Je bent niet ingelogd.
Verslag organisatie GK4 en BEKC races 3 Circuit Pottendijk Emmen
Wat hebben we weer een heerlijk weekeinde meegemaakt tijdens de derde ronde van de GK4 en BEKC op Kartcircuit Pottendijk in Emmen. Een andere conclusie kan ik niet trekken. Een bijzonder weekeinde waarin we alles hebben meegemaakt dat karting en het organiseren van de wedstrijden zo mooi en bijzonder maakt.
Het raceverslag wordt geplaatst door Bas Kaligis op www.raceXpress.nl,
Het verslag van de organisatie treft u hieronder.
Te beginnen met de geweldige strijd in alle klassen, met als logische gevolgen emoties plus en min, ups en downs, vreugde en verdriet, succes en verlies om maar enkele te noemen. Emoties waar iedereen, dus ook wij als organisatie, op gepaste wijze mee om moet gaan. En dat proberen we dan ook telkens te doen. Blij zijn met de rijders als het kan, meeleven met de rijders als er zich negatieve situaties voordoen. Het hoort er allemaal bij.
Haast? Nee hoor, klaar, tijd zat.
U als deelnemer weet ons vaak in positieve zin te verbazen en te raken. Emoties horen bij racen en daar kunnen we, gezien uw reacties per mail, samen aardig mee omgaan. En het compliment daarvoor willen we bij u als gezamenlijke deelnemers neerleggen.
Voor je kijken, gas geven, ideale lijn rijden, op tijd remmen, aanpikken, goed je best doen, dan komt het goed.
Wat blijft het een genot om in de paddock rond te lopen in het GK4 weekeinde. Dan voelen wij ons als een vis in het water. En dan spreek ik mede namens Ben en de hele GK4 ploeg. Want wat gaat het er tof aan toe en wat komen we opvallend veel goedgemutste deelnemers tegen. Dat schreeuwt om fotografie, om het vastleggen van bijzondere momenten.
Ik heb diverse situaties vastgelegd. Een handvol foto's treft u in dit verslag aan, de rest kunt u nakijken op www.gk4kartseries.com. En natuurlijk zijn alle foto's weer gratis te bestellen.
Op de zaterdag zag het er voor wat betreft de weersomstandigheden eerst somber uit. Emmen zou Emmen niet zijn als er vervolgens op de zondag ondanks de voorspelling geen regen viel en we gewoon van een lekker weertje konden genieten. Met andere woorden slicks er onder en gassen maar!!
Jazeker, ik ben er ook en let op
De klassen worden steeds voller. De GK4 is de grootste viertaktorganisatie. Het is geweldig dat we dat mogen constateren. Dat hadden we, toen we in 2010 begonnen, niet durven dromen.
Het brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. We blijven scherp zoals u van ons gewend bent.
Het is nu eenmaal zo dat een klasse met 26 deelnemers meer vergt van alle betrokkenen, zowel deelnemers als organisatie, dan een klasse met, laten we maar iets noemen, vijf deelnemers.
De strijd in de diverse klassen varieerde hierdoor van superstrak en netjes, tot hevig en soms heftig, maar er werd constant binnen de perken van het toelaatbare gestreden. Zoals we het graag zien, hard maar fair. En ging een rijder al eens over de grens dan was dat niet erger dan waarschuwing-waardig.
KIDs racing in optima forma, klasse GK4 Honda Cadet
Als je naar de Honda Cadet klasse kijkt, dan viel me vooral de gelijkwaardigheid binnen de klasse op, met als gevolg volop strijd. De groep deelnemers wordt steeds groter, mensen die de instap in de Cadet klasse maken zien in dat dit budgettair verantwoord racen met verzegelde motoren de kinderklasse leuker en interessanter maakt.
Geen rijdertje, behoudens Thom Nelissen, wist echt weg te komen. Thom won de drie races met een voorsprong van zo'n honderd meter in zijn bekende snelle rijstijl en ging met de winst naar huis. Hij zette en passant zijn kandidatuur voor het kampioenschap. Dat het verder een gelijkwaardige strijd was blijkt ook uit het feit dat de snelste ronde gereden werd door de uiteindelijk vierde plaats, de snelle Shirley Schomaker.
Verschillen in ervaring zorgden er voor dat er telkens twee groepen ontstonden met 5 en 9 rijders. Mooi om dan bijvoorbeeld te zien dat een nieuw rijdertje, Jisse van den Boom, meteen mee kan komen. En dan rijdt hij nog een perfect resultaat ook. Top jongen.
Thom miste de prijsuitreiking, vandaar dat hij even later nog een keer in het zonnetje werd gezet en hieronder zijn huldigingsfoto terugvindt.
Thom Nelissen
Het volgende talent? Je kunt het proberen Ellen, maar zou een Honda Cadet geen beter alternatief zijn?
De plaats in de eindstand was nooit zeker, totdat de finishvlag voor de laatste keer viel. Als we het podium noemen dan doen we gewoon de overige elf rijdertjes te kort. Vandaar even de hele rij van nummer 14 t/m 1, want jullie zijn eigenlijk allemaal kanjers en winnaars: De toppertjes in omgekeerde volgorde van de uitslag: Colin Pahler, Pepijn Kraaijeveld, Rob Lucassen, Kevin van den Bosch, Jisse van den Boom, Sen Roodenburg, Merijn Steen, Rik Koen, Dustin Timmermans, Sander Gils, Shirley Schomaker, Keziah Manguette, Stefano van Es, Thom Nelissen. Ouders, jullie mogen trots zijn op jullie kroost!
Het ging echt perfect!
De RK1 Junioren kunnen er wat van zeg! Vanaf de eerste meter, gewoon drie races lang, werd er een super show weggegeven. Jan Stuut wist los te komen, maar moest daar dit keer extra hard voor werken. De rest zat hem aardig op de hielen. Jan moest alle zeilen bij zetten om de achtervolgers en dan met name Joep Megens, Youri Bast, Nande Vrielink en Vera Hissink, van zich af te houden. Hier ook tekenend dat de snelste ronde niet door de winnaar werd gerealiseerd. Deze was namelijk voor de snelle Joep Megens. Binnen de top vijf reden er vier rijders met een dubbel verzegelde motor rond. Hebben we gelijk gekregen in de afgelopen twee jaar? Dacht het wel!
Zo gingen Lorenzo en Ray de laatste bocht in……81/1000e verschil op de finishlijn
De B&S Junior klasse zorgde voor een fenomeen dat ik nog niet eerder heb gezien. De eerste twee rijders, Lorenzo Stolk en Ray Renirie deden in drie races, totaal een uur lang, werkelijk niets voor elkaar onder. Dit resulteerde op de finishlijn van race twee in een verschil van ja, echt wel, 81/duizendste van een seconde!!!!
Je zag het aankomen in de laatste ronden; "wanneer probeert die Ray het nu?" Ik gokte met de foto's op de laatste bocht. Bas Kaligis stond bij de finish. En natuurlijk had de beroepsfotograaf het bij het juiste eind. De finishfoto's zijn bij Bas na te zien schat ik zo.
Achter hen werd nog een mooie strijd uitgevochten om P3. Last but not least Least kwam onze kleine dappere Duitse vriend Marius Madesta over de streep. Huilend omdat de kart niet zo liep als hij graag wilde. We hadden met hem te doen en hebben geprobeerd het leed wat te verzachten. Fűr Marius: Du bist gut gefahren Junge. Es ist nur die Routine, Erfahrung. Alles kommt gut, glaube mir.
Moeder en onze dappere Marius Madesta
Strijd in de middengroep RK1 Junior
De RK1 Senior klasse gaat helemaal goed komen hoor!! Nu waren er vier rijders aanwezig, volgende wedstrijd schatten we zeven of acht. De motoren blijven in de GK4 goed draaien. Wij staan geen veranderingen aan de motor toe en dat werpt zijn vruchten af. De motor met BB pakket is snel, de strijd wordt interessant.
Nu was het wederom de snelle Belg Mitch Verheyden, die de winst mee naar het zuiden nam. De concurrentie zoals Mara Wustmans en Dion Gorter zit niet stil en komt er aan. Speciaal voor de foto reed Mike Bartels (die constant in gevecht was met Dion) in een nieuwe rood-witte overall. (Of vader moet me voor de gek hebben gehouden) Zoals je ziet levert dat een aardig fotogenieke combinatie op.
Bumper aan bumper in de RK1 Senior Big Bore klasse
De VT250 Junior is uitgegroeid tot de absolute topcompetitie in Junior racing 10 - 15 jaar. Met zo'n grote groep deelnemers, waaronder vier snelle dames, was het een geweldig gezicht, dat lange lint, dat gekleurd pallet karters. Als je het in een schilderij vast had kunnen leggen, had het een aardige van Gogh opgeleverd schat ik zo.
Weet niet of dat echt de tankinhoud is……..Ronald Hoogeveen?
