#1 09-06-2009 20:40:26

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag en uitslag ARKC race 6 IKM Middelburg, 07-06-09

cpoint.jpg
   
arkc.jpg

logo.gif

Verslag en uitslag ARKC race 6 IKM Middelburg 07-06-09 door Edgar Dobbelsteen

Na twee buitenwedstrijden in de ARKC was het zondag 7 juni 2009 weer eens een binnenbaan waar een wedstrijd gepland stond. We bleven in het zuiden van Nederland en de teams mochten afreizen naar Middelburg. Een baan met personeel waar het racehart op de goede plaats zit en dat komt zowel de organisatie als de teams ten goede. Men heeft daar zelfs een apart veld met karts die alleen voor wedstrijden gebruikt worden. Ook deze race was weer helemaal volgeboekt met 16 teams aan de start.

Het “nadeel” van 16 teams was dat een grote groep karts werd benut.. Ondanks het vele testwerk kun je niet voorkomen dat een enkele motor wat inzakt in drie uur race. Maar de kracht van het ARKC zit hem juist in de wissels. Met 5 wissels in drie uur en dus 6 verschillende karts per team, wordt dit nadeel verdeeld over alle teams. De teams zelf laten zien hoe sterk ze zijn door het maximaal haalbare uit de karts te halen.
Met erg veel actie op en naast de baan, werd het een boeiende en bewogen race.

p.php?a=JSIiMj1ge3QoOTMuJjQxJzE6Jis5Jz0yKzclMS4i&m=1234202166
Jeroen van As, Tech Blue, blij met toewijzing protest

Bij de kwalificatie kwamen direct vier teams naar voren die zich onderscheidden van de rest. Het team van Two Milli’s was daarvan aanvoerder en pakte de pole-position voor Tech Blue COR Racing, JSM Racing en Racelijn.nl – Mechanica. Daarachter zat een gat van bijna 4 tiende van een seconde en vonden we gelegenheidsteam Francke-Poppe Racing, gevolgd door Q-Tox 2, Finntax Racing, Q-Tox 1, Qurius 1 en Supreme racing dat de top tien afsloot. Met een startplaats buiten de top tien moest genoegen genomen worden door de teams RMK Racing (11), B&N Polen – Henries Place (12), FeJo Racing (13), Roma Racing (14) en Qurius 2 (15). De spreekwoordelijke hekkensluiter was het team van 3D-VCN op de zestiende plaats.

Na de start voerde Tech Blue-COR Racing de druk op bij Two Milli’s terwijl Racelijn.nl-Mechanica hetzelfde deed bij JSM en daar de aansluiting hield. Vanaf de achtste plaats ontstond een grote groep met teams die als het ware aan een elastiek reden. Qurius 1, Supreme, RMK Racing, B&N Polen – Henries Place en ook FeJo sloot later aan bij deze groep waarin de volgorde hier en daar veranderde.  Zo wist Supreme al snel een plaats te winnen en schoof B&N Polen – Henries Place ook een plaats op ten koste van RMK Racing.
Supreme zou de gewonnen plaats al snel in rook op zien gaan. Bas Kursten, rijdend voor Supreme, zou een defecte kart krijgen waardoor het team terug geworpen werd naar de laatste plaatsen. Achteraf zou blijken dat de nokkenas, van het nieuwe motortje nota bene, gebroken was. Iets wat vrijwel nooit voorkomt. Bas mocht deze daarom na de wedstrijd in ontvangst nemen bij de prijsuitreiking, omdat het hem wel gelukt was. Uiteraard ging dat met een dikke knipoog.
De koplopers waren inmiddels het veld op een ronde aan het zetten. Bij een inhaalactie tussen twee van de achterliggende teams, waarbij Qurius1 FeJo Racing in probeerde te halen, werd koploper Tech Blue- COR Racing aangetikt en kwam achterstevoren te staan. Dat leverde Qurius1 een waarschuwing op. Jeroen van Tech Blue – COR Racing wist zich te hervatten en reed terug naar de eerste plaats.

p.php?a=UUFRXiI7MysqQFtFPzAwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyU%2BIg%3D%3D&m=1235745663
Uit de NCC, Two Mili’s, sterk op thuisbaan, naar P3

Tijdens de eerste wisselperiode was RMK volop in de aanval bij Q-Tox 1. RMK maakte daarbij slim gebruik van de teams  Francke-Poppe Racing en Q-Tox 2 die voorbij gelaten moesten worden omdat ze hen op een ronde gingen zetten. RMK sloot aan en wist zich daardoor  langs Q-Tox 1 te positioneren en er aan voorbij te gaan.
Vooraan was Racelijn.nl inmiddels voorbij gegaan aan JSM en Two Milli’s en ook JSM was Two Milli’s gepasseerd.  Tech Blue – COR Racing was tijdelijk een aantal plaatsen terug geworpen, doordat men als eerste moest wisselen.

