#1 05-02-2010 21:10:02

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag en uitslag race 1 MKS Kartcentre Roosendaal 31-01-10

cpoint.jpg

mks.jpg
 

Verslag en uitslag MKS race 1 KCR Roosendaal 31-01-10

De Master Kart Series (MKS), Formula 1 of Indoor Karting doet zijn naam al een aantal seizoenen eer aan.
Racen op hoog niveau met CIK/FIA gehomologeerde chassis bracht datgene wat het Indoor racen nog ontbeerde. Deze koningsklasse bracht het Indoor racen op een hogere standaard..
Samen met al onze rijders hebben we Indoor racing gemaakt tot datgene dat het al lang verdiende: Een volwaardig lid van de racewereld. De MKS is de slagroom op de taart.

Vanaf de introductie die al weer een aantal jaren achter ons ligt hebben we als organisatie samen met de teams de MKS telkens verbeterd. Goed luisteren naar de teams is onderdeel van het proces en via een aantal overleggen met teamcaptains kwamen we tot de nodige initiatieven om de MKS naar een nog hoger plan te tillen.

p.php?a=UUFRTyMyOyYqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364465
De mooie door Speedsport Holland geprepareerde huurmotor

p.php?a=UUFRTyMyOyUqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364465
Snelle tijden agv de overstap naar de Dunlop SL3

Zo trad Edward Terol met Speedsport Holland toe tot de organisatie om zich toe te leggen op de motoren.
Edward Terol is ruim bekend met viertakt racing via o.a. de Prokart klassen en staat alom bekend als een toptechnicus. Edward stond mede aan de wieg van de MKS en we waren dan ook erg verguld met de herintrede van Edward.

Vanuit de teams waren een aantal wensen naar voren gekomen waarmee we aan de slag zijn gegaan.
En zo kwamen uiteindelijk een aantal verbeteringen naar voren die voor seizoen 2010 werden geïntroduceerd:

1.    De serie wordt een vrije raceklasse en wordt vrijgegeven voor alle merken karts, mits FIA/CIK gehomologeerd.
2.    Na uitvoerig testen kwamen we tot de conclusie dat de invoering van de Honda 160 motoren in combinatie met zachtere compound banden Dunlop SL3 de juiste keus was voor een gelijkwaardige strijd.
3.    De motoren worden door de organisatie ter beschikking gesteld op huurbasis. Een pakket motoren dat gelijk is getuned door Edward Terol en die ieder raceweekeinde en via loting aan de teams wordt toegewezen. Nieuwe motoren die binnen 0,2 sec.zitten.
4.    De motor blijft het hele weekeinde bij het team. Er wordt getraind op de zaterdag en geracet op de zondag met dezelfde motor, zodat de teams de karts op deze motor af kunnen stellen.
5.    Er wordt geen gebruik meer gemaakt van de kunststof bescherming rondom.
6.    Een wijziging in gewicht en weging via een weegschaal waarop kart en rijder gewogen kunnen worden. Minimum gewicht rijder + kart 155 kg.
7.    Banden worden centraal geregeld en geleverd, alle andere onderdelen zijn vrij in aanschaf.

Als extraatje naar de teams die de start in 2010 maakten worden de uitlaat en extra achtervelgen kosteloos ter beschikking gesteld.

p.php?a=UUFRTyMyOSoqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364471
Het snelle damesteam PDB Racing, ondersteund door Bas Sterk

En zo kon het zijn dat we bij de eerste race al elf (en bij de volgende race twaalf teams aan de start hadden staan op de mooie baan van Kart Centre Roosendaal.
Drie Gillards, een nieuwe Kombikart, CRG (o.a. de nieuwe Black Star) en Eglem waren de merken die aan de eerste vrije training op de zaterdag begonnen.

Meteen na de eerste meters waren daar de positieve reacties over de combinatie motor-banden, waardoor we werden gesterkt in het vertrouwen in Edward Terol.
De tijden lagen meteen een klap lager dan vorig jaar, de teams kregen er zin in.

Veel nieuwe teams en andere bezettingen. Eigenlijk zijn alleen IKM en Racelijn.nl met dezelfde bezetting blijven rijden. Een mooie ontwikkeling, nieuwe teams, gelijkwaardigheid materiaal, nog meer strijd.

p.php?a=UUFRTyMyOyQqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364466
Meteen snel de nieuwe Kombikart van Team van Grinsven Scooters

De teams:

IKM Racing : CRG: Stefan Bosters en Ivo van Egmond
KCR Kartteam - Fencer.nl: CRG: Paul de Jong, Tim Wehman, Remco de Rotte
Racelijn.nl – Mechanica: CRG: Jorg Aldenhuijsen, Pim Speelman
PDB Racing: PDB Gillard: Yvonne Houffelaar, Laura van Veldhuisen, Annelien Boutens
Van Grinsven Scooters: Kombikart: Joop van Grinsven, Billy van de Clundert
MM Racing: CRG: Bas Kursten, Frank Bamberg
RREM Racing: Eglem: Rene Wegman, Mark van den Anker, Rene Melenhorst
Antwerp Karting: Gillard: Quyen Nguyen, Jerfaas van Sijll
RN - Cpoint Racing: Eglem: Ryan Born, Nick Blaauw
Primera-Videoland: CRG: Kevin den Ouden, Brian Kroon
Ritel Racing: Rene Joziasse, Ellen Adriaanse, Dirk Schouten

p.php?a=UUFRTyMyOysqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364466
Blijven lachen, het motto van Quyen Nguyen, Antwerp Karting

De zaterdag training werd veelal gebruikt om de puntjes op de spreekwoordelijk “ i “ te zetten en toe te werken naar de seizoensstart op de zondag 31 januari 2010.

En dan kom je op zondag aan in Roosendaal en staan daar al die mooie karts te glimmen en de teams te glunderen. Mooi materiaal, dat om 09.45 extra trainingstijd krijgt en de baan op kan.

En dan klokslag 10.30 uur de eerste van twee F1 kwalificaties waar het Racelijn.nl en Primera Videoland zijn die de lijst aanvoeren. De afvallers op 6 Ritel Racing, 7 verrassend KCR-Fencer.nl, MM Racing, PDB Racing, RREM Racing en Antwerp Karting.

p.php?a=UUFRTyMyOiYqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364469
De eerste pole 2010 voor Jorg Aldenhuijsen, Racelijn.nl-Mechanica, met latere snelste tijd rijder Kevin den Ouden Primera Videoland

De eerste vijf strijden voor de pole en het extra punt. Racelijn slaat toe en pakt met 6/100 verschil met Primera de eerste pole van 2010.
IKM steady op drie, zeer verrassend de jonge mannen van RN-Cpoint Racing en zo mogelijk nog verrassender Van Grinsven Scooters op vijf. Amper 10 minuten met de gloednieuwe Kombikart getraind en nu al op vijf.

De start gaf een mooi beeld van een homogene groep karts, waarvan alleen Antwerp Karting van het begin af aan moeite had het tempo te volgen.
Racelijn.nl op kop met als aan een touwtje Primera er achter. Jorg en Kevin dicteerden het tempo en namen licht afstand van nummer drie IKM. De jongens van RN laten zien dat de Eglem nog snel is, gaan vanaf de start als een speer en voeren langzaam de druk bij IKM op. Alsof ze al jaren op dit niveau racen.

p.php?a=UUFRTyMyOSQqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364471
Verrassend snel, de jonge mannen van RN-Cpoint Racing

Daarachter een mooie groep met MM Racing, waar de jonge Frank Bamberg zijn visitekaartje afgeeft met een paar prachtige inhaalacties. Het ontbreken van zijbescherming noopt tot een andere rijstijl, gericht op behoud van de kart, zoals je toch ook outdoor gewend bent. Zoals gezegd even wennen, maar het ging machtig mooi.
Yvonne Houffelaar ging strak over de baan als eerste rijdster van het enige damesteam. En hoe. Frank ervoor had het moeilijk, Rene van Ritel erachter kon de aansluiting houden, maar er niet voorbij.
RREM Racing, Rene Wegman reed met een big smile van begin tot einde, gecoacht door zijn lieftallige echtgenote Astrid.

p.php?a=UUFRTyMyOyAqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364464
RREM Racing

De race zou superspannend worden, met thrillerachtige elementen.
De eerste wissels zorgden er voor dat Primera als eerste op de baan reed na afloop van de wisselperiode. Brian Kroon had wat stalorders meegekregen, direct gas er op. Dat liep niet helemaal lekker. In zijn jeugdige overmoed raakte hij net de boarding, met als gevolg een slag in de achteras. Dit werd professioneel verholpen door de technici, maar de winst konden ze vergeten. Vocht in de ogen markeerde de teleurstelling. Het was hem vergeven. Het talent van Kevin en Brian kwam gedurende de race weer boven drijven en het team koerste af op de zevende plaats.

Vervolgens was het Racelijn.nl dat op kop liggend de voorsprong uitbouwde. De winst kon hen eigenlijk niet meer ontgaan ware het niet dat het een mechanische sport blijft waar je super geconcentreerd moet blijven. Jorg Aldenhuijsen raakte net de boarding, normaal geen ramp, maar nu wel door een uit de boarding stekende moer die de velg beschadigde. Kleine terugval door de reparatie, weg winst.
En zo wisselden de koplopers elkaar af. Toen IKM ook nog pech kreeg leek het pleit beslecht, maar niets bleek minder waar. Daar zorgden IKM mannen hoogstpersoonlijk voor.

Vanaf dat moment een aantal teams dat de achterstand goed wilde maken en zomaar verrassend op kop KCR-Fencer, gevolgd door RN-Cpoint en Van Grinsven.
RN viel langzaam terug, PDB Racing kwam naar voren. De drie meiden Yvonne Houffelaar, Annelien Boutens en invalster Agnes Kouijzer hadden er zichtbaar zin in. Mooi team.

p.php?a=UUFRTyMyOCsqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364475
Licht onfortuinlijk, Brian Kroon, Primera Videoland

Antwerp Karting bleef problemen ondervinden met de ketting, maar knokte telkens weer voor wat het waard was. De juiste spirit die hen zeker in de loop van het seizoen het nodige resultaat zal brengen.

De rondetijden gingen naar beneden, de uitstekende Dunlop SL3’s deden hun werk. De opmerkingen over het rijgedrag waren mooi “Stuurt nu als een Rotax Max buiten,  Je moet nu echt kunnen sturen, Het komt nu op de kwaliteit van de rijder aan”, waren zomaar wat gehoorde opmerkingen.

Racelijn.nl zette de snelste tijd neer halverwege de race. Maar deze werd op het eind van de race toch nog met een tiende verbeterd door IKK kampioen Kevin den Ouden in de nieuwe CRG Black Start. Zevende, maar wel snelste op de baan.
Alleen dit toont al hoe gelijkwaardig de competitie is en hoe juist de ideeën van Terol waren geweest.

p.php?a=UUFRTyMyOCYqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364474
Snel gewichten wisselen bij MM Racing

En dan de laatste sprint naar de finish. IKM reed toch naar de kop, die Ivo en Stefan rijden verduiveld hard. Maar in hun spoor bleven Joop en Billy ook hard gaan. Verslapping kon niet bij IKM. Geconcentreerd reden ze naar de winst. En dat was weer eens te horen toen ze over de finish gingen.
Op een paar meter achterstand van Grinsven als tweede,  gevolgd door KCR-Fencel.nl dat uiteindelijk toch een goede dag meemaakte.

Racelijn.nl was lichtelijk teleurgesteld, maar toch content met plaats vier.
Vreugde bij de dames op vijf. PDB Racing heeft de nodige potentie.
Primera stoof als zevende over de finish, maar was zodanig snel, dat er met hen terdege rekening moet worden gehouden dit jaar.
RN-Cpoint woog verrassend te licht na de laatste weging en kreeg 120 sec. straf aan de kartbroek. Ze werden in eerste instantie teruggezet naar de laatste plaats, maar dat werd hersteld. Doorberekening van de 120 sec. brengt hen op plaats negen, net achter MM Racing.
RREM Racing en Antwerp Karting sloten de rijen.

p.php?a=UUFRTyMyOCAqYHtlPzMwJzc6Jis6OzouNyo%2BMS4jKyAiPjQjJjs%2FNCY%2BLiY0&m=1265364473
Rijder van de dag Billy van de Clundert, Team Van Grinsven Scooters

Zo kwam er een einde aan een heerlijke racedag.
Een race die door diverse oud-MKS coryfeeën werd bijgewoond, waaronder SignMind Racing en VeersedamAuto. Dank jongens voor de fijne reacties op de veranderingen in de MKS. Doet ons goed, daar doen we het voor.

Een mooie prijsuitreiking bracht Billy van de Clundert unaniem de verkiezing  Rijder van de dag.
Een goede technicus, snel, sportief, kenmerk van de ware coureur.

De bonuspunten:
1.    Pole: Racelijn.nl-Mechanica
2.    Snelste dagtijd: Primera Racing; 35,005 sec.

We maken ons al weer op voor race 2 bij Coronel in Huizen, waar op in het weekeinde van 20/21 februari te gast zullen zijn.

Je bent van harte uitgenodigd.

De uitslag:

1. IKM Racing            30
2. Van Grinsven Scooters    26
3. KCR-Fencer.nl Racing    23
4. Racelijn.nl-Mechanica    22 (incl. bonuspunt pole)
5. PDB Racing            19
6. Ritel Racing            17
7. Primera Videoland        16 (incl. bonuspunt snelste tijd)
8. MM Racing            13
9. RN Racing            12
10. RREM Racing        11
11. Antwerp Karting        10


C.point Racewear, Made to Win

Offline

#2 05-02-2010 22:23:11

Matthijs
Gebruikers
Geregistreerd: 07-05-2008
Posts: 63
Website

Re: Verslag en uitslag race 1 MKS Kartcentre Roosendaal 31-01-10

Hoewel ik normaal niet zo van het indoorkarten ben, lijkt het me supergaaf om eens een race mee te rijden! Misschien ooit een keer...

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices