nog goed bij zaten met 29,99 en 30,37. Ritel was dit weekeinde sowieso verrassend goed.

p.php?a=UUFRTyMyPysqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361474
De pacekart werd bemand door twee wel heel bijzondere rijders. Wie kent ze?

Na de start waren het de vier kemphanen die er vandoor gingen. Ronde na ronde op elkaars bumper en aan het elastiek. Prachtig schouwspel, vol op snelheid naar de eerste wissels.
Achter hen ontspon zich een mooi gevecht waar de opmars van MM Racing opviel. Bas en Frank hadden de smaak te pakken en lagen op koers naar de top vijf. De mooie inhaalacties van beiden  vielen op. Totdat het noodlot enigszins toesloeg in de vorm van een aflopende ketting. De moed werd niet opgegeven en geconcentreerd bleven de mannen er voor gaan tot aan de streep.
De jongens van RN Racing deden het weer erg knap. Ook zij waren aan een opmars bezig en leken de vijfde plek in het vizier te hebben. Echter ook bij hen sloeg het noodlot na een uur race met een stilgevallen Eglem toe. Ze kwamen weer in de baan en bleven snelle tijden zetten, wat de verwachting rechtvaardigt dat zij dit jaar nog de nodige successen gaan behalen.

Gaandeweg de race werd duidelijk dat de winnaar uit de vier als eerste gekwalificeerde teams zou komen. Maar wie, dat was niet duidelijk. Ook de andere rijders bleken de strijd en het hoge niveau aan te kunnen. Bij het inhalen van achterblijvers wist Stefan Bosters een klein gaatje te slaan in het voordeel van IKM. Achter hem snelden Silverstone en Mechanica achter elkaar aan. Aanvallend en verdedigend, een mooi gezicht. Pim Speelman kwam maar niet voorbij Chris Lauffer, totdat Primera aansluiting vond en Brian Kroon zich met het gevecht ging bemoeien. Een aanvarinkje tussen Chris en Brian zorgde voor een gaatje, waar Pim namens Racelijn.nl meteen indook. De jacht op IKM begon. Maar werd door IKM opgevangen. Ronde na ronde werden de tijden verbeterd en nam de spanning toe.

Bij de beeldschermen in het restaurant was het een drukte van jewelste. Eenvoudig te horen wanneer er weer een beste tijd werd verbeterd, door het luide gejuich dat ermee gepaard ging. Het werd steeds drukker bij de schermen toen de toppers er nog even recht voor gingen zitten en elkaars tijden ronde na ronde verbeterden. Uiteindelijk pikte Ralf van der Grift de beste tijd namens Silverstone af van IKM met 29,38 sec. Goed voor een extra wedstrijdpunt.

p.php?a=UUFRTyMyPiMqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361476
Altijd spannend de start

Achter de rug van deze toppers ontspon zich een strijd in een grote tweede aan elkaar gewaagde groep: Ritel Racing, Van Grinsven Scooters, PDB Racing, SignMind, Q-Tox, MM Racing, RREM en RN Racing gingen de slag met elkaar aan. Iedere rijder zette zich maximaal in. Opvallend was weer het rijden van Ellen Adriaanse bij Ritel. Een topper. Strak, geconcentreerd en snel nam zij het team  op sleeptouw naar een mooie vijfde eindplek. Geweldig en van harte gegund.

RREM bleef knap meegaan. Niet de lichtste jongens, wel erg snel, Mark van den Anker en Rene Wegman. Ze bleven het Q-Tox lastig maken en gaven uiteindelijk over drie uur maar een paar seconden op hen toe. Beide teams hadden de weg naar boven duidelijk te pakken na een lastige eerste race in Roosendaal. We gaan nog van ze horen.

p.php?a=UUFRTyMyPSIqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361480
Weging rijder en kart bij iedere wissel, minimaal 155 kg vereist. Hier Rene Wegman RREM Racing

Van Grinsven Scooters had de snelheid aardig te pakken totdat Joop voor zijn wissel halverwege de race naar binnen werd geroepen. Een late actie en reactie om naar binnen te komen, zeg maar “Gerard Kemkeriaans” . Joop raakte in een slip en raakte de boarding aan de achterzijde. Weg goed resultaat, einde race. Beteuterde gezichten.

