#1 27-02-2013 13:33:41

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Controles GK4 klassen VT250, toerentallen, brandstof

gk4.png

Controles GK4 klassen VT250, toerentallen, brandstof

U kon her en der lezen dat er vrij veel te doen was over de motortoerentallen in de VT250 klasse, 12000 of 13000 toeren. Dat we teruggaan naar 12000 toeren is toegelicht. Initiatief zowel vanuit GK4 als vanuit de twee motorfabrikanten Swissauto en GM.  Puur uit oogpunt van betrouwbaarheid en beperking van slijtage- en revisiekosten voor de deelnemers.

De verplichte controles via het AlfanoSpy systeem zijn in 2013 voor zowel de VT250 Senior als Junior van toepassing. Alle deelnemers in beide klassen gaan met het (huur)systeem rijden.

Het mag bekend zijn, dat je niets hebt aan het vaststellen van een maximum toerental als je niet deelnemende motoren tijdens en na een wedstrijd gaat controleren.
Sterker nog, het motortoerental is maar een onderdeel van een juiste vorm van controle. De koppelingslip is daarin als tweede onderdeel van wezenlijk belang. Races kunnen worden gewonnen op de juiste combinatie motortoerental en koppelingslip. Dat mag duidelijk zijn geworden in het recente verleden waar in andere raceseries gewoon via tuning op de koppelingslip werd gewonnen.

Als je geen mogelijkheid hebt deze twee waarden te controleren en tegen elkaar af te zetten kun je net zo goed geen waarden vaststellen. Een controle van een motor zet dan totaal geen zoden aan de dijk. Je weet dat de koppelingslip bepalend zal zijn als je geen mogelijkheid hebt om deze tijdens de races te controleren. Daarom is het vaststellen van een maximum waarde van de koppelingslip wenselijk, eigenlijk een must.

Voeg daar nog even de compressie verhouding aan toe in combinatie met de brandstof die gebruikt wordt, en je weet dat het lastig zal worden gelijkwaardigheid te creëren als je geen adequate controle mogelijkheden hebt.

Dit hebben we in 2012 al met de importeurs en dealers geconstateerd en hebben voor controle van toerentallen tijdens de races het hiervoor geijkte AlfanoAlspy systeem aangeschaft.
Gedurende 2012 hebben we de nodige ervaring met het systeem opgedaan en zijn waarden gemeten in alle wedstrijden.
In samenspraak met de fabrikanten GM en Swissauto hebben we na analyse van de gemeten waarden 2012 een maximum koppelingslip vastgesteld van 5700 rPM bij een maximum motortoerental van 12000 rPM.
Daar gaan we in 2013 mee van start, zodat ook hier de gelijke kansen voor alle deelnemers worden gewaarborgd en een wedstrijdje tuning wordt tegengegaan. Wat uiteindelijk voor u  ook weer een aanzienlijke kostenreductie met zich brengt.

Brandstoftesten in laboratorium
Voeg hierbij dat we de enige organisatie zijn die via laboratoriumonderzoek de brandstofmonsters laat testen op het RON getal (gelet op compressie verhouding van wezenlijk belang), en de conclusie kan zijn dat het racen bij ons aardig onder controle is. Zonder dit soort controles is tuning eenvoudig en is er geen enkele waarborg voor gelijke kansen.

Informatie AlfanoAlSpy controles tijdens wedstrijden
VT250 rijders worden gedurende de races geïnformeerd over de bij hen gemeten waarden, zodat iedereen meteen op de hoogte is en zo nodig aanpassingen kan doen.


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices