Je bent niet ingelogd.
Verslag GP4 race 1 Hahn 27-03-11
Tijdens de autorit naar Hahn dwaalden mijn gedachten af naar de GP4 geschiedenis tot nu toe.
Vorig jaar rond deze tijd begonnen we met het eerste seizoen GP4 in Spa-Francorchamps. Met een kleine groep ondersteunende importeurs, dealers en deelnemers. Achtentwintig deelnemers in totaal als ik me goed herinner. Een gewaardeerde groep mensen die ons bleef ondersteunen in ons streven om het viertaktracen datgene te geven wat het verdient. Professionaliteit, modern ingerichte races, gelijkwaardigheid, uniformiteit, budgetbeheersing en dat alles in een prettige laagdrempelige sfeer, waarin ruimte is voor vriendelijkheid, behulpzaamheid en waar sportiviteit hoog staat aangeschreven. Gedurende het jaar bleek dat dit gewaardeerd werd, gezien het gestaag groeiende aantal deelnemers.
GP4 anno 2011 = Bomvolle Paddock
En dat zette zich in 2011 in de aanloop naar het nieuwe seizoen door. Zodanig, dat we konden constateren dat we het grootste aantal deelnemers hebben rijden in de GP4.
Een voorbereidingsperiode is altijd verschrikkelijk arbeidsintensief en tijdrovend. Maar dat hebben we er graag voor over. Er ontstond bij ons in de aanloop een gezonde spanning naarmate de eerste race in Hahn dichterbij kwam. Als je dan ziet wat GP4 anno 2011 inhoudt, een geweldige groep deelnemers en begeleiders, met die uitschieter in de VT250, waar gewoon het grootste Europese startveld ooit op de baan komt, dan kun je nagaan hoe we naar de eerste race uitkeken.
Mainstreet, KWM Racing
En dan kom je op het circuit Hahn en realiseer je je dat de reis het waard was. Wat een prachtig circuit daar in de Duitse Hunsruck. En wat was het al vol op de vrijdag. Prachtig weer, een lekkere bedrijvigheid en goede vooruitzichten voor het weekeinde, daar doen we het voor.
Uit gesprekken op die vrijdag met de Italiaanse en Zwitserse fabrikanten bleek dat daar de GP4 ook enorm leeft. Ook zij gaan vol voor onze serie. Rijders uit verschillende landen druppelden gestaag binnen. De paddock raakte vol, erg vol.
Ik heb m’n vrouwtje goed afgericht, zie maar op commando handjes geven
Waar mogelijk huren we op de zaterdag de baan af. En die vernieuwende opzet blijkt te werken. Rust op de baan tijdens de zaterdagse training.
En dan het moment dat ons beroerde. Rick en Danny Westerlaken hebben de reis van Texel naar Hahn er voor over gehad om zijn maten te supporten. Rick had op de woensdag onfortuinlijk zijn enkel gebroken tijdens een potje zaalvoetbal. En als je het er dan voor over hebt om naar Hahn te komen, ja dan moeten we even slikken. In de scootmobiel ging hij zowaar nog harder rond dan in de kart
Hapje?
Onze vaste ploeg baanmedewerkers was al vroeg present om de posten in te nemen. Op de zaterdag tekende zich al af dat we in alle klassen een mooie strijd zouden gaan zien. Zo dicht zat het bij elkaar. Zeven uur lang werd er getraind en afgesteld. Het was warm met die 21 graden buiten temperatuur. Er werd al gereden alsof het de race betrof.
Helaas schreef Henk van Zoest zijn chassis af in de VT250, en had ook Bram Ramselaar de nodige pech in de VT2501 Junior, waardoor zij zondag niet konden starten.
GP4 Honda Cadet
In de GP4-Honda Cadet klasse zie je een stijging in het aantal verkochte motoren en dus inherent daaraan het aantal deelnemertjes. Nog niet iedere ouder had de rit naar Hahn er voor over, maar dat komt goed dit seizoen. Kan ook niet anders, want juist die strijd met verzegeld gelijkwaardig materiaal maakt het rijden voor kinderen in deze leeftijdscategorie zo uitdagend. Tuning van motoren op deze leeftijd is funest voor de ontwikkeling van de capaciteiten van het kind. En dat wreekt zich vroeg of laat.
Thom Nelissen, jonge kanjer in zijn prachtige oranje kart
De acht rijders maakten er een ware demonstratie van. Jan Stuut onderscheidde zich toch weer van de rest en bracht de drie races van 15 minuten op zijn naam. Jan pakte daarbij ook de pole en reed de snelste raceronde met 70,759 sec. Een glunderende Kees Vos was de trotse mecanicien.
Rookie Sander Gils in vloeiende stijl
Kerenzo Stevens en Thom Nelissen zijn aardig aan elkaar gewaagd geraakt. Kerenzo had net een voordeeltje op Thom, zodat zij na drie races het podium op mochten zoeken naast Jan.
Achter hen waren de rijders Stefano van Es, Beau Braster, Joost Elshuis, Robin Philip Bosvelt en Sander van Gils aardig aan het stuivertje wisselen. Wat kunnen ze al sturen zeg. Je ziet in de eindstanden hoe gewaagd ze aan elkaar zijn, de posities wisselden per ronde.
Beau Braster zoals wij hem kennen in vloeiende stijl
Als je bijvoorbeeld kijkt naar Beau Braster, dan zie de resultaten 4-6-5, wat alleen maar op strijd kan duiden. En strijden kan die dekselse Beau. Uiteindelijk was Stefano de sterkste in deze groep op P4, gevolgd door de andere "mannen” Beau, Joost, Robin Philip en Sander.
Tijdens de prijsuitreiking kreeg natuurlijk iedere rijder de aandacht die hij of zij verdient, inclusief onze bekende beker. Met z'n allen op het podium, met trotse ouders in de zaal. Prachtig.
Winnaar GP4-Honda Cadet, Jan Stuut
RK1 Junior
Met twintig aanmelding voor de RK1 zit deze klasse aardig in de lift. Zodanig, dat er in Berghem nog een aantal rijders meer aan de start komen. Een onderdeel van de toenemende populariteit is onder andere de invoering van de GP4-RK1 dubbel verzegelde motor. En wat deed die invoering een stof opwaaien. En wat oordeelde een enkeling meteen zonder eerst te kijken hoe de motoren zich houden. We hadden maar 1 redenering: Zien in Hahn. En we zagen het. De GP4-RK1 motor is de toekomst, gegarandeerd. Dit kan de conclusie na de eerste race zijn. De groep rijders met deze motoren streed drie races lang een geweldig gevecht met de niet-verzegelde motoren. De plaatsen 4 t/m 8 in de eindstand zegt genoeg. Wat blijft er dan nog over van het tuningsverhaal dat ik recent las? Zeg het maar.
GP4-RK1 dubbel verzegeld, Kimberley van Drunick
De wedstrijd werd de race van Matthijs Vandewalle. Matthijs miste nog de pole, die was voor Damien Klootwijk, maar reed in de eerste race al de snelste dagtijd, 63,598 sec. De pole was voor Jorrit Rolvers. Nog zo'n talent in opkomst.
Wat deze jongens drie races lang lieten zien, bracht menige toeschouwer op de tenen tijdens het volgen van die kopgroep. Matthijs reed sterk en bekeken en de KWM rijder was Damien en Jorrit telkens net te snel af. Pitparts had de zaken ook goed voor elkaar, gezien de strijd die Jorrit aan kon gaan. Matthijs snelde naar drie keer een overwinning, goed voor de dagwinst, direct gevolgd door Jorrit op 2 en Damien op 3.
Er zaten in eerste instantie nog twee snelle jongens bij die kopgroep, maar pech wierp zowel Lucien van Doorn als Brian van Lit terug in de stand.
Strijd in de kopgroep, met toen nog op kop Jorrit Rolvers, met latere winnaar Matthijs Vandewalle op het vinkentouw
Zoals gezegd zaten de rijders GP4-RK1 motoren dicht bij elkaar. Kijk naar de standenlijsten en je ziet hoe alle acht rijders in iedere race verschillend scoorden. En daar is het om te doen mensen. Drie rijders gingen voor de bekers in dit extra klassement; Jeffrey Roeffen, Kimberley van Drunick en Ruben Wynia. En ze gaven elkaar niets toe. Uiteindelijk eindigden Jeffrey en Kimberley gelijk, beiden met 17 en Ruben met 18 punten. De betere tijd van Jeffrey gaf de doorslag, zodat het podium bekend was.
GP4-RK1 Zoekt talent actie
Vandaag was Sven van Opijnen uit Rotterdam de gelukkige die een geheel verzorgd weekeinde aangeboden kreeg. De begeleiding berustte bij KWM-De Uithof, en dat is Mathieu en Will wel toevertrouwd. Wat heerlijk om nieuwe mensen zo te zien glunderen en er aan mee te mogen werken dat een kind het weekeinde van zijn leven meemaakt. Sven heeft een eigen verslag geschreven, dat op de site wordt geplaatst. Het resultaat is dan even niet belangrijk, maar Sven ging er vol voor onder de bezielende begeleiding van Mathieu. Met het resultaat 17-16-18 reed Sven naar de 18e plaats in de eindstand. Met dank aan ouders van Opijnen voor het leuke presentje.
GP4-RK1 zoekt Talent, Sven van Opijnen, begeleid door KWM- De Uithof
RK1 Senior
Een paar afzeggingen vanwege studieverplichtingen zorgden ervoor dat er vijf RK1 Senior rijders aan de start kwamen. Vijf getalenteerde rijders, waarvan we voor het eerst Yannick Koerts mochten verwelkomen. Een talentje dat ik al jaren geleden zag rijden. Een jongen die eigenlijk telkens voor de winst moet kunnen gaan. En dat lukte hier bij de GP4. Yannick reed via de snelste ronde 65,597 sec. naar drie keer winst in de 20 minutenraces. Hij kreeg het niet cadeau, want de snelle Nick Meijer vocht voor wat hij waard was. Vooral de laatste race was bloedstollend. Het leek er op dat Nick toesloeg, maar in de voorlaatste ronde zette Yannick zijn kart weer op de eerste plaats in een geweldige actie. Beiden waren vol tevreden gezien de armen die op de finish de lucht ingingen.
Mitch Verheyden en Kevin den Ouden moesten hen een paar meter laten gaan en vochten drie races lang om P3. een strijd die Mitch in zijn voordeel wist te beslissen. Een Belgisch-Nederlands podium was het resultaat.
Michael Viroux eindigde op korte afstand op P5, via de resultaten 3-5-5.
Winnaar RK1 Senior, Yannick Koerts
Briggs & Stratton Junior en Senior
De B&S motor is in potentie snel en gelijkwaardig. Vooral nu de klasse op de Maxxis banden start, net als de RK1, zie je dat de tijden vergelijkwaardig zijn.
Ondanks dat ze met minder rijders aan de start stonden wisten de B&S mannen er een prachtrace van te maken. Vooral de strijd tussen onze Duitse vriend Nyklas Kry en rookie Max de Bruijn was er een om in te lijsten. Na twee races hadden ze beiden een overwinning en een tweede plaats. Ze dreven elkaar in race drie zodanig op dat de rondetijden naar beneden gingen. Dan weer Niklas, dan weer Max op kop. Uiteindelijk perste Max er de snelste ronde uit, waarin hij Niklas verschalkte en de winst naar zich toetrok. Complimenten voor jullie rijden jongens. Een genot om te volgen. Mike ten Velde kon dit geweld net niet volgen en eindigde drie keer op drie.