Primera kreeg last van een benzineprobleem en moest even naar de kant. Na een korte reparatie werd de weg naar voren weer gevonden, maar de kans op de overwinning was weer weg. De nieuwe CRG heeft potentie, komt er vanzelf uit. Nu was een zesde plek het hoogst haalbare en werd deze met de nodige tevredenheid geaccepteerd. Het team had immers top gepresteerd. De jonge Brian Kroon en ervaren Kevin den Ouden vormen een aardig elkaar completerend duo.

p.php?a=UUFRTyMyPyYqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361474
De snelle nieuwe CRG van Primera-Videoland

Je zou bijna een team vergeten, maar KCR Fencer Racing reed onopvallend (voor ons) maar strak en zonder problemen vanaf de tiende startpositie naar plaats vier. Dit kan allemaal in een serie waar de verschillen minimaal zijn. Paul de Jong en Tim Wehman reden sterk nadat de kartafstelling voor elkaar werd gevogeld tijdens de race. Van hen gaan we ook nog meer horen, let op mijn woorden.

PDB Racing en SignMind bleven het met elkaar uitvechten, waarbij uiteindelijk PDB vijf seconden pakte op SignMind en P7 veroverde. SignMind hield wel afstand tot MM Racing dat na de pech naar de hoogst haalbare negende plaats reed en zelfs nog een ronde pakte op Q-Tox Antwerp Karting en RREM Racing. Q-Tox heeft de duidelijk de problemen van de eerste race overwonnen.

p.php?a=UUFRTyMyPiUqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361479
Van Grinsven Scooters overleg tijdens de wissel

Zo op het einde van de race leken de kaarten geschud toen Racelijn.nl tijdens een wissel kostbare seconden verloor a.g.v. “geklungel” met gewichten en IKM naar de overwinning snelde. Een tweede overwinning op rij voor het sterke Middelburgse team. De eerste wat gelukkig, deze echter op basis van een zeer sterk geheel.
Racelijn.nl bleek te sterk voor Silverstone, maar Silverstone’s derde plaats op het podium was een eerste klap, die meer dan een daalder waard is volgens mij. Het visitekaartje is in ieder geval af gegeven.

p.php?a=UUFRTyMyPicqYHtlPzM0Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1267361478
Mooie wissel SignMind Racing

En dan de rijder van de dag. Een aantal gegadigden dit keer, zoals Bas Kursten, Ellen Adriaanse en Ralf van der Grift. Maar uiteindelijk ging de eer unaniem naar Frank Bamberg van MM Racing, die met teamgenoot Bas Kursten na weer tegenslag het hoofd niet liet hangen en voor het maximaal haalbare resultaat bleef vechten. Daarbij reed hij strak, fair en bijzonder aanvallend. Zo zien we het graag,

p.php?a=Sl9VXiE%2BPiApOyVoY2MtPDMmIzc5JzkyNyo5LTUiKyQ%2BJzE%2FPzs%2FNCY7LiYoNDs%3D&m=1265895062
Rijder van de dag Frank Bamberg MM Racing

We zien uit naar de derde race die op 20 en 21 maart wordt gehouden bij Silverstone Indoorkarting in Zwanenburg, waar we dit jaar voor het eerst in de geschiedenis MKS te gast zijn. Nieuwe baan, nieuwe uitdaging. Tot dan.

Uitslag MKS race 3 Coronel Huizen:

1. IKM Racing    30
2. Racelijn.nl-Mechanica 26
3. Silverstone Kartteam 25 (twee extra punten voor pole en snelste ronde)
4. KCR-Fencer.nl Racing 21
5. Ritel Racing 19
6. Primera-Videoland Racing 17
7. PDB Racing 15
8. SignMind Racing 13
9. MM Racing 12
10. Q-Tox-Antwerp Karting 11
11. RREM Racing 10
12. RN-Cpoint Racing 9
13. Van Grinsven Scooters 8


C.point Racewear, Made to Win

Offline

#2 01-03-2010 11:16:30

Ralf
Gebruikers
Geregistreerd: 01-03-2010
Posts: 4

Re: Verslag en uitslag MKS race 2 Coronel Huizen 21-02-10

Hoi Casper,

Leuk verslag heb je er weer van gemaakt!
Maar mijn naam schijf je al jaren met een F ipv ph.