Op de zondag ochtend stonden de Junioren en Senioren gezamenlijk in hat parc ferme. Maar liefst 47 karts met een mooie 250 cc motor aan de achterzijde. Toen het bord "1 minute" omhoog werd gehouden en die hele groep motoren werd gestart zag ik in de verte vanuit de flats in Emmen mensen naar buiten kijken. Tenminste dat meende ik toch echt te zien! Wat een geluid, wat een sensationele belevenis. Een begeleider riep me nog toe, "dat houd je niet voor mogelijk, wat een imposant geluid...“ Vervolgens kon ik hem niet meer verstaan en heb ik alleen nog maar genoten van dat heerlijk aanzwellende, diepe viertaktgeluid.
De groep kon net op de foto
De Junioren reden cleane, faire races. De uitslagen laten dat beeld zien dat we voor ogen hebben. Je plaats is nooit zeker in de race. De rijders zijn gigantisch gelijkwaardig aan elkaar. Vier rijders staken er vandaag licht boven uit; Wouter Verhoeven, Darragh en Jentsen Adriaenssens en Kreshto Kootstra. Maar ook hier staat een snelle combinatie niet garant voor een podiumplaats. Daar spelen ook factoren als heel blijvende techniek, tactiek en ook nog een beetje mazzel een grote rol.
De grote groep VT250, motoren starten, wat een geluid!
Bij de Senioren VT250 zijn de rijders nog meer aan elkaar gewaagd. Kan ook eigenlijk niet anders, want de crème de la crème van de viertaktracing staat aan de start van de GK4. Bij de kwalificatie zaten de eerste 18 deelnemers binnen een halve seconde, waar tref je dat nog? Juist.........alleen in de GK4.
Het werd dringen in de eerste boch
De rijders waren nerveus, erg nerveus, wat zich uitte in een valse start in een van de drie races waarna de rijders werden aangesproken. Opnieuw de kart in en racen maar. En dat deden ze.
Er werd stevig gereden, de adrenaline deed zijn werk.
Vandaag was GM rijder Jeroen van As de sterkste. Hij pakte namens GM de eerste overwinning. Glunderende gezichten alom in het kamp van As.
Het werd een internationaal podium, want achter Dimitri Mom uit Texel :-) was de derde plaats voor onze Duitse vriend Onno Tunsch.
In de Swissauto250 cup was de winst voor Dimitri Mom, die zijn kandidatuur voor de eindoverwinning duidelijk heeft gezet.
Podium Swissauto250 cup, Dimitri Mom en Berend Dumas
In de GM VT250 Cup was het GK4 totaaloverwinnaar Jeroen van As die voor de tweede keer op deze dag de hoogste trede van het podium mocht beklimmen. En dat deed hij met zichtbaar veel genoegen.
Jeroen neemt in dit klassement stevig de eerste plaats in.
Winnaar GK4 en GM VT250 Cup, Jeroen van As (Voor die hem niet kennen, rechts op de foto )
Op de zaterdag werd de BEKC Endurance wedstrijd gereden.
De BEKC is het enige aansprekende endurance kampioenschap en zit duidelijk in de lift. Dat is te merken aan de interesse die we ondervinden uit zowel Nederland als België. We gaan er van uit dat er bij de volgende race in Eindhoven dan ook weer meer dan de 21 teams van deze race aan de start zullen staan.
Het wordt druk bij de BEKC endurance racing
Voor geïnteresseerden wijzen we dan ook graag nog een keer op de acties die in Nieuwsbrief 2 (te downloaden van de site GK4) staan vermeld. Bijna gratis rijden in de RK1 kun je toch niet laten lopen als (voormalig) Prokart of RK1 team?
Omdat ie zo mooi is
De BEKC ontpopt zich tot dat gebeuren dat we voor ogen hebben. Een grote groep teams uit België en Nederland die collegiaal met elkaar omgaan buiten de baan en fair en square als concurrenten op de baan.
Altijd als eerste de baan op, FM Racing Boys
In de Rotax Max zijn het nog de Belgische teams die de dienst uitmaken, met klassementsleider FM Racing Boys als vaandeldrager, terwijl het in de RK1 de Nederlandse teams zijn die de kopposities nog voor hun rekening nemen.
Alles resulterend in een endurancerace waarin je ogen te kort komt. Zoveel actie, zoveel strijd, zoveel spanning, zoveel plezier!
No comment, need I say more?
Zowel in de Rotax Max als de RK1 eindigden de eerste drie teams in de zelfde ronde.
FM Racing Boys won bij de Rotaxen, Qurius Motor Sports pakte de eerste winst in haar eerste seizoen bij de RK1!
Heb jij die vijf euro gezien??
Dat smaakt naar meer.
En meer krijgen we, te beginnen met het eerstvolgende GK4/BEKC weekeinde op Kartcircuit de Landsard in Eindhoven, het weekeinde 26 en 27 mei 2012.
We zien er naar uit! Tot dan.
Het GK4 Team.
C.point Racewear, Made to Win
Offline