Je bent niet ingelogd.
Sfeerverslag GK4 en BEKC 2 Emsburen
Vorige week zaten we rond deze tijd met een grote groep deelnemers en teams in het mooie sfeervolle Emsburen, waar de tweede ronde GK4 en BEKC Endurance werd afgewerkt.
De rit naar Emsburen werd veraangenaamd door de CD’s van Joe Bonamassa (met dank aan Ronald Hoogeveen), een veelgevraagde bluesgitarist die je meteen af doet vragen waarom je hem tot nu toe hebt overgeslagen. Een aanrader.
De eerste rijder die ik tegenkwam
En dan kom je bij de baan en biedt de paddock die overvolle veelkleurige aanblik die de voldoening voor het organiseren al geeft. Begroetingen her en der, gesprekken, speculaties, heerlijk. Meteen kwam de gedachte in me op: “The heat is on”. En dat bleek later de spijker op zijn kop.
Vol tot ver buiten de poort
De eigenaar van Emsburen, Raimund is een aimabele persoon die werkelijk alles doet om het je naar de zin te maken. En dat lukte overduidelijk gezien het constante bezoek aan de kantine. Een bedankje is dan ook op zijn plaats.
Emsburen, altijd top
De zon deed ook een duit in het zakje. Het werd mooi weer en dat deed ons goed na Spa.
De sfeer was vanaf het eerste moment goed, relaxed, sportief. En dat zou het hele weekeinde zo blijven. In onze optiek een van de mooiste weekeinden tot nu toe. Dank daarvoor aan iedereen die aanwezig was.
Lastig trouwens als je dan ’s avonds naar het hotel wilt gaan en de weg er naartoe wel heel lang duurt. Het was te gezellig met de brandende vuurkorven, gesprekken in en voor de tenten, drankjes, hapjes, kortom veel lol die me deed denken aan de heerlijke TT nachten waarvan ik er toch heel veel heb meegemaakt.
Onze vriend dit weekeinde
Er werd op de zaterdag flink getraind in de diverse klassen. De cadetjes vonden elkaar zowel op als buiten de baan, mooi om te zien dat de Kids laten zien dat sport verbroedert. In ieder geval in de GK4.
Op de baan zaten de deelnemers in alle klassen met de tijden zo dicht bij elkaar, dat je geen zinnig woord over de kansen kon zeggen.
Onze jarige
De RK1 en Tweetakt Automaat klassen trekken aan. Beiden een prachtige opstap naar de “grote” klassen, waarbij de tweetakt automaat een ideale startersklasse blijkt te zijn.
Fijn om te zien dat in de VT250 de GM’s weer terug waren nadat de CDI boxen waren geleverd. De strijd tussen de merken kon wat ons betreft weer losbarsten.
De Junioren stonden weer met die voor de GK4 kenmerkende grote groep aan de start. Je wist niet waar te kijken, zo snel, zo aan elkaar gewaagd.
De tweetakt schakelklasse mag zich verheugen in een toenemende belangstelling. Er waren veel geïnteresseerden gekomen om deze nieuwe formule te zien. En wat gaven de mannen een show weg. We verwachten voor Berghem weer een flinke toename in deelname. De klasse is hot.
Woorden overbodig
We hadden een aantal veranderingen doorgevoerd in opbouw van trainingen en wedstrijden. Oplettende lezers hadden het juist geïnterpreteerd, de nieuwe opbouw zorgde voor meer tijd in kwalificaties en races.
De baanploeg en Racecontrol hadden de “puntjes op de i” gezet en waren scherp als een scheermes. Wat zijn jullie tot een eenheid geworden, wat worden de races top begeleid. Dat is wat we van vele kanten te horen kregen. Die lof komt jullie toe.
De GK4 Crew
De zaterdag werd traditiegetrouw afgesloten met de BEKC Endurance wedstrijd. Het lijkt wel of er steeds meer spektakel wordt geboden, dat de races ook steeds spannender worden. Het is dan ook niet vreemd dat er veel, heel veel publiek langs de baan stond.
Veel toeschouwers
Ik noem niet snel namen, maar Veersedam logenstrafte mijn woorden. We dachten dat een nieuw team niet naar het podium kon rijden. Wel, zij deden het, op eigen kracht. Een opsteker voor ieder toekomstig nieuw team.
Terecht trots
Dat de teams aan elkaar gewaagd zijn mag blijken uit het feit dat bij de Rotax Max het complete podium in dezelfde ronde eindigde. En dat na twee uur racen, de eerste drie binnen een halve minuut.
Samenwerking tussen twee teams bij een motorwissel. Fons en Cees
Bij de RK1 een soortgelijke strijd. De eerste twee teams in dezelfde ronde met WEL 2 seconden verschil. Alfred Hitchcock had het niet kunnen verzinnen.
Ook vermeldenswaard dat de eerste RK1 doodleuk op 9 algemeen eindigde!
Zo ver het oog reikt BEKC teams
Dit beeld twee uur lang = BEKC
De zondag bood zoveel spanning, er was zoveel te zien en te genieten. Toen ik ’s avonds onderweg naar huis was, had ik het gevoel dat ik net op de baan was gekomen. De tijd was voorbij gevlogen.
De spanning is mede te danken aan het dubbel verzegelde concept dat we voorstaan.
Bij de Cadetjes was het zo spannend, het podium werd door de vier koplopers in de laatste vier bochten beslist. Een lach en een traan na afloop. Mooi, de eerste drie gingen volop juichend over de finish. De nummers twee en drie behaalden evenveel punten, zodat de snelste rondetijd bepalend werd.
En zo ging dat over de hele baan in de hele groep, Honda Cadet closeracing
Bij de RK1 was het net zo. De eerste twee eindigden met een gelijk aantal punten. De snelste tijd werd beslissend. Dit gold ook voor het dubbel verzegelde klassement, waar een verschil van 6/100 van doorslaggevende aard bleek.
Hetzelfde beeld in de RK1
Bij de 2-takt Automaat waren het de nummers een en twee die met evenveel punten eindigden, met daarachter tot en met plaats vijf telkens slechts een punt verschil. Hoezo spannend?
En in de 125 Automaatklasse
De VT250 Junioren deden een volle duit in het spanningszakje. Weergaloze gevechten, je kwam ogen te kort. Mijn camera maakte overuren, dat kan ik u verzekeren. Dat de nummer zeven de snelste tijd zette was bijzonder en goed om te zien.
Grote groep VT250 Junior, zinderend!
Bij de VT250 is zoals vermeld GM terug via. Puik stukje werk Wiebe! Meteen was de strijd er bij de Senioren. De reglementswijzigingen betreffende toerentallen werpen hun vruchten af. Weer reed een rookie naar het podium. De strijd tussen Swissauto en GM was heerlijk om te volgen. En met twee Swissauto’s en een GM op het podium kunnen we stellen dat we nog een spannend seizoen tegemoet gaan.
Closeracing in VT250 Senior
De 2-takt schakelklasse is een uniek concept. Ook hier verzegeld, kostenbesparend racen. Wat een show. Thijs, niet meer een baanpost laten schrikken met een proefstart hè? Er kwam veel druk achter uit die uitlaat
Ieder merk heeft zijn eigen klassement. Mooi om te zien dat ze daarnaast de strijd met elkaar aangaan. Zie de fotografie zou ik zeggen. En laat je prettig verrassen.
Weinig ruimte in de 125 Schakelklasse
We hebben een nieuwe technicus aangetrokken voor de Alfano Alspy. Je weet wel het systeem dat onontbeerlijk is voor gelijkwaardig racen in de klassen VT250. Jelmer is druk aan de slag gegaan en heeft het systeem goed werkend. We hebben veel data gedownload. Ieder krijgt daarover individueel bericht. Het systeem creëert divers inzicht en is daardoor van groot belang voor het gelijkwaardig racen. Het zal bij ons bijvoorbeeld lastig worden om op te hoge koppelingslip te winnen, een truc die normaliter moeilijk tot niet aan te tonen is. We willen tenslotte allemaal kunnen winnen los van de dikte van de portemonnee.
Het zit er op, de spullen kunnen weer ingepakt worden
We zien al weer uit naar de volgende wedstrijd, Berghem, 4 en 5 mei 2013. Tot dan.
Met vriendelijke groet,
Het GK4 Team
Ben de Feyter
Casper Reinders
C.point Racewear, Made to Win
Offline