#1 08-03-2012 23:49:18

ericvanderveen
Gebruikers
Van: Amersfoort
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 3
Website

BEKC Race 1 Pottendijk te Emmen door Fencer.nl Racing

Tijdens het weekend van 3 en 4 maart werd de stilte in de omgeving Emmen ruw doorbroken, de winterstop is voorbij en de motoren mochten weer ronken! Het GK4 en BEKC kwamen uit een lange winterslaap en ging op het circuit van Pottendijk zijn eerste race van het seizoen is. Net als vorig jaar stond er voor de junioren en de senioren in de verschillende klassen weer een druk programma klaar.

Fencer Racing.nl heeft zijn pijlen dit seizoen gericht op het Belgisch Endurance Kart Championship, ofwel BEKC. Een prachtig kampioenschap dat zich laat opdelen in 2 klassen (en af en toe 3), namelijk de Rotax max en RK1.
In onze preview heeft u waarschijnlijk al kunnen lezen dat we afgelopen weken druk bezig zijn geweest met de voorbereidingen voor onze Rotax Max kart. Helaas moeten wij net als Marrusia en HRT in de Formule 1, concluderen dat het ons niet lukt op tijd alle zaakjes op orde te krijgen, dit heeft niks te maken met crashtesten waar we niet doorheen kwamen (zoals de bovengenoemde F1 teams overkwam), maar (hopelijk) een tactische zet. We denken door een stapje terug te zetten, 2 stappen vooruit te maken. Dit betekende dat we in het eerste weekend niet aan de start stonden van de Rotax Max klassen in het BEKC.

Toch konden we verheugd melden dat Fencer Racing.nl wel zijn kleuren ging verdedigen op het circuit van Pottendijk. In samenwerking met de organisatie van het GK4 en Schuurman B.V, de importeur van RK1 motoren,  heeft OW Karting uit Hengelo (in de persoon van Ricardo Oude Weernink)  een hele mooie actie opgezet. Zij bieden de gelegenheid voor een hele vriendelijke prijs een weekend mee te doen aan het BEKC met een RK1 motor in een door OW Karting geprepareerde kart. Omdat zij officieel Intrepid dealer zijn, rijd men dus ook met een dergelijk type kart. Niet alleen komt OW karting uit in het BEKC, ook in de verschillende klassen van het VT250 kampioenschap komen zij met SwissAuto als fabrikant uit.
Dit was voor ons de uitgelezen mogelijkheid om het circuit te leren kennen (zowel Paul als Tim waren hier onbekend) en de ‘format’ van het BEKC mee te maken binnen de formatie van een goed geolied team!

Tijdens de gehele zaterdag werden wij bijgestaan door Christiaan, monteur bij OW Karting gedurende de GK4 weekenden. Samen met onze TC Eric “Brawn” van der Veen, heb zij het technische en tactische deel voor hun rekening genomen.
De Rotax Max klasse is met 13 deelnemers aardig aan het groeien, de RK1 heeft op dit moment 5 deelnemers, van de organisatie begrepen wij dat dit er gedurende het aankomende seizoen minimaal 10 gaan worden. Vooralsnog zou het dus een ‘hete’ (het was alles behalve heet naast de landerijen in Emmen) strijd worden tussen 3 Nederlandse en 2 Belgische RK1 teams. Één van de teams is Signmind Racing die vanuit het Kings of Karting zijn overgestapt. De heren uit het Noord Hollandse Huizen kennen we nog uit onze tijd van het MKS, een mooi wederzien, met een leuke strijd in het vooruitzicht. Zij hebben zowel een team in het RK1 als in de Rotax Max, we gaan ze dus op verschillende vlakken treffen dit seizoen!

De eerste training sessies waren vooral bedoeld om de baan, de motor en het team van OW Karting te leren kennen. Als snel werd duidelijk dat de samenwerking tussen Christiaan van OW Karting en onze eigen TC erg soepel verliep. Paul nam de eerste meters op zich en liet gelijk zien waarom Fencer Racing.nl hem voor lange tijd gecontracteerd heeft (☺), er kwamen direct goede tijden naar boven en al kwamen we niet direct aan de tijden van Sigmind (onze eikpunt, ofwel rode lap ;-)), we waren wel tevreden. Tim had tijdens zijn eerste sessie nog wat last van de diverse gele en blauwe vlaggen, waardoor je niet direct in een ritme komt. Uiteindelijk zouden, zoals gewoonlijk, de tijden van beide heren weer uiterst dicht bij elkaar liggen.
Na 7 trainingen van 20 minuten is het de bedoeling dat je de baan kent en je afstelling voor de kart hebt bepaald. Gezien de constante tijden en de geleidelijke verbetering daarvan gingen we met vertrouwen de kwalificatie en race in.
Het enige puntje van onzekerheid was het benzineverbruik van de kart. We merkten dat we opmerkelijk veel brandstof verbruikte, dat is enerzijds niet goed voor de race, want je zult hoogst waarschijnlijk een keer moeten tanken (wat tijd kost), daarnaast wordt de GK4 gezien als één van de “schoonste” klassen binnen het karten en wil je dit soort zaken juist beperken.
Sigmind leek er heel gerust op te zijn dat ze niet hoefde te tanken, KWM de Uithof (het andere RK1 team uit Nederland) rijd met een iets zwaardere motor, waardoor ook zij genoodzaakt zijn te tanken. Van de Belgische teams konden we dit niet goed bepalen.

Paul stond klaar om de kwalificatie aan te vangen, bleek er toch plotseling wat paniek te zijn, Er zat verkeerd “schoeisel” onder de kart, kortom we hadden andere type banden nodig. Het voordeel van een professioneel team als OW Karting, is dat dit soort kleine strubbelingen snel zijn verholpen. Ricardo en Christiaan wisten binnen zeer korte termijn een paar juiste ‘sloffen’ te verzorgen, zodat we konden gaan racen!
Door het bandenakkefietje hadden we de kwalificatie moeten missen en stond Paul dus op de achterste rij.
Maar Pistole Paul zou Pistole Paul niet zijn als hij tijdens de start al direct plaatsen goed maakt en direct achter Rob Knecht van Signmind zou aansluiten. Er ontspon zich een aller aardigst duel waarbij Rob en Paul erg aan elkaar gewaagd zijn. In hun spoor volgde de 2 Belgische deelnemers van SVR Racing. KWM de Uithof was inmiddels al vooruit gesneld, ze hadden dan ook het voordeel van het iets sterkere en zwaardere blok.

Paul ging met een goede actie Rob Knecht voorbij en wist zelfs een aardige voorsprong op te bouwen. Vooral de constante rondetijden zorgde voor een gestage uitloop van positie! Jimmy nam het stuur over van Rob en ging in de achtervolging op Paul. Inmiddels waren de 2 Belgische teams al uitgevallen met mechanische problemen, ook KWM de Uithof leek wat strubbelingen te kennen en verloor posities. De strijd om de hoogste trede van het podium zou gaan tussen Sigmind en ons aller Fencer Racing.nl.
In het BEKC moet men minimaal 2 keer binnenkomen en één keer wisselen van piloot, zoals de Belgen dit zo mooi zeggen. Door een klein technisch probleempje was Sigmind al twee keer binnen geweest en kon Jimmy zich op gaan maken voor een ‘run’ tot aan de finish (er nog steeds van overtuigd dat er niet getankt hoefde te worden).

In leidende positie kwam Paul binnen voor zijn stop en ging ook op dezelfde positie weer naar buiten. Onze angst van de trainingen leek waarheid te worden, tijdens de volgende binnenkomst waar Tim het stuur zou overnemen, moesten we tanken.
Tijdens een heerlijke hectische pitstop waarbij alles, zoals Olav Mol dat wel eens noemt, op Spaghetti leek en de beelden van de Ferrari crew uit de jaren ’90 naar boven kwamen, werd er getankt en gewisseld van rijder.
Tim ging ervoor zitten en moest de draad oppakken, het was heel close met Signmind, helaas bleek er een ring weg te zijn uit de tankdop, waardoor er bij ieder bocht naar links een behoorlijke scheut benzine uit de tank morste. Tim moest dus wel binnen komen om dit te laten checken. Christiaan wist met een paar flinke draaien de dop echt vast te zetten, onze leidende positie was echter verspeeld.
Met een zeer constante run, waarbij het in het laatste uur steeds donkerder begon te worden,  wist Tim in het spoor van Sigmind te blijven, de achterstand was echter onoverbrugbaar geworden. Het zou een kwestie van uitrijden worden en de eer hoog houden op p2. Dit zou ook de eindstand worden, Sigmind won de race, wij werden 2e en KWM de Uithof nam plek 3 in beslag. We konden met opgeheven hoofd van de baan stappen, Paul had nog wel de snelste rondetijd van de RK1 gereden, dat voelde wel lekker!

Niet geheel ontevreden namen we s’avonds afscheid van OW Karting met een mooie beker van plaats 2 in onze handen. Pottendijk was ons welgezind, een circuit dat goed te beheersen is. Helemaal met de hulp en het materiaal van OW Karting hebben we een mooi raceweekend gehad, Ricardo, Christiaan en andere aanhang, hartelijk dank!!!

Vanaf volgende race zullen we ons sterk moeten maken in de Rotax Max klasse, een geheel andere discipline. We willen in ieder geval met goed materiaal aan de start komen en dan de strijd aangaan met de bijna onverslaanbare Belgen. Houd onze website in de gaten voor meer nieuws, foto’s en video’s van het BEKC Kampioenschap 2012.
Wilt u meer informatie omtrent het aangeboden racepakket van OW Karting en Schuurman B.V, neem dan contact op met Ricardo Oude Weernink:

Ricardo Oude Weernink
o.w.karting
06-36004077
info@owkarting.nl

Tot volgende race tijdens het weekend van 1 april op het circuit in Emsburen (D), waar de strijd weer verder gaat!!

Voor foto's en filmpjes kijk op www.fencer-racing.nl

Laatst bewerkt door ericvanderveen (08-03-2012 23:53:27)

Offline

#2 10-03-2012 13:45:13

Jorg
Moderator
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 48

Re: BEKC Race 1 Pottendijk te Emmen door Fencer.nl Racing

Leuk verslag Eric!

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices