Je bent niet ingelogd.
Het raceverslag van de tweede GK4 wedstrijd in Emsbüren treft u eerdaags op www.racexpress.nl. Zoals u weet zijn we een samenwerking aangegaan waardoor de raceverslagen door racexpress zullen worden verzorgd. Dat geeft ons wat extra ruimte om een sfeerverslag van de weekeinden te maken. Een sfeerverslag dat zal worden gevuld met andere foto's dan die van de wedstrijden. De raceverslagen treft u op racexpress, onder Karting, GK4 en op de GK4 site. De sfeerverslagen zenden we nu toe en plaatsen we op onze site.
Foto's van racexpress kunt u per e-mail aanvragen bij racexpress. Foto's van de organisatie worden geplaatst op de GK4 site en kunt u bij ons gratis blijven bestellen.
Druk in de kantine
Nu ik over de inhoud van het verslag van de organisatie nadenk betrap ik me erop dat ik nog steeds zit na te genieten.
Wat heeft u er met z’n allen een geweldig weekeinde van gemaakt, zoals we dat graag zien, gevuld met zoals iemand van u het in een mail verwoordde, “het typische GK4 gevoel”, daarbij verwijzend naar “die fijne familiesfeer en de aanwezige mensen die dat samen mogelijk maken, resulterend in een professionele kart serie”. We mochten afgelopen meer e-mails ontvangen waarin de GK4 in dergelijke bewoordingen wordt beschreven. Het is fijn om te zien dat we dit met z'n allen ondertussen hebben bereikt. We realiseren ons dat dit niet gewoon is en zullen ons hiervoor voor de volle 100% blijven inzetten.
Wat was het druk in Emsbüren. We hadden van tevoren goede afspraken met de eigenaar gemaakt zodat uiteindelijk iedereen, zowel in de GK4 als in de BEKC een mooie plek toegewezen kreeg.
Zaterdagmiddag viel het me al op dat de kantine continu vol zat met gelijkgestemde mensen. Dat bleef uiteindelijk het hele weekeinde het geval. Er heerste een prettige sfeer, die nog eens werd versterkt toen we kennismaakten met de nieuwe rijders en ouders onder het genot van een goede bak koffie. Wat waren die koppen trouwens groot zeg!
In geanimeerd gesprek, wie kent deze jongens niet?
Een van de voor het eerst aanwezige kartdealers gaf ons onbewust een bevestiging dat we op de goede weg zijn door te vermelden dat de sfeer erg leek op die van de voormalige woensdag zomeravond competitie in Amsterdam. Een sfeer die hij lang niet meer had meegemaakt. En dat deed me goed te horen. Dat soort competities van weleer zijn een voorbeeld van hoe wij tegen racen aankijken en hoe wedstrijden ook kunnen worden georganiseerd. Niet naar elkaar wijzen, open zijn, werken aan de sfeer, elkaar helpen, kortom goed met elkaar omgaan. Regelmatig zien we dan ook met genoegen dat mensen worden geholpen als ze in de problemen zitten. Zoals in Emsbüren de familie Buurman geweldig werd geholpen door Piet van Velzen en Rene den Herder, toen de motor van zoon Joost niet startte, door belangeloos een motor ter beschikking te stellen. Buurman redee het op de minuut voor race 1. Kenmerkend voor de GK4 durf ik wel te stellen.
Oortjes gespitst, niet afleiden, ben naar mijn baasje aan het kijken
Op de baan moet het uiteindelijk gebeuren. We hebben een enorme strijd gezien in alle klassen. Van Honda Cadet tot VT250 Senior.
In de Cadetjes waren er twee groepen te noteren, de kopgroep van vijf en de achtervolgende groep van 7 rijders. Het is toch geweldig om te zien dat bij ons alle rijdertjes door de verzegelde motoren op korte afstand van elkaar in dezelfde ronde eindigen? Het was pure reclame voor de kartsport. Als je die koters dan met z'n allen bij de prijsuitreiking vooraan ziet staan om de complimenten en bekers in ontvangst te nemen, dan kan je dag toch eigenlijk al niet meer kapot.
In de RK 1 schotelden de koplopers ons een strijd voor die zijn tweede niet kent. Elkaar leven en laten leven was het motto van Michael en Jan. Met Jan die net dat kleine beetje geluk extra had. Een achtervolgende groep van 12 rijders en nog een van 7 rijders maakten de party compleet. Geweldig! Wat hebben jullie ons laten genieten van racen. Het verzegelde motoren concept met strenge beperkingen werpt duidelijk zijn vruchten af.
DE Cadetjes, wat een mooie groep!
Dat zagen we ook in de VT klassen, waar de strijd net zo heftig en fair was. De 21 Junioren maakten er een bijzondere wedstrijd van, wat was het genieten. In alle drie de races kon je nagenoeg geen voorspelling doen. Natuurlijk staat er dan altijd wel een rijder op die zijn visitekaartje afgeeft, in dit geval Jentsen Adriaenssens, maar achter hem werd er volop gestreden in verschillende groepen, waarin geen enkele rijder zijn plaats ook maar even zeker was. Je betrapt je er dan op dat je begint te ijsberen van de zenuwen, waardoor je meteen ziet dat je niet de enige ben die dit doet, want wat heb ik wat begeleiders zenuwachtig heen en weer zien lopen. Uiteindelijk konden we alle rijders dat grote compliment geven dat hun toekwam voor hun wedstrijdinstelling en gedrag op de baan, van start tot finish.
De enige juiste manier om brandstof te testen; Monsters nemen en in het laboratorium test uit laten voeren!
Bij de Senioren werd er door alle rijders gereden met de nieuwe Alfano toerentalcontrole op motor en koppelingslip. Nu we bekend raken met het systeem en de mogelijkheden ervan leren kennen, kunnen volgens ons concluderen dat we de zaakjes in de VT aardig voor elkaar beginnen te krijgen. We zeggen het wel vaker, maar het is gewoon zo, alleen bij de GK4 is er in de viertaktracing sprake van gedegen controles en gelijkwaardigheid. We hebben hierop twee jaar geinvesteerd en zien daar nu de tastbare resultaten van komen.
Jaaaaaaaaa, volgende keer ook Big Bore!!!!!!!!
In de Senior klasse was het grote Belgische Formule 3 autosporttalent Sam Dejonghe die namens onze Zuiderburen de degens kruiste met de Nederlandse toppers. Met als gevolg een super strijd tussen de deelnemers. En laten we de motormerken vooral niet vergeten. Oral was met een nieuwe motor terug, een motor die meteen de concurrentie aankon met GM, SA en Vampire. Wat kan racen toch mooi zijn. Sam reed naar twee, top in zijn eerste GK4 race. Maar laten we vooral alle andere rijders niet vergeten te vermelden, onder andere nieuwkomer Luca Kőster die hun beste beentje voorzetten!
Voor het eerst ingezet, de hagelnieuwe Oral VT250
De RK1 Big Bore en B&S klassen doen het goed, er komen meer rijders bij, dat gaat goed komen. En de RK1 Big Bore blijkt probleemloos in de GK4, de snelheid zit er ook duidelijk in. Een mooie motor in een mooie klasse.
BEKC, succes schatje!
De BEKC enduranceracing is hot is met nu 14 deelnemende teams in de klasse Rotax Max en 6 in de RK1 (met nog meer deelname in de volgende race in Emmen). Nieuwe teams als RREM Racing, Qurius, Fencer en Van goede Huize zijn de strijd vol aan gegaan met de gevestigde orde. En dat belooft wat voor de komende wedstrijden.
Over een jaartje of acht in de Honda Cadet, kleintje Weber. Wat een scheetje he?
Wat was het genieten en daarvoor danken we onze deelnemers.
Met vriendelijke groet,
Het GK4 Team
Ben de Feijter
Casper Reinders
C.point Racewear, Made to Win
Offline