Nadat alle teams gewisseld hadden, lag Racelijn.nl nog steeds eerste. Tech Blue was terug gevallen tot achter JSM, maar wist dit team snel te passeren. B&N Polen – Henries place, was inmiddels heel knap doorgeschoven naar de zevende plaats en zou aan het einde van de tweede stint Finntax voorbij gaan, die eveneens heel knap op de zesde plaats reden.  B&N Polen – Henries place reed zelfs zo snel, dat Two Milli’s een blauwe vlag kreeg en het team weer in dezelfde ronde kon komen.

Ten tijde van de tweede serie wissels brak er een linker voorwiel af bij het team dat al achteraan reed, 3D VCN. Dit team leek het erg zwaar te hebben deze race. Naast het wiel dat afbrak, vermoedelijk ten gevolge van een eerdere aanraking met boarding, was het team meerdere malen met de neus in de verkeerde richting terecht gekomen doordat de achterzijde van de kart uitbrak. Knap hoe ze echter met deze omstandigheden omgingen en positief gestemd bleven.

Tijdens de derde stint  bleef er volop actie op de baan. De meeste actie had te maken met het voorbij gaan van en voorbij laten door achterblijvers. Dat verliep alles behalve soepel in enkele gevallen. Koplopers die niet het geduld hadden totdat de achterliggers hen de ruimte gaven om te passeren, maar ook achterliggers die niet of erg laat aan de kant gingen. Dit resulteerde in een aantal blauwe vlagsignalen, maar ook twee waarschuwingen.
Finntax kon tijdens deze stint het tempo moeilijk volgen en kon niet voorkomen dat Q-Tox 1 en FeJo Racing voorbij kwamen.

p.php?a=XF9VXiI5OCcqQFtFPzAxJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyU%2BIg%3D%3D&m=1234859101
Lang in de kopgroep, JSM leek naar het podium te vliegen, het mocht weer niet zo zijn

Ook in de vierde stint bleef het onrustig bij het voorbij gaan van achterliggers. Tech Blue – COR Racing was het gat naar Racelijn.nl aan het verkleinen. En terwijl men daar mee bezig was had men weinig geduld om achterligger Roma Racing voorbij te komen. Daardoor werd Roma Racing in de rondte geduwd. Dit resulteerde in een waarschuwing waar normaliter een penalty  op zijn plaats was geweest. De wedstrijdleiding besloot echter een mildere straf toe te kennen, aangezien Roma Racing niet alleen bij Tech Blue – COR Racing slecht aan de kant ging. Hierdoor loop je als achterblijver de kans dat er een team voorbij komt dat niet eindeloos wacht op voldoende ruimte en dus de eerste de beste kleine kans pakt er voorbij te komen. Tech Blue – COR Racing kroop daardoor door het oog van de naald en kon daardoor in de race blijven voor de overwinning.

Ondertussen reed B&N Polen – Henries place op een erg solide zesde plaats. Met een gat van een ronde naar de vijfde plaats en bijna een ronde voorsprong op de zevende plaats, was de zesde plaats redelijk veilig.  Q-Tox1 en FeJo Racing waren wederom met elkaar in gevecht en reden bumper aan bumper, alleen nu weer eens in een andere volgorde. Deze teams hebben het grootse deel van de race elkaars bumpers gezien. Uiteindelijk zou deze strijd in het voordeel van FeJo beslist worden. Zij werden negende algemeen en bovendien tweede in het zwaargewichten klassement.
Supreme was inmiddels weer opgeklommen tot de twaalfde plaats na hun pech aan het begin van de race. Zij kregen langzaamaan de top 10 weer in zicht en reden al weer in de zelfde ronde als RMK Racing.

p.php?a=VkBFXiY%2BOyUqQFtFPzE1Jzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyU%2BIg%3D%3D&m=1242036226
Supreme fikste het; Pech, twee ronden achterstand, terugvechten en de ZG klasse winnen; foto Antwerpen; De nrs 1 en 2 vonden elkaar daar ook al; Supreme en Fejo

Nadat teams Two Milli’s en JSM Racing voor de vierde maal gewisseld hadden, reden ook zij bumper aan bumper. Dat gevecht ging om de derde plaats. Two Milli’s was erg aan het aandringen bij JSM en dat ging niet op de manier zoals de organisatie dat graag ziet. JSM kreeg meerdere keren een tik en met een waarschuwend handgebaar van de wedstrijdleiding werd dit duidelijk gemaakt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee zou je denken, maar niet veel later werd JSM aan de kant geduwd en was Two Milli’s er voorbij. De rijder zag echter zelf in dat dit niet de manier was en liet JSM weer voorbij om het opnieuw te proberen. Niet veel later probeerde Two Milli’s het wederom. Door het contact tussen de karts dat daarbij ontstond, kon JSM nauwelijks de bocht halen. Two Milli’s werd daardoor bestraft met een Stop&Go penalty, tot ongenoegen van het team.  De rijder kwam vervolgens de pits binnen om de tijdstraf te ondergaan in plaats van te stoppen op de baan. Daar was men echter nog bezig met de reguliere wissels en doordat Two Milli’s tussen de tijdpoortjes heen reed, resulteerde dat even later in het te vroeg weg rijden van raceleider Racelijn.nl.  Deze tijd werd bij de laatste wissel gecompenseerd.

In het laatste half uur werd het nog erg spannend. Tech Blue – COR Racing had het gat naar Racelijn.nl bijna gedicht en maakte daardoor ineens weer kans op de overwinning.  Daarachter was Two Milli’s inmiddels opgeklommen tot de derde plaats, terwijl JSM een teleurstellende laatste stint had en de aansluiting met de top drie kwijt was. Met nog een ronde te gaan zou men zelfs nog een plaats kwijtraken. Francke – Poppe Racing, dat lange tijd onopvallend als vijfde rond reed, was tot achter JSM gekomen en maakte gebruik van de drukte toen Two Milli’s JSM nog een ronde lapte vlak voor de finish. Hierdoor schoof Francke – Poppe Racing op de valreep op naar de vierde plaats ten koste van JSM Racing.
Supreme Racing reed op het einde weer stevig in de top tien en haalde, eveneens in de laatste fase van de race, FeJo racing in. Een belangrijke inhaalactie doordat het team daardoor de achtste plaats pakte, maar nog belangrijker ook de eerste plaats om het zwaargewichten klassement. FeJo racing was hiervan de dupe en werd daardoor dus tweede in dat zelfde klassement.

p.php?a=XF9VXiI7MyAqQFtFPzAxJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyU%2BIg%3D%3D&m=1234859074
Racewinnaars Racelijn.nl-Mechanica

Winnaar van de race was Racelijn.nl – Mechanica met nog geen twee seconden voorsprong op Tech Blue – COR Racing. Derde plaats was voor Two Milli’s.
De race kreeg echter nog een staartje toen Tech Blue – COR Racing aangaf protest in te willen dienen. Een korte toelichting is daarom op zijn plaats:
Mechanica zou, overigens buiten hun schuld om, een (te) korte eerste wissel hebben gehad. Dat was tijdens de wedstrijd al aangegeven door Tech Blue – COR Racing, maar dat was op dat moment niet na te gaan of gesignaleerd door de wedstrijdleiding. Later in de race bleek dat de kartbaan, met het nieuwe tijdmetingsysteem, wel de mogelijkheid had de rondetijden tussentijds terug te kijken. Maar twee uur later en met nog een kwartier te gaan vond de wedstrijdleiding het niet reëel om zomaar seconden af te pakken.  Hoewel Tech Blue - COR Racing dit wat “zwart-wit” bekeek, sbegreep de WL dat het protest op tijd was ingediend en reeel was. Na wikken en wegen was het besluit als volgt:
De uitslag van de race blijft gehandhaafd. Racelijn.nl is daardoor de feitelijke winnaar. Tech Blue – COR Racing krijgt hetzelfde aantal punten, waardoor beide teams geen nadeel ten opzichte van elkaar ondervinden in de stand van het kampioenschap.

p.php?a=OCAiNyIkYWNjJj81PzExOy45JjclOyY1Nyo4LTI%2BNw%3D%3D&m=1238440407
100% rijder van de dag, unaniem, Paul Broekmeulen B&N Polen-Henries Place

Dan tot slot nog de rijder van de dag. Ook bij de ARKC wordt dit in navolging van de MKS een goed gebruik. Er wordt gekeken naar de rijders die er positief tussenuit springen. Dit keer was Paul Broekmeulen van B&N Polen – Henries Place onbetwist de rijder die daarvoor een applaus verdiende. Nog geen jaar geleden zwalkte hij nog hinderlijk door het veld en ondanks zijn jonge leeftijd is hij erg gegroeid. Met name de eerste stint die hij reed was opvallend. Als een ervaren rijder sloot hij aan bij de rijders voor hem en sneed als een warme mes door de boter een weg naar voren. De zesde plaats was loon naar werken, zeker nadat men eerdere races al in de top vijf rijdend aan het einde van de race terug viel.

Uitslag:
1.    Racelijn.nl – Mechanica     30
2.    Tech Blue – COR Racing    30
3.    Two Milli’s + snelste ronde (41,526)    24
4.    Francke – Poppe Racing    21
5.    JSM Racing    19
6.    B&N Polen – Henries Place    17
7.    Q-Tox 2    15
8.    Supreme Racing 13    ZG1 + snelste tijd ZG (42,226)    13
9.    FeJo Racing 12    ZG2    26
10.    Q-Tox 1    11
11.    RMK Racing     10    ZG3    23
12.    Finntax Racing     9    ZG4    21
13.    Qurius 1     8    ZG5    19
14.    Roma Racing     7    ZG6    17
15.    Qurius 2     6    ZG7    15
16.    3D-VCN Voetcentrum Nederland    5    ZG8    13

Laatst bewerkt door Casper (09-06-2009 20:46:12)


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices