Je bent niet ingelogd.
Fotografie Ronald Hoogeveen kart-foto.nl
Verslag GP4 Four Stroke Kart Series race 3 Emsburen 30-05-10
Vorige week zondag 30 mei waren we samen met zo’n kleine veertig rijders en begeleiders afgereisd naar Kartpark Emsburen voor de derde race in de GP4 Four Stroke Kart Series, het gecombineerd Belgisch-Nederlands kampioenschap viertaktracing,
Als je dan ziet dat we weer nieuwe rijders mochten begroeten en dat het rennerskwartier zo langzaam aan een aardig formaat aan begint te nemen kun je toch wel voorzichtig stellen dat er een markt is voor viertakt budgetracing a la GP4. Immers waar vind je een outdoor raceserie waar je voor het inschrijfbedrag van € 115,00 op de racedag per klasse maar liefst 85 minuten op de baan aan het racen bent? Eerst 20 min. vrije training, vervolgens 5 minuten kwalificatie, gevolgd door drie races van 20 minuten, dat doet geen organisatie ons na.
Tel daarbij op de weer super relaxte en fijne sfeer die op en rond de baan hing en we kunnen concluderen dat we er langzaam aan gaan komen.
Samen met rijders, begeleiders en overige geïnteresseerden, laten we dat vooral niet vergeten. Tijdens de prijsuitreiking richtten we niet voor niet het woord tot al deze enthousiastelingen, want zonder hun geen races. En dat realiseren wij ons als geen ander. Klantvriendelijkheid, daar richten wij ons op.
Over het weer kun je altijd veel kwijt. Is regen nu vervelend of niet? Voor de een wel, voor de ander kan het niet hard genoeg regenen. Deze dag kregen we eigenlijk alles te zien. Lichte regen, droog, harde regen, alles dat uiteindelijk racen zo onvoorspelbaar maakt. Hoe stel je de kart af? Smal, breed, slicks, regenbanden? De teams waren er de hele dag mee bezig. Mooi voorbeeld Bram Harpe die druk in de weer was met de karts van Yvon en Martijn. En daarbij hulp kreeg van diverse teams en ouders. Zo zien we het graag, elkaar in die ongedwongen sfeer vooruit helpen.
De races waren spannend, heel spannend.
Mini Briggs en Honda Cadet
Het spits werd afgebeten door de kleinsten onder ons, de Mini Briggs en Honda Cadet rijders. Ondank het kleine veld van vijf rijders, waren de races het aanzien meer dan waard.
Voor een spannend verloop staat onze puntentelling garant. Ook dat tref je alleen bij de GP4. Bij de Cadets waren Kimberley van Drunick, Beer Dorrestijn en Thom Nelissen aardig aan elkaar gewaagd.
Waarbij Thom als veruit jongste deelnemer het het lastigst heeft. Hij weert zich kranig, maar moet nog iets toegeven. Komt allemaal goed voor dat klein menneke.
Kimberley en Beer maakten er een mooie show van. Ze waren knap aan elkaar gewaagd. De pole, met het extra punt, was voor Kimberley, evenals race 1. Knap reed het meiske haar ronden,waarbij ze mooie tijden realiseerde op de natte baan.
Race twee gaf een ander beeld, met Beer die revanche nam. Hij pakte brutaal de kop om deze niet meer af te staan. En passant realiseerde Beer hierbij de snelste dagtijd, ook goed voor een punt.
Race drie moest de beslissing brengen. In de stromende regen was het Kimberley die resoluut datgene deed wat ze voor ogen had. Winnen. Beer volgde goed, maar een enkel foutje werd hem fataal. Spannend bleef hij het houden tot het eind.
Bij de Mini Briggs waren het klassementsleider Calvin Streppel en Bertel Opmeer, voor het eerst aanwezig met een motor van Ronald Montfoort, die het net zo spannend maakten. Ook met tweeën kun je goed racen en dat deden ze. Bertel liet zien dat hij meteen goed meekon. Sterker nog, hij pakte meteen de pole. De eerste race was vervolgens ook al voor hem. Netjes.
Calvin baalde er zichtbaar van. Hij laadde zich op voor race 2 en pakte hier de winst na een mooie onderlinge strijd. Bertel echter realiseerde de snelste dagtijd. Een teken aan de wand voor race drie. Een race die de beslissing moest brengen. De regen had invloed, dat kan niet worden ontkend, maar Bertel reed wel erg strak naar de winst in deze race en dus de uiteindelijke dagwinst.
Als je dan tijdens de prijsuitreiking die gezichtjes ziet, dan weet je waar je het voor doet. Alles rijdertjes met in ieder geval een beker naar huis. De winaars met twee. Onder een luid applaus werden de talentjes een voor een in het zonnetje gezet, ze hadden het verdiend.
RK1 en B&S Junior klasse
Een mooi deelnemersveld in deze klasse, waar zestien rijders aan de start stonden. Zes Briggs rijders tonen aan dat ook deze klasse potentie heeft.
Bij de RK1 was het Brian Kroon die duidelijk het lek boven had. De vorige race was niet bijster succesvol voor de leider in de tussenstand, maar Brian was er weer helemaal.
De pole was voor nog zo’n snelle jongen, Ruben Wynia uit het KWM Racing Team. Trots stond hij op die eerste startplaats.
Een mooie kopgroep ontstond vanaf het startsignaal, waarbij om iedere meter werd gestreden. De regen die inzette was erg van invloed. Ruben vergaloppeerde zich en viel terug naar zeven, terwijl Brian Kroon, de snelle dame Yvon Harpe en Brian van Lit toesloegen aan kop. Het trio zat op elkaars bumper bij het passeren van de streep, na een race waar het stuivertje wisselen was.
Bart Navis, Giannin Spin en Martijn Harpe maakten elkaar het leven ook op sportieve wijze zuur. Juist voor Ruben die nog aardig was terug gekomen.
Heleen van de Vossenberg deed het erg knap. De jonge rookie vocht zich naar plaats acht ten koste van Jorrit Rolvers en Bram Ronselaar, die voor het eerst aan de start kwamen.
Race twee was op het droge en was meteen om in te lijsten. Die dekselse Kroon reed weer naar de winst en stelde duidelijk zijn kandidatuur voor de dagwinst.
Nu was het Martijn Harpe die de tweede plek voor zich opeiste, kort voor Brian van Lit die ook goede zaken deed. Bart reed naar voren ten koste van Yvon, die op het droge wat most laten liggen. De afstelling leek niet optimaal. Jorrit Rolvers verbeterde zich knap. In mooie rijstijl reed hij naar voren om op zes te eindigen, kort voor Ruben Wynia, toch niet de minste. Bram Ronselaar, Giannin Spin en Heleen van de Vossenberg vochten in de achterhoede een mooie onderlinge strijd uit, die Bram knap in zijn voordeel wist te beslissen.
Na de eerste twee races was het Brian die met twee punten aan kop in het klassement stond en zich een minder resultaat in race drie kon veroorloven. Achter hem waren het vier rijders die voor het podium in aanmerking kwamen; Brian van Lit (6), Yvon Harpe (7), Martijn Harpe (8) en Bart Navis (8). Wat een spanning bij die derde race. De rijders wisten welke plaats ze moesten behalen en waar de concurrent dan uit zou moeten komen.
Brian Kroon zat het niet mee, Van kop vertrokken, terugval naar achteren, terugvechten naar voren, om op vijf te eindigen. Totaal 7 punten bleken net genoeg voor de dagwinst.
Achter hem zinderend spannend. Yvon deed wat ze moest doen voor een hoog klassement, winnen. Ze reed strak, erg strak in die regenrace. Uiteindelijk kwam ze via de winst in deze derde race op 8 punten. Maar er was nog ene Brian van Lit die via de tweede plaats ook acht punten totaal behaalde. De onderlinge beste racetijd moest de beslissing brengen over de plaats op het podium. Brian was 2 duizendste seconde sneller dan Yvon, 41,451 om 41,453. Zoooo close, Brian op twee, Yvon op drie. Wil je nog meer spanning?
Martijn, Bart en Heleen volgden op korte afstand, waarbij Heleen een groot compliment verdient. Ik weet wat het meisje er voor doet en moet doen. Compliment Heleen!!
Bram en Giannin konden minder uit de voeten op de waterbaan en maakten de eindstand compleet.
Bij de Briggs Junioren ook een heerlijke strijd.
De zes jongens zijn volledig aan elkaar gewaagd. Dat zie je terug komen in de standen van de drie races, want je ziet dat niemand er echt uitspringt. Een mooie Nederlands-Belgische strijd ontspon zich in deze klasse. De pole was voor Jorg Aldenhuijsen, die in de B&S actie in de kart van de importeur zat. Jorg realiseerde de pole, maar moest in race 1 lijdzaam toezien dat Jentsen Adriaenssens en Timo Pahler langszij kwamen. Timo en Jentsen maakten er samen met Jorg een mooie strijd van, waarbij Jentsen te sterk bleek.
Darragh Adriaenssens, Chris Ebbing en Paul Broekmeulen waren ook met z’n drieën in een hevige strijd gewikkeld, die Darragh in zijn voordeel besliste. Het zat Paul niet mee. In Eindhoven reed de voor TKS uitkomende rijder nog vooraan mee. Vandaag lukte het de hele dag niet voor deze Finalist in de Red Bull Kart Fight, die het dus wel kan.
Ook race twee zou voor Jentsen zijn, maar hij kreeg het niet cadeau. Het was voor hem uiteindelijk goed dat Jorg en Timo elkaar tot op de millimeter bevochten, waardoor hij iets weg kon lopen. Jorg toonde samen met Timo veel klasse. Het verschil op de streep was minimaal en werd pas beslist nadat Timo de snelste dagtijd had gerealiseerd en het Jorg erg lastig bleef maken.
Christ wist Darragh nu te verschalken, samen reden ze net voor Paul aan. Spannend.
Na twee races had Jentsen met twee overwinningen de beste papieren. Timo en Jorg hadden allebei evenveel punten vergaard, vijf stuks, waardoor de strijd ook hier spannend bleef tot het eind.
De derde race zou de beslissing brengen in een zinderende finale. De drie kemphanen deden niet voor elkaar onder, maar uiteindelijk was het de slimme Jorg Aldenhuijsen die bijna letterlijk bumper aan bumper met Timo en Jentsen over de baan racete naar de finish. Uitremmen was aan de orde van de dag, zodat tot aan de laatste raceronde de winnaar niet bekend was. In die laatste ronde beslechtte Jorg het pleit via een mooie actie. Een actie die hem plaats twee in de eindstand opleverde, na Jentsen op 1 en Timo op drie.
Darragh reed naar vier, Paul naar vijf en Chris naar zes, waardoor Darragh opschoof naar P4 in de eindstand.
RK1 en B&S Senior klasse
Zes rijders in de Senior klasse RK1 en B&S.
Bij de B&S waren het Yves Soers en Aaron Hendrickx die er vol voor gingen. Die B&S klasse laat wel gelijkwaardigheid zien hoor. Waarbij me trouwens opviel dat in beide klassen Junior en Senior de B&S in de regen sneller is dan de RK1, terwijl dat bij droog net andersom is.
Yves heeft de nodige race ervaring en toonde dat in beide eerste races, die dan ook vanaf pole door hem werden gewonnen. Aaron zag dit niet zitten en pakte de overwinning in race drie. Hij kreeg het niet cadeau, en moest er hard voor werken. Maar het lukte de sympathieke rijder wel. Aaron realiseerde de snelste dagtijd, goed voor het extra punt. De dagoverwinning was voor Yves.
Bij de RK1 Senior waren de rijders vol aan elkaar gewaagd. Het begon al in de kwalificatie,waarin Nick Meijer met miniem verschil de pole voor zich opeiste. Goed voor dat mogelijk belangrijke extra punt.
Nick pakte de overwinning in race 1. Michael Viroux was in de snelste tijd in deze race net iets beter dan Nick, maar moest het wel afleggen. Mitch Verheijden reed vol mee in de strijd aan kop en reed afwisselend aan kop, tweede en derde, om als derde te finishen, net voor de snelle dame Naomi Eliaser. Naomi had het lastig vandaag. Ze weerde zich kranig, maar de kart kreeg ze niet echt goed afgesteld.
Race twee bracht datgene dat we zo graag zien, en waar onze puntentelling op is gericht. De overwinning was nu voor Mitch, voor Michael, voor Nick, waardoor er drie rijders met vier punten de laatste race in gingen. Ook hier zou de laatste race de beslissing dus moeten brengen.
Jongens, wat kregen we een strijd voorgeschoteld. De jongens hadden alle drie de overwinning geroken en wilden die koste wat koste binnen halen. Zoals overall is er hier echter ook maar 1 die dat kan halen. En dat was Michael Viroux, voor Mitch Verheijden en Nick Meijer. Maar wat een prachtige race hadden ze ons voorgeschoteld. Een race waarin Naomi goed kon volgen. Ze heeft potentie.
De snelste dagtijd was hier voor Nick Meijer.
VT250 klasse
De VT250 kanonnen kwamen als laatste in de baan. Wat een geweld, wat een sound, wat een klasse.
Het wordt bijna eentonig, maar wat was het in deze klasse ook een prachtige strijd om de eindoverwinning.
Jesolo rijder Jeroen van As realiseerde de pole en vloog naar de overwinning in race 1. Hij werd goed gevolgd door zijn directe belagers Jeroen Martens en Christian Martens. Terwijl Paul Sieljes steady naar de vierde plaats reed. Paul, let op hem in de nabije toekomst. Groot talent.
Onno Tunsch, Benjamin Huijsmans en Angie Martens hadden veel last in de regen en deden mooi de nodige ervaring in deze weersomstandigheden op.
Angie Martens, we hebben bewondering voor deze snelle dame. Tijdens de prijsuitreiking besteedden we terecht ruim aandacht aan haar capaciteiten. Want ik geef het je te doen als frêle dame met zoveel PK achter je. En dan nog hard gaan ook. Angie komt er aan. Top.
Race twee bracht datgene waar we als neutralen op hoopten. Weer volop strijd met een andere winnaar. Jeroen Martens reed wel heel sterk naar de winst, net voor Christian Martens en Jeroen van As.
Paul steady op vier, Onno op vijf, Angie knap op zes en Benjamin op zeven.
Benjamin zou in de derde race vanwege problemen niet terug komen.
Na twee races Jeroen Martens op drie punten, Jeroen van As op vier, Christian Martens op vijf, zodat deze drie rijders voor de overwinning zouden gaan.
En dat deden ze volop. Jeroen Martens reed ook nu wel erg solide en was niet van de overwinning af te houden, wat Jeroen van As en Christian Martens ook deden. Sterker nog, twee andere rijders mengden zich vol in de strijd aan kop, Paul Sieljes en Onno Tunsch. Paul vloog zelfs naar twee, gevolgd door Onno. Onno, die iets met die laatste races heeft, want telkens presteert hij in de derde races optimaal. “Onno, du hast es wieder super gemacht in diesem Rennen. Nachtes Rennen auch im Ersten und Zweiten Lauf dabei und es kommt gut.” Met excuses voor mij Steenkool Duits.
De snelste ronde was voor Onno, 1 punt extra, 36,865.
De dagwinst was voor Jeroen Martens.
Uiteindelijk kwamen Jeroen van As en Christian Martens op 9 punten uit, zodat ook hier de snelste rondetijd bepalend zou zijn. Jeroen van As was hierin de betere en eindigde derhalve op P2.
En zo kwam er een eind aan een heerlijke racedag, waarbij ook nog een bedankje aan de eigenaren van Kartpark Emsburen op zijn plaats is. De organisatie was top.
De uitslagen kunt u bekijken via de volgende link:
http://www.gp4kartseries.com/downloads/29-dagresultaat
We zien uit naar de vierde race GP4, Circuit Pottendijk Emmen, 10/11 juli 2010.
Er komen diverse nieuwe inschrijvingen binnen, o.a. vanuit de VT250 Duitsland.
Wilt u mee racen in de GP4, de toekomst in viertaktracing?
Mailtje naar inschrijvingen@gp4kartseries.com volstaat.
Wilt u overigens informatie? Bezoekt u dan onze site www.gp4kartseries.com of mailt u naar info@cpoint-racewear.com.
Houdt u vooral de berichtgeving in de gaten, er komt binnenkort divers nieuws
C.point Racewear, Made to Win
Offline