Winnaar B&S Junior, Max de Bruijn
Duits talent Niklas Kry
Bij de Senioren was het kamp van Ronald Montfoort als enige met drie rijders aanwezig. Een vol podium dus voor het team. Het was verrassend Nigel van Selm die met de eindoverwinning naar huis ging. Maar niet nadat de drie rijders in iedere race de posities anders invulden. Nigel met 1-1-3, Niels Mutser met 2-2-1, Berend Dumas na pech in race 1 met 3-3-2. Even tellen en je ziet dat ze op 5, 5 en 6 punten uitkwamen. Spannend dus. De snelste ronde van Nigel 65,877 bracht hem de winst voor Niels en Berend. Het zal spannend worden in het kampioenschap.
Met pech, toch sterk, Berend Dumas
VT 250 Junior
De VT250 Junior bracht ons een voorschot op de VT250 Senior. Spanning en sensatie in een zinderende wedstrijd. Ook hier waren enkele rijder niet aanwezig vanwege studie verplichtingen.
Een rijder haalde de start helaas niet Bram Ramselaar. Sneu, de motor ging op de zaterdag kapot, zodat Bram niet kon starten. Bram, kop op, op naar Berghem.
Voor jou Bram, compensatie voor de pech
Met elf starters zagen we in de kwalificatie meteen al dat er geen zinnige voorspelling gedaan kon worden. De eerste vijf reden binnen tweetiende van een seconde. En dat is close, heel erg close.
Snelle dame, Yvon Harpe
Als je naar de standen kijkt, zie je dat er een enkele rijder pech kreeg in de drie races. O.a. Martijn Harpe, Cathelijne Evers en Guillaume Vandenbroucke kregen de pechduivel op bezoek.
Aan kop was de strijd er niet minder om. Met als voorname strijders in de frontlinie Marcel Kleefstra, Chris Ebbing en Pierre Adriaan. Drie verschillende motormerken ook nog, wat de strijd nog interessanter maakte.
Sterke dagwinnaar Marcel Kleefstra
De pole was voor Pierre Adriaan, maar Chris Ebbing pakte al vrij snel de kop. En vanaf dat moment was het stuivertje wisselen. Drie races lang zette zich dat voort. Race 1 was voor Chris, Race 2 en 3 voor Marcel. Met Pierre op 4-3-2.
GP4 kampioene 2010 Yvon Harpe moest even wennen, maar toonde vooral in race 2 en 3 aan dat er dit jaar danig rekening gehouden moet worden met de snelle telg uit racefamilie Harpe. Niet alleen met haar trouwens, maar wat dacht je van de snelle Bart Navis, Timo Pahler en Dennis Dieteren? Stuk voor stuk potentiële winnaars.
Start VT250 Junior met Chris Ebbing en Timo Pahler op kop
Een bijzonder woordje voor Marcel Kleefstra. Want hij is snel, bloedsnel, koel en slagvaardig. Drie eigenschappen die een winnaar moet hebben. Hij dus. Zijn eerste motor liep op zaterdag niet goed, de vervangende motor bracht hem de overwinning. Knap ook van Stegmoto, TKS en Pitparts, die aantoonden waar de techniek te halen is.
Guillaume Vandenbroucke
VT250 Senior
En dan datgene waar heel "Four stroke minded" Europa naar uit heeft gekeken. Een historische dag voor de VT 250 Senior klasse. Zes nationaliteiten aan de start, een deelnemersveld van tegen de dertig, tot nu toe ongekend. Een enkele rijder haalde Hahn nog niet maar zal er ongetwijfeld in Berghem bij zijn.
Henk van Zoest die zoals gezegd helaas zijn kart teveel beschadigde bij een incident. Het hoort er allemaal bij.
Drukte in de paddock kort voor de eerste race
Het mag bekend zijn, maar onze insteek van geen tuning toegestaan, extra verscherpt met een aantal beperkingen en de controles direct op de baan voor en na iedere race, zijn de basis voor een gelijkwaardig competitie. Een competitie waar de fabrikanten hun voorkeur voor uitspreken en dat zegt toch wat.
Toen de groep de zaterdagtrainingen inging zag je al dat de jongens en dames aan elkaar gewaagd waren. De temperatuur was hoog, 21 gr., de strijd op de baan alsof de race was begonnen.
Zondags was het iets kouder. De afstelling werd driftig gezocht in de vrije ochtend training.
Prachtig om te zien hoe de hele paddock was leeg gelopen. Dit wilde je zien, dit wilde je meemaken. Wat een geweld die VT250 klasse en wat een geweldige sound produceren de motoren. De GP4 heeft gekozen voor een Multi-engine competition. De motoren in alfabetische volgorde: GM-Griffon, Oral, Swiss-Auto, Tech F1, Vampire (Suter).
Weekeinde kon niet meer kapot na sterke kwalificatie voor Joey van Beek
En dan de kwalificatie. Tech F1 was met Italiaan Fabian Federer de te kloppen combinatie, dat bleek al snel.
De pole was voor Fabian, met kort achter hem Christian Voss (D) en kampioen GP4 2010 Jeroen Martens (B) met de GM’s op 2 en 3.
En dan, een hele rits Nederlandse rijders, met naast routinier Rik van Beek Swiss Auto op P5, de jonge talenten, met de sterke sympathieke jonge dame Simone Bouwhuis Vampire (4), Joey van Beek TechF1 (6), Brian Kroon Swiss Auto (8) en Thijs van den Heuvel Vampire (8). Ik noem hier de motormerken om u een indruk te geven van hoe de motoren aan elkaar gewaagd zijn dankzij onze beperkingen en afspraken met fabrikanten en importeurs.
Vier Nationaliteiten dus op de eerste twee startrijen. En wat waren de begeleiders trots. En terecht.
Inga Holzkam (7), Jendrik Illner (10) en Onno Tunsch (11) waren de betere Oosterburen.
In het zwaargewicht klassement +180 kg, waren vijf rijders aanwezig: Ricardo Oude Weernink (NL), Jurgen de Block (B), Kai Sorgenfrei (D), Christian Martens (B) en Peter van de Vossenberg (NL). Ook lekker internationaal. De best gekwalificeerde rijder was Ricardo, op P12.
Ricardo Oude Weernink en Paul Sieljes
De races waren ongekend spannend. Als de hele groep via de twee opwarmronden naar de formatieplaats rijdt en vervolgens via de chicane het rechte stuk opkomt, slaat je hart een slag over van de spanning. Niet normaal gewoon. Rijders die naar elkaar kijken, motorgeluid dat aanzwelt. En dan de startvlag, iedereen naar de eerste bocht, de knijper naar rechts. Het gaat goed, de eerste VT250 Senior Race 2011 is van start, de eerste 20 minuten zijn in gegaan.
De races zijn lang en een uithoudingsproef voor rijder en materiaal. Geen goede conditie? Geen kans.
Fabian en Christian streden die hele eerste race om de kop, waarbij Fabian zich licht af wist te zetten. Ik zie hem nog kijken (door de lens van mijn camera) toen Christian binnendoor trachtte te komen. Foto hierbij ter verduidelijking. Dat was close.
Simone kreeg het lastig met een iets minder lopende motor. Andere jonge rijders stegen boven zichzelf uit. Met name Thijs van den Heuvel, Brian Kroon, Joey van Beek, Dimitri Mom. Voeg daarbij de snelle KK rijder Rik van Beek en je kunt wel nagaan dat er geen meter asfalt cadeau werd gedaan. Als Dimitri wat eerder in zijn ritme weet te komen zullen we nog veel van hem zien.
En waardering voor jongens als Ashley Raven, Paul Sieljes, en Robin Valk nog meer van die talenten. Gewoon nieuw materiaal, er voor gaan, tegen de nodige problemen aanlopen, blijven lachen, uiteindelijk goed racen. Dat is de mentaliteit.
Oeps, Fabian Federer ziet Christian Voss binnendoor verschijnen
Drie races lang werd de kop betwist door Fabian en Christian, waarbij onze Italiaanse vriend een fractie voordeel wist te behalen. Genoeg voor drie overwinningen en de beste dagtijd in de derde race. De overwinning ging terecht naar Italië, Fabian Federer, CRG, TechF1.
