Je bent niet ingelogd.
Verslag GK4-BEKC Endurance race 2 Kartpark Emsburen 31-03-12
de BEKC endurance racing mag zich verheugen in een toenemende belangstelling, zowel in de klasse Rotax Max als in de RK1. De BEKC maakt met ingang van het seizoen 2012 volledig deel uit van het GK4 programma, bestaande uit negen wedstrijden met twee schrapresultaat op internationaal aansprekende banen.
De formule is gewoon goed, een eendaags evenement, deel uitmakend van het GK4 weekeinde. Op de zaterdag wordt er 7 × 12 min getraind, waarna vanaf 17:00 het BEKC wedstrijd programma wordt afgewerkt. Op de zaterdag moet er dus flink aan de bak gegaan worden om het optimale resultaat in de 100 min wedstrijd te bereiken.
De toenemende belangstelling vertaalde zich in 14 Rotax Max teams en zes RK1 teams die in Emsburen aan de start stonden. Was de BEKC van oorsprong een Belgisch kampioenschap, de Nederlandse teams weten hun weg ondertussen ook te vinden naar deze topcompetitie, waardoor de races een extra dimensie krijgen. Diverse Rotax Max tonen interesse, waardoor er bij de volgende wedstrijd al weer meer deelname te noteren zal zijn.
Maar eerst het verslag van Emsburen, waar we de nieuwe teams RREM Racing en Qurius Motor Sports mochten verwelkomen in de klasse RK1 en Team Christopher van den Merckt, Fencer.nl, SVB Racing en VD Racing2 in de klasse Rotax Max.
Het is druk in de BEKC endurance racing
Klasse Rotax Max
van de 14 deelnemende Rotax Max teams kwamen er negen uit België en vijf uit Nederland. In de Rotax overheerst de Belgische deelname tot nu toe. Je ziet echter de Nederlandse teams dichterbij kruipen met Van Goeden Huize Motorsport voorop.
De pole was voor DV Racing Boys, dat zoals nu al blijkt samen met FM Racing Boys het team is dat je moet verslaan om een BEKC race te winnen. Wat gingen de mannen verschrikkelijk hard rond.
Een van de teams dat er op gebrand is om de strijd met FM aan te gaan is DV Racing Boys. Vanaf de eerste meters werd er bij FM aangepikt. Op het moment dat FM een klein foutje maakte sloeg het team meteen toe en pakte de kop. FM herstelde zich en ging in achtervolging waarbij ze gezelschap kregen van Sloebs, SVB Racing en Van Goeden Huize.
Overal op de baan waren er gedurende de wedstrijd de nodige gevechten te noteren. Dat maakt deze vorm van endurance racing zo mooi. Je moet gewoon 100 min lang vol geconcentreerd blijven racen en gaan voor iedere plaats, dus iedere meter. Een klein slippertje maakt grote gevolgen, want je bent meteen de nodige plaatsen kwijt.
Hier nog trots op kop, DV Racing Boys
Zo naar het eind van de race leek het erop dat het team met startnummer vier, DV Racing Boys, de overwinning zou pakken. Soeverein werden de ronden afgelegd en de finishvlag kwam met nog zo'n 10 min te gaan dichter en dichter bij. De voorsprong was groot op nummer twee en niets leek de overwinning te kunnen bederven.
Op het moment dat ik dit dacht naderde de koploper een achterblijver en sloot hierbij op het eind van het rechte stuk aan. Er werd een inhaal actie ingezet, terwijl er maar heel weinig ruimte was. Het ging dan ook volledig verkeerd, beiden teams raakten in de berm.
DV bleef vertwijfeld staan, met naar bleek een kromme stuurstang. De gang naar de pitstraat werd gemaakt, er werd druk gesleuteld en het team kon uiteindelijk zijn weg nog vervolgen, maar een goed eindresultaat zat er niet meer in, de 12e plaats werd hun deel. Wat jammer voor deze sympathieke jongens, want de overwinning was hun gegund.
Weer naar de overwinning, FM Racing Boys
De overwinning werd nu in de schoot geworpen van FM, dat dit natuurlijk al niet meer verwachtte en waar verbazing plaats maakte voor vreugde. Zo zie je hoe dicht vreugde en verdriet in de racing bij elkaar kunnen liggen.
Sloebs volgde in dezelfde ronde op de tweede plaats, met kort daar weer achter SVB Racing.
Van Goede Huizen reed met een nieuwe rijder (het was even wennen) naar die mooie vierde plaats. Net niet op het podium, maar wel de aansluiting gevonden met de top.
Close racing in BEKC, Van goeden Huize en SVB Racing
Het podium BEKC Rotax Max
Klasse RK1
in de klasse RK1 is de Nederlandse vertegenwoordiging in de meerderheid, vier om twee teams.
Dit seizoen is deelname met de BigBore motor toegestaan, de keuze is aan de teams: de standaard RK1 motor of de motor voorzien van het BigBore pakket.
Team KWM-De Uithof rijdt met de BB, terwijl de overige vijf teams nog met de basismotor deelnemen.
We hebben hierdoor besloten dat we naast het Totaalklassement een extra klassement alleen voor de standaard RK1 motor instellen.
Endurance = wisselen
Lange tijd leek het erop dat KWM- de Uithof naar de overwinning zou vliegen. Ja, vliegen, want de BigBore blijkt een snelle motor te zijn. Zo snel dat op sommige circuits de Rotaxen het bijzonder lastig zullen gaan krijgen. De BigBore in handen van KWM hield zich bijzonder goed, totdat een paar ronde voor het einde het team de pits moest opzoeken, wat hun uiteindelijk de overwinning zou kosten.
KWM-de Uithof met de snelle RK1 Big Bore [/img]
SignMind Racing is een geweldig team dat zowel in de klasse Rotax Max als in de RK1 vertegenwoordigd is. Met veel enthousiasme gaan de jongens de strijd aan.
In de Rotax is het in hun eerste seizoen even wennen, de 10e plaats was voor hun, maar in de RK1 zijn ze het “team to beat”. Ze hebben de kart en de motor erg goed afgesteld, waardoor van meet af aan in de kopgroep gestreden kan worden. SignMind was moeilijk te volgen. Uiteindelijk bleek het nieuwe team Qurius Motor Sports best of the rest, door achter KWM de derde plaats op te eisen. Qurius gaf hierdoor meteen hun visitekaartje af, want als je de geroutineerde Belgische teams VSR 1 en 2 voor weet te blijven dan moet je wel een stukje kunnen sturen. En dat staan de Qurius mannen, dat weten we nog uit hun indoor periode, waar ze ieder als topper bekend staan.
Overwinning RK1 voor SignMind Racing
De Belgische teams van VSR, met hun kenmerkende prachtige kleuren, moesten vandaag hun meerdere erkennen in de Nederlandse teams. Het enthousiasme was er niet minder om, de jongens hebben een geweldige race gereden.
Last but not Least finishte het team van RREM Racing op plaats zes. Het is nog even wennen na de overstap vanuit de MKS, maar ook voor hen geldt dat ze binnen korte termijn de strijd om de voorste posities aan kunnen en zeker zullen gaan.
Volop strijd in de klasse RK1
Het podium BEKC RK1
We zien uit naar de volgende race, welke zal worden gehouden op het mooie circuit Pottendijk in Emmen, op zaterdag 28 april 2012.
We hopen u daar te treffen.
Het GK4 Team
Casper Reinders
Ben de Feijter
C.point Racewear, Made to Win
Offline