Gr Ralf

Offline

#3 01-03-2010 19:50:54

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Re: Verslag en uitslag MKS race 2 Coronel Huizen 21-02-10

Zal ik dan maar even veranderen Ralf, de polesitter moeten we wel juist weergeen.


C.point Racewear, Made to Win

Offline

#4 03-03-2010 22:58:53

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: Verslag en uitslag MKS race 2 Coronel Huizen 21-02-10

hahaha erg leuk verslag om te lezen Casper.
Ik sta der weer op hahahahah en hoe nog meer close up.
Ik kan dat echt niet evenaren die spanning die je erin brengt. Echter wil ik niet met de eer spelen van een ander. Ik kwam de baan op achter Primera racing en achter mij zat Mechanica. Het gaatje had ik dicht gereden naar Brian, alleen doordat ik de druk wou verhogen bij Brian reed ik te dicht op hem waardoor een verschil in rempunt resulteerde dat ik hem schepte. Hiervoor Brian & teammaatje Kevin mijn welgemeende excuses. Helaas heb ik het niet persoonlijk kunnen zeggen door de drukte en spanning tijdens de race, maar de fout was geheel van mij kant. Heb meer als een half jaar geen meter gereden met een kart en dit was de eerste keer na mijn lange afwezigheid, dan wordt je nogal overmoedig. De p2 kon ik ruiken en dat dwarrelde denk te hoog in me hoofd. Hopelijk kunnen we binnenkort weer samen strijden op een fair way.


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

#5 05-03-2010 09:11:25

Matthijs
Gebruikers
Geregistreerd: 07-05-2008
Posts: 63
Website

Re: Verslag en uitslag MKS race 2 Coronel Huizen 21-02-10

Jammer dat, in tegenstelling tot de IKK-race, er nauwelijks behoefte is tot discussie en napraten van de MKS-race in Huizen.

Het was mijn eerste MKS-race (en enige?) en mijn eerste indoorwedstrijd in vele jaren. Ik heb me kostelijk vermaakt, en had gehoopt hier meer 'nabeschouwing' te krijgen!

Mijn visie:
De karts zijn echt een wereld van verschil ten opzichte van huurkarts. Het rijden is echt een stuk leuker zo.

Ik reed voor PDB Racing. Snelle coureurs, maar ze hadden nog nooit gereden in Huizen. Ik wel, maar ik had nog nooit in een MKS-kart gereden. De zaterdag werd dus vooral gebruikt om te wennen, waardoor we geen goede afstelling hadden. We zaten een seconde van de snelste tijd, wat in een dergelijk competitief veld betekent dat je gewoon achteraan staat.

Zondag ging beter. We hadden op zaterdag veel geleerd over de effecten van verschillende bandenspanningen en besloten flink lager te gaan zitten dan we op zaterdag hadden gedaan. Dat had aanvankelijk wel een nadelig effect tijdens de kwalificatie, want de warmte kwam er niet snel genoeg in. Tussentijds spanning aanpassen was echter niet toegestaan. Wederom bijna een seconde van de top en de op één na laatste tijd. Teleurstellend.

De race ging beduidend beter. Ik kwam beter in mijn ritme, mijn teamgenoten kenden de baan inmiddels en lieten hun volledige potentie zien. Halverwege de race waren we nog slechts drie tienden per ronde langzamer dan de snelsten (dat was voordat de topteams de rondetijden 'saboteerden' door de laatste bocht anders te rijden). In dit competitieve veld betekent het echter dat een klassering hoger dan het middenveld voorlopig niet mogelijk was. Voor een onervaren team (in de MKS) was het echter een grote progressie (ik daag de teams uit met voorbeelden te komen van teams die binnen het raceweekend meer progressie hebben gemaakt! smile)

Ik hoop dat de ervaring de teamgenoten helpt gaandeweg het jaar de aansluiting met de subtop te vinden!