Thijs van den Heuvel kreeg de smaak te pakken. Via een 7e plaats in race 1 vloog hij werkelijk naar 2 in race 3 en 3 in race 2. Hij maakte het Voss knap lastig. Wie had dat gedacht. Wat een inhaalactie trouwens in race 2 op Voss. Klasse. Thijs reed zodanig sterk dat er gewoon niemand meer aankwam. P3 op het podium werd terecht zijn plaats. En wat was de hele familie trots bij de prijsuitreiking.
Inga Holzkam, snelle Duitser
In race twee deed zich een race-incident voor tussen Christian Martens en Serge de Haan, waardoor de race werd stil gelegd. Gelukkig bleef het uiteindelijk vooral bij materiële schade en kwam Serge in race 3 met zijn Parolin/TechF1 terug in de wedstrijd. Wat een geweldige instelling heeft deze Noorderling. Gevolg was dat de race te weinig ronden had geduurd voor een splitsing en dus opnieuw werd gestart.
Dagwinnaar, ijzersterke combinatie Fabian Federer (I) – CRG – TechF1
Zo gedurende de races zie je dat een aantal rijders op routine kan rijden, o.a. een Rik van Beek en Jeroen Martens en een aantal rijders aankomend talent zijn. De rookies deden het meer dan goed, waarbij de uiteindelijk de vijfde plaats in de eindstand voor Brian Kroon de uitschieter was. Het kwam hem niet aangewaaid. Met name in race drie was de schrik daar toen hij plots op drie lag. En nu? Is de logische gedachte. Een aantal jongens kwam voorbij, Thijs, Rik, Dimitri, maar slim werd telkens in de slipstream mee gegaan. Hij probeerde het nog om Jeroen achter zich te houden, maar de vermoeidheid sloeg toe. Waardoor hij er toch nog aan moest geloven. Jeroen Martens is trouwens een geweldige rijder. België mag trots zijn.
Dimitri Mom
Na Christian Voss op P2 kwam de volgende Duitse rijder iets verder naar achteren in beeld. Het was Inga Holzkam die via 5-21-13 naar P11 in de eindstand kwam. Gevolgd door de jonge snelle Nederlander Paul Sieljes met 15-9-17. Dan de volgende twee Duitse deelnemers Tim Sorgenfrei en Onno Tunsch op 13 en 14.
Bij de Zwaargewicht rijders leek het er tot midden in race 3 op dat OW Karting rijder Ricardo Oude Weernink de overwinning naar zich toe zou trekken. Via 11 en 20 stond hij als eerste gekwalificeerd na twee races. Mede geholpen door de pech die Jurgen de Block in race 1 ondervond, maar dat is "all in the game”. Ricardo lag in de derde race goed totdat er een hevige rookpluim uit de motor kwam in de ochtendsessie. Einde race, weg eerste plaats.
Die ging nu tot zijn eigen grote verrassing naar Kai Sorgenfrei, zodat hier de beker voor de eerste plaats mee naar Duitsland ging. Met op P2 toch nog de sterke Jurgen de Block en op P3 Peter van de Vossenberg, die profiteerde van de pech van Ricardo Oude Weernink en Christian Martens, die helaas in race 3 niet meer kon starten.
V= for Victory, Zwaargewicht klassement winnaar Kai Sorgenfrei (D)
Nu, een kleine week na Hahn, beleef je tijdens het typen van het verslag het weekeinde opnieuw. En dat is geen straf kan ik u verzekeren. Het was een raceweekeinde met een gouden randje.
We danken ieder die ons heeft bericht voor de fijne woorden. Daar doen we het voor.
Op naar Berghem, waar we over twee weken in het weekeinde van 16 en 17 april te gast zijn. We kijken er naar uit.
Tot dan.
Het GP4 Team
Ben de Feijter
Casper Reinders
C.point Racewear, Made to Win
Offline
Komt er geen verslag van de Rotax Max ? (A)
Pitparts.nl
Offline
Komt deze week.
C.point Racewear, Made to Win
Offline
Oké super!
Pitparts.nl
Offline