Je bent niet ingelogd.
Impressie GK4 en BEKC 1 Spa-Francorchamps
Na een paar maanden van voorbereiding werd vorige week de aftrap gegeven voor het GK4 en BEKC seizoen 2013. Teams, deelnemers, organisatie, ieder had de periode van voorbereiding er op zitten en stond in de startblokken. Dat ging niet bij iedereen zonder stress, want links en rechts werd er nog gewacht op onderdelen, chassis en CDI-boxen. Een enkel chassis werd nog snel “even” opgehaald in Italië. Niet iedereen redde het helaas. Respect is op zijn plaats.
Wisselend weer in de Ardennen, levert wel een mooi plaatje op
Vanaf de woensdag werden de eerste deelnemers al gesignaleerd in die prachtige omgeving van Karting Spa-Francorchamps in die altijd mooie Ardennen. Waar het weer zelden voorspelbaar is. Al dagen lang keken we met z’n allen op de weer-apps om een indruk te krijgen wat we konden verwachten. Wisselend werd er aangegeven, wisselend zou het blijken te zijn.
Jong en oud trotseerde de weergoden
Op vrijdag goedgemutst in de auto, alles goed voorbereid, de nieuwe David Bowie op en hoppa naar Spa, op naar de deelnemers, op naar hopelijk mooie races. De eerste deelnemers troffen we zoals gewoonlijk al in het hotel. Gewoon even lekker samen zitten, mijmeren over een hopelijk goed seizoen.
Kleurspoelinkje?
We hadden een mooi aantal inschrijvingen zo voor de eerste wedstrijd; 70 GK4 en 33 teams BEKC. Op de zaterdag werden er bij de inschrijving wat mutaties genoteerd, rijders er af, rijders er bij. Veel nieuwe gezichten, kennismaken, links en rechts geanimeerd koffieleuten, het kon wat ons betreft beginnen!
Mooi gezicht blijft het 30 karts op de startgrid
Zaterdag regen, droog, regen, droog en dan afsluitend de BEKC race hoofdzakelijk droog, met wel een natte baan. Goed voor de spanning. Veel nieuwe teams, uiteindelijk 30 teams aan de start. En die maakten er een show van, man wat een happening was het. Gedeeltelijk onder kunstlicht net als in Genk. Een extra dimensie. Een groot compliment aan alle teams is op zijn plaats. Jullie lieten weer zien hoe het kan, sfeervol, spannend, fair, datgene waarom het zo fijn is om de BEKC te organiseren. Nieuwe inschrijvingen waren meteen te noteren, we gaan er van uit dat we in Emsburen met rond de 35 teams aan de start zullen staan.
Wel voor je kijken Nelson
Op de zaterdag vraag ik nog aan de baaneigenaar of we zondag sneeuw kunnen verwachten. Het antwoord was; “ik verwacht het niet, de temperatuur zal niet zo snel dalen, maar het zijn de Ardennen, je weet het niet.” Lekker antwoord, open, weet je nog niks......
Wel, zondag lopen we het hotel uit, stappen in de auto, sneeuwvlokje. Eeeeuh sneeuwvlokje? Nog een, nog een, voordat we halverwege de snelweg waren reden we in een wolk, direct erna sneeuwval. En dat tot 16.00 uur. Als je dan vervolgens ziet met welk enthousiasme iedereen de weersomstandigheden te lijf gaat, dan is nog meer respect op zijn plaats. De saamhorigheid is groot in de GK4 en dat merkten we. Met mooie, hele mooie races als gevolg. Die kleintjes, Cadetjes, ze deden het ook, soms lachend, soms tranend, maar uiteindelijk kwam alles op zijn pootjes terecht.
Een deel van het lange lint gelijkwaardige Cadetjes
Ook een groot compliment verdient onze baanploeg. De hele dag in de kou en dan ook nog geconcentreerd je job blijven doen. En als dat dan lukt dan mag je trots zijn met z’n allen en dat zijn we; trots op de marshals.
We waren natuurlijk ook benieuwd hoe de veranderingen in het belang van het budget en gelijkwaardigheid uit zouden pakken. Aanpassingen in de VT klassen, twee nieuwe tweetakt klassen, toevoeging van K4A arrive and drive arrangementen, we waren heel erg benieuwd.
Kouwe handjes, maar blijven filmen
Vanaf de eerste meters in de training konden we gerust zijn. De veranderingen pakten goed uit. Binnen de VT 250 Senior toonde de jonge garde, zoals de broertjes Meynendonckx, Jorrit Rolvers, Ricardo Doornbosch en Jeroen van Dorp al snel dat de veranderingen meer spanning brachten.
Dat zou later vooral in de wedstrijd op zondag aan de orde komen. Geen ploffende motoren, alles bleef heel, de snelheid zat er in, strijd om iedere meter en last but not least drie rookies op het podium.
Robin Meynendonckx vroeg nog om een foto te maken, anders zou zijn vader nooit geloven dat hij de pole had. Wel vader, het klopt echt! Zie de foto. En dat niet alleen, uw zonen wonnen ook nog eens de wedstrijd, net voor nummer drie Jorrit Rolvers, ook al een rookie. Echt waar!!!!
VT250 Senior, eerste startrij twee rookies
Wat kun je je als organisatie nog meer wensen? Precies, dat de CDI boxen voor GM en Vampire voor de volgende wedstrijd gereed zijn, zodat ook deze merken weer in de races kunnen participeren.
De Junioren gaan ook profiteren van de restricties. Wat een show en wat een spanning legden de jongelingen op de mat.
De laatste mail van de GM fabrikant wil ik u niet onthouden: “I would like to congratulate you about the new regulation: 170 Kg, 5700 rpm clutch and 12'000 rpm max. I think this will give more success to GK4 championship, with same show and less cost for the drivers!”
En daarin kreeg hij gelijk; minder kosten, zelfde show, wat heet, nog meer show.
Allez les Bleus
K4A was present in de RK1 Seniorklasse met haar arrive and drive concept. Gezien de reacties van Yves Soers zal dat een aardig vervolg krijgen. En dat zou terecht zijn. K4A had de zaakjes aardig voor elkaar.
In de junioren klassen was er naast de RK1 en B&S de vuurdoop voor de nieuwe Swissauto Mondial VT4 klasse. Jelke en de Franse rijder Franck lieten zien dat de klasse potentie heeft. Ze bleven in elkaars buurt en maakten zodoende reclame voor het concept. De RK1 en B&S Junioren reden als vanouds een zeer spannende race. Ogen kwam je te kort. Mooooi!
2-T 125 Schakelklasse, verzegeld, budgettair verantwoord, meteen volop spanning
De twee nieuwe verzegelde tweetaktklassen gaan zich profileren dit seizoen, let maar op. We kregen datgene voorgeschoteld dat we hadden gehoopt. Nieuwe rijders, mooie races en meteen ook rookies voorin. De verzegelde motoren deden hun werk, er was volop strijd, er waren volop lachende gezichten te noteren. O.a. bij Bas Harting, die ons onbewust sterkte in onze mening over racen met gelijkwaardig materiaal. Het concept bleek te kloppen!
We hebben met diverse geïnteresseerden gesproken, die de moeite hadden genomen om naar Spa te komen, eerst nog even de kat uit de boom keken, maar zeer enthousiast reageerden. Waar kun je anders met deze budgetten zo gelijkwaardig tweetakt automaat of schakel rijden? Dacht nergens. Dat gaat goed komen gezien hun reacties.
Prijsvraag voor verloting van een paar handschoenen, welk startnummer hoort bij mij?
Voordat we er goed en wel erg in hadden waren we al weer onderweg naar huis, mijmerend over een heerlijk eerste weekeindje racen.
Via deze weg willen we u danken voor de fijne reacties die we deze week mochten ontvangen. We kunnen nauwelijks wachten tot de volgende wedstrijd: Emsburen, 13 en 14 april 2013.
Voor de foto’s verwijs ik u graag naar onze GK4 site. De foto’s kunt u bij mij zoals altijd gratis bestellen. Een mailtje is voldoende.
Tschüs, bis in Emsbüren
Voor het raceverslag verwijs ik u graag naar www.racexpress.nl, waar het verslag eerdaags zal worden geplaatst.
Tot in Emsbüren.
Met vriendelijke groet,
Het GK4 Team
Ben de Feyter
Casper Reinders
C.point Racewear, Made to Win
Offline