Laatst bewerkt door Matthijs (05-03-2010 11:03:07)

Offline

#6 05-03-2010 15:05:41

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: Verslag en uitslag MKS race 2 Coronel Huizen 21-02-10

Mathijs. Erg leuk dat je genoten heb van je deelname aan de MKS. Helaas zie je indd dat er weinig nabeschouwd wordt in de MKS. Voorheen was dat wel anders. Dit seizoen zijn er een hele hoop nieuwe teams dus denk dat dit later komt in het seizoen. Nu is iedereen een beetje op zich zelf. Wat jij aanhaalt met die buitenbocht dat klopt inderdaad maar daar moet je een ronde voor opofferen. Dit heeft ook enkel nut als je voor een snelle ronde gaat. Daarom vind ik het nou niet echt sabotage want iedereen deed dit tegen het einde van de race. Tenslotte is de snelste ronde een punt extra. Dan zou je toch dom zijn om het niet te doen.
Erg knap dat jullie zoveel vooruitgang hebben geboekt maar ik denk dat velen 1 team echt vergeten die in mijn ogen een beetje vergeten is. Dat zou hun echt te kort doen voor hun prestaties.
IKM heeft erg goed gereden en gewonnen maar tactisch was KCR-Fencer echt enorm sterk. Vooral tijdens die gele vlag waren ze enorm slim om toen direct de verplichtte wissel te doen. Het gehele weekend waren ze met alle respect eind middenveld en konden ze geen potten breken en dan tijdens de race vanaf achteraan naar p4 rijden is toch een grootse prestatie. Daar moet je toch wel een petje voor af doen.
Maar goed hun zullen wel de shit erin hebben dat ze geen podium hebben gehaald en die p4 zal erg zuur smaken, maar ik vind het echt een hele goede prestatie.
Ik wil niet ons zelf aanhalen als team met de meeste progressie, maar onze kart maakte zijn eerste meters ooit in de MKS op de Zaterdag van het race-weekend en direct bovenaan rijden. Voor mij was het de eerste keer sinds Juni 2009 dat ik weer reed na een lange tijd in de ziekenboeg. Compleet nieuwe team samenstelling, en zelf sleutelen etc.
En onze eerste race van dit jaar, daarvoor geen meter gereden met of deze banden of motor.
Dus ik denk dat wij dan minder ervaring hebben als jullie. Ook al denkt iedereen dat het normaal is dat wij 3de worden. Nu nog volhouden en ons richten op gewoon regelmatig punten scoren.
Enne blijven rijden in de MKS heh super leuke klasse. Over een paar races komen de teams wel wat losjes.


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

#7 05-03-2010 15:38:13

Matthijs
Gebruikers
Geregistreerd: 07-05-2008
Posts: 63
Website

Re: Verslag en uitslag MKS race 2 Coronel Huizen 21-02-10

"Wat jij aanhaalt met die buitenbocht dat klopt inderdaad maar daar moet je een ronde voor opofferen. Dit heeft ook enkel nut als je voor een snelle ronde gaat. Daarom vind ik het nou niet echt sabotage want iedereen deed dit tegen het einde van de race. Tenslotte is de snelste ronde een punt extra. Dan zou je toch dom zijn om het niet te doen."

Je hebt helemaal gelijk. Daarom schreef ik 'sabotage' tussen aanhalingstekens. Ik bedoelde alleen te zeggen dat het hierdoor niet mogelijk is rondetijden met elkaar te vergelijken. Ik snap dat het puur voor het extra punt was, en daarom was het juist zeer slim van de snelste teams.

Over de progressie: ik schreef dat met een smile, omdat ik niet serieus een discussie wil opstarten wie de meeste progressie heeft geboekt. Er waren veel teams die meer hebben laten zien dan wij, dat besef ik wel. Middenmoot is natuurlijk niet heel bijzonder.

Edit: nu krijgen we toch een nabeschouwing!

Laatst bewerkt door Matthijs (05-03-2010 15:39:47)

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices