Je bent niet ingelogd.
Verslag GK4-BEKC Endurance race 6 Karting Genk 26-11-11
Wat hebben we een prachtig raceweekend meegemaakt op een van de mooiste kartbanen in Europa, de schitterende piste van Karting Genk. Wat een geweldige entourage heeft men daar gecreëerd. Werkelijk alles klopt; van de baan, tot het personeel, tot de catering, tot het rennerskwartier, tot de ruimte voor de organisatie. Alle faciliteiten zijn aanwezig en daarvoor willen we de mensen van Genk een groot compliment maken. En willen we tevens van de gelegenheid gebruik maken om hun hartelijk te bedanken voor de perfecte ontvangst!
Onze endurance kart serie GK4-BEKC maakt deel uit van het zaterdaggedeelte van het GK4 event. Een eendaags evenement met zeven sessies van een kwartier trainen, gevolgd door een kwalificatie van 20 minuten en de hoofdrace van 2 uren. Ziedaar de formule voor endurance racing anno 2011.
Op verzoek van diverse Wankel teams hadden we de klasse in het wedstrijdgedeelte ingepland. De Wankelmotor is uitstekend geschikt voor dit type wedstrijden en wat naar later bleek een competitieve klasse.
Een en ander resulteerde in een geweldige startveld van maar liefst 31 teams, verdeeld over de klassen Rotax Max met 17 teams, RK1 met vijf teams en Wankel met negen teams.
BEKC staat voor een groot deelnemersveld
De wedstrijd zou extra kleur krijgen door de aanwezigheid van twee aansprekende Belgische autosporttalenten, Nico Verdonck en Sam Dejonghe, twee enthousiaste jongens die het aan het maken zijn, op een wijze zoals zoveel jonge karters dat voor ogen hebben. Via de karting de autosport in. Twee jongens ook die hun oorsprong in racing niet verloochenen en nooit te beroerd zijn om een kartwedstrijd mee te rijden. Op uitnodiging van de organisatie hadden zij hun krachten gebundeld in een Rotax Max team en gingen ze enthousiast de wedstrijd in. Met meer en uiteindelijk minder succes, maar dat mocht de pret bij hun zeker niet drukken. Heerlijke gasten die twee jonge Belgen.
Nico Verdonck in actie
Na afloop waren we natuurlijk erg nieuwsgierig naar de mening van beide rijders over de BEKC. Beiden vonden de entourage zodanig, dat hun mening unaniem was: ”dit is de ideale mogelijkheid voor rijders uit de indoor en outdoor karting om door te stromen in de racewereld. In onze optiek een kampioenschap met een enorm potentieel en uitstekend geschikt om goed en veel kilometers te maken in een relatief korte tijd. Goed ook als test voor het uithoudings- en concentratievermogen.”
Een vraag van ons was natuurlijk of de jongens als professionele autopiloot nog veel plezier aan het rijden met een kart beleven. Hun stellige antwoord was: "absoluut, karting is en blijft de ideale basis om te beginnen, maar ook voor professionele piloten zoals wij om fit te blijven, door geregeld te karten, zeker als je dat kunt doen bij een team waar je al een lange relatie mee hebt. We begeleiden regelmatig jongeren die beginnen met karten en willen aan hen graag het goede voorbeeld geven. Karting is de plaats waar het begint."
De wedstrijd was zodanig gepland, dat deze in overleg met de mannen van Genk volledig onder kunstlicht werd verreden. En dat was geweldig om mee te maken. Als ik eraan terugdenk denk, krijg ik nog steeds datzelfde gevoel als die avond in Genk. Dat warme race gevoel dat je zo af en toe bekruipt als je races mag leiden en van races mag genieten in een zodanige zetting als deze. Kippevel! De teams waren tot in hun tenen gemotiveerd om het aanwezige publiek een pracht wedstrijd voor te schotelen. De Dubai achtige kunstlichtsfeer werkte er zeker aan mee dat dit voor de volle 100% is gelukt. Want om 31 teams ronde na ronde, 2 uur lang, om iedere meter asfalt te zien strijden is een enerverende belevenis.
De jonge Darragh Adriaenssens
Klasse Rotax Max
Vanaf de eerste meters was duidelijk dat de 17 Rotax Max teams er in deze afsluitende wedstrijd nog eens goed voor gingen zitten. De aanwezigheid van Nico en Sam gaf misschien net die extra motivatie om een goede prestatie te leveren. Want wat we vanavond hebben gezien was pure reclame voor de kart sport. Een team willen daarbij in het bijzonder vermelden alhoewel, team is teveel gezegd, want de jonge Darragh Adriaenssens legde in zijn eentje de volle 2 uren af en dat is bewonderenswaardig voor een juniorrijder. Compliment.
Van meet af aan was duidelijk dat de klassementsleiders FM Racing Boys er geen gras over lieten groeien en duidelijk maakten wie het beste team in 2011 was. Zij dus.
Met verve werd ook de strijd aangegaan met de Wankel teams, want de Rotax Max teams wilden laten zien dat zij niet onderdeden voor deze in de basis net iets snellere motoren.
Via de pole, snelste ronde en overwinning naar het Kampioenschap 2011, FM Racing Boys
Als je de fotoreportage op onze site www.GK4kartseries.com ziet, zijn woorden eigenlijk overbodig. De sfeer in de strijd is moeilijk op papier te vatten. Ik heb werkelijk 2 uur geprobeerd het spektakel op de gevoelige plaat vast te leggen. En dan is de tijd zo voorbij, voordat ik het wist werden de teams afgevlagd.
In de einduitslag zaten er maar liefst zeven Rotax Max teams bij de eerste 10. En dat zegt voldoende over de strijd die deze mannen hebben geleverd. FM Racing Boys pakte uiteindelijk een ronde voorsprong op Sam Castro en vloog als in een zetel naar de finish. Dat prachtige rode team behaalde daarmee het kampioenschap BEKC 2011. En dat was na afloop dan goed te merken.
Geen centimeter cadeau
De kameraadschap straalt van de teams af en dat sfeertje past precies in onze GK4 gedachte. Gewoon op topniveau presteren in een geweldige entourage. De jongens werden werkelijk door iedereen gefeliciteerd en bejubeld. Dat was terecht, gezien hun geweldige seizoen. Het team op de tweede plaats, Castro racing had de handen meer dan vol aan JB Racing en Sloebs. De teams gingen binnen 20 seconden na 94 ronden over de finish.
Sloebs deed goede zaken voor het eindklassement. Ze vonden hun naaste concurrenten voor de tweede plaats in de eindstand, VD Racing 1, terug op de achtste plaats. En dat was licht teleurstellend voor VD Racing 1, dat met lichte tegenslag te kampen had gehad. Sloebs zou hierdoor de tweede plaats in het eindklassement veilig stellen, met vijf punten voorsprong op VD Racing 1.
VD Racing 1, snel team
De rest van de Rotax Max teams weerde zich kranig in dit sterke veld. Een aantal nieuwe teams liet meteen zien dat ze uit het goede hout gesneden zijn. Het al genoemde Castro Racing ging JB Racing, Monpiti Racing en Verdonck-Dejonghe voor in de strijd tegen de gevestigde orde. Met veel succes mag blijken uit de eindstand.
Helaas kreeg een aantal teams met de nodige pech te kampen, o.a. Verdonck-Dejonghe, North Racing en Parolin Racing reden de race niet uit.
Klasse RK1
De klasse RK1 zal in 2012 worden uitgebreid met de junior klasse en motoren voorzien van de BigBore kit, zodat ook de RK1 die aantrekkelijke klasse zal gaan worden die het verdient te zijn. Alle RK1 motoren worden dus toegelaten in de BEKC 2012, de standaardmotor, zowel als de motor voorzien van BigBore kit.
Voor het eerst in actie met de RK1 Big Bore, KWM-De Uithof
Vandaag kwamen zes teams aan de start met onder hen voor het eerst, buiten mededinging, het junior team van KWM-De Uithof dat aantrad met de BigBore motor. Ze toonden aan dat de BigBore kit een toegevoegde waarde kan hebben voor de klasse. Onderuit levert de motor duidelijk meer vermogen, wat dan ook vooral bocht uit merkbaar is. De oplettende toeschouwer zal het niet ontgaan zijn dat er bocht uit weinig op de Rotax Max toegegeven hoefde te worden en dat stemt ons hoopvol voor de toekomst, waarin de motor ook in de GK4 klasse RK1 senior zal worden ingezet.
Prachtig verzorgd, VSR2
Vandaag waren het de jongelingen van team Primera-De Feijter Karting die duidelijk maakten dat de titel 2011 mee zou worden genomen naar Nederland. In een strak gereden race zouden ze naar de overwinning racen, waarbij het team op de tweede plaats VSR2 maar liefst twee ronden aan de broek kreeg. VSR2 weerde zich kranig maar was net niet opgewassen tegen Primera. Beide teams stonden niet voor niets een en twee in de tussenstand RK1. Ze weerden zich ook nog eens meer dan goed in het Rotax Max en Wankel geweld wat ze tot uitdrukking wisten te brengen in de 18e en 20e plaats algemeen. Het team op de derde plaats, VSR1, het derde team uit de tussenstand, moest meer toegeven, sterker nog ze kregen uiteindelijk met pech te kampen waardoor de derde plaats het hoogst haalbare bleek te zijn. Geluk bij een ongeluk voor hun was het uitvallen van de teams van KWM en Gordon Racing, waardoor ze toch nog het podium mochten beklimmen.
De kampioenen RK1 2011, Primera – De Feijter Karting
Ook hier kameraadschap in de klasse, ook weer hoorbaar en zichtbaar tijdens de huldiging, waar de winnende teams de nodige felicitaties en applaus in ontvangst mocht nemen.
Stralende gezichten natuurlijk als je de bekers uitgereikt krijgt door Sam Dejonghe, die zichtbaar meegenoot in deze entourage.
Klasse Wankel
Zoals gezegd was de klasse Wankel voor het eerst aanwezig in de BEKC. Nu nog voor de gelegenheid, als het aan ons ligt op regelmatige basis. Het geluid en de fel rood gloeiende uitlaten in de avondschemer maakten het geheel tot een spectaculair schouwspel. De teams maakten onder aanvoering van het Belgische Dreamteam flink reclame voor de klasse via hun strakke rijden.
Sterke winnaars, Dreamteam
De klasse startte op een andere plaats op de baan vanwege de oplopende motor temperatuur, waardoor de startperiode zo kort mogelijk gehouden moest worden.
Het Dreamteam deed hun naam alle eer aan en was deze wedstrijd niet te houden. De toppers Jürgen en Dave hebben de nodige ervaring en haalden zichtbaar het maximum uit de motor. Het team dat hen nog het best wist te volgen waren onze Duitse vrienden De Wankellisten, dat "slechts " drie ronden aan de spreekwoordelijke broek kreeg. Het Dreamteam wist de wedstrijd te winnen, terwijl De Wankellisten als tweede over de streep gingen.
Toen het nog net licht was in de kwalificatie, De Wankellisten
Ondanks dat er geen overall klassement is vermeldenswaardig dat het Dreamteam als eerste werd afgevlagd, gevolgd door FM Racing Boys en de Wankellisten, om aan te geven hoe spannend het geheel was en een hoe de klassen aan elkaar gewaagd zijn.
Als je dan ziet dat Rocco Racing derde werd bij de Wankels en zevende algemeen, dan zul je zeggen dat er een groot gat tussen hen en de eerste twee zou zitten. Niets is minder waar, slechts één ronde kwamen deze mannen tekort op de eerste twee teams.
En zo ziet de uitlaat er bij avond uit, Joey van Beek
De rest van de deelnemers had het danig aan de stok met zowel elkaar als de Rotax Max-en en eindigde de wedstrijd meer of minder succesvol. Een enkel team viel uit maar dat hoort ook bij racen. Rest nog op te merken dat Joey van Beek duidelijk een carrière als atleet is misgelopen. Voor de duidelijkheid, zie de foto op onze site.
Het GK4 Team
Casper Reinders
Ben de Feijter
C.point Racewear, Made to Win
Offline