Je bent niet ingelogd.
Race 5 - TT Junior Track Assen 8 september
DE BEKC Endurance Karting 4Teams, Het Origineel, heeft twee mooie primeurs dit seizoen; de eerste races op de nieuwe kartbanen van Venray en Assen.
Vandaag was het de TT Junior Track Assen die na Venray aan de beurt was om de BEKC de eerste meters te laten maken op de mooie vernieuwde track.
Je bent dan natuurlijk altijd benieuwd naar de reacties van de rijders. Wel, positief bericht, de rijders en teams waren zeker content over de nieuwe Nederlandse aanwinst in Kartland.
De teams trakteerden de aanwezigen op een wervelende kartshow. Er werd geracet met de IAME X30, de Rotax Max Evo, de Rotax Max 2014 en de Wankel motoren. Heerlijk om dat zo te zien en vooral ook te horen. Er gebeurde van alles, het talrijk aanwezige publiek kreeg een spannende race voorgeschoteld die een geweldige apotheose kende. Kippenvel.
Het zou de dag van Mika Mathia worden, die in zijn eentje uitkomt voor team OOS International Kartracing.
De pole echter was voor team Mini Batsaap, met de snelle Senna Ekkers achter het stuur.
De twee plaats op de eerste startrij was voor Mika Mathia, slechts met 3/100 achterstand. De tweede rij was voor klassementsleider Sloebs Auto Special en SKT, die op respectievelijk 7/100 en 1/10 seconde achterstand zaten.
Met deze minimale verschillen weet je dat er strijd komt. Vanaf de start was het meteen volop racen en strijden geblazen. De rijders moeten een enorme conditie hebben om dit spektakel zo te rijden als zij doen, “gewoon” als een lange sprint.
In twee uur racen kan er veel gebeuren, dat weet je. De omstandigheden waren zwaar - op deze baan heb je geen rustmomenten - het werd dus een echte conditieslag.
Bjorn DFK, - Bjorn van Gerwen - bijvoorbeeld reed erg sterk, kwam gestaan naar voren vanaf de achtste startplaats, maar moest toegeven naarmate de race vorderde. Bjorn was van plan de race in zijn eentje te rijden, maar schakelde uiteindelijk uitgeput toch de tweede rijder in, om uiteindelijk nog als vijfde te kunnen finishen.
Het was Frankie Volckaerts die met een superstart iedereen het nakijken gaf. Daardoor was de openingsfase voor hem. Gedurende het eerste uur kregen Mini Batsaap, OOS Racing, het Wankel team VMS, LRT, GHK en Bjorn aansluiting bij Frankie, die het lastig kreeg en uiteindelijk Mini Batsaap en OOS voorrang moest verlenen.
Opvallend voor mij was het rijden van Yana Lenaerts en Rodney van der Jeught, die team LRT op de kaart aan het zetten zijn. Heerlijke aanvallende acties en de strijd met o.a. VD Racing 1, VD Racing 3 en GHK Racing waren een genot voor de raceliefhebber.
Hetzelfde geldt voor SFP Racing dat de neus naar voren had gericht en de weg naar boven had gevonden.
Alles bij elkaar opgeteld ontpopte zich een van de spannendste races ooit.
Ook al omdat voorin niemand ook maar iets toe wilde geven. Het ging crescendo met team Batsaap. De winst of zeker een podiumplaats lag voor het grijpen. Het team finishte na een prachtrace als tweede achter de ontketende Mika Mathia. De tweede plaats mocht helaas niet waar zijn toen na afloop van de wedstrijd na weging de kart te licht was en team Batsaap daardoor terugviel naar P9. Net achter team Sloebs, dat de nodige tegenslag kende en daardoor het einde van de race niet haalde.
Team CTC, voor het eerst aanwezig in de BEKC, leverde een topprestatie door naar P7 te racen en met de tweede plaats in het IAME subklassement aan de haal te gaan. Wat waren ze terecht trots.
Alsof de duvel er mee speelde zou een oom van mij hebben gezegd; opnieuw was er tegenslag te noteren voor het sterk voor de dag komende SKT. Middenin het gevecht om de podiumplaatsen was het domme pech die hen uitschakelde. Ik ben geen techneut, maar een defecte temperatuurcensor – zeg ik dat goed? – lag ten grondslag aan de uitval na 126 ronden. Waarmee ze het al eerder uitgevallen VD Racing 1 gezelschap hielden.
Mika Mathia reed sterk en bouwde zijn voorsprong gestaag uit. Uiteindelijk waren het de knap naar voren geracete Wankel rijders van VMS Racing en team LRT die de nog vacante podiumplaatsen voor zich opeisten. Great job!
Het was een enerverende race met alles wat teamracing zo mooi maakt. Ups-and-downs, we zagen het allemaal langskomen.
Race 6 - Kartbaan Strijen inhaalrace 22 september:
Nog maar een paar weken geleden smeekten we haast om water. Wel, al die smeekbedes waren niet aan dovemans oren gericht. Alle weergoden Thor en co. gaven ons deze dag een bak regen. Voor sommige rijders een zegen, zij voelden zich als de spreekwoordelijke vis in het water. Voor anderen weer een kwelling, zij raakten laat maar zeggen van de regen in de drup. Voor weer anderen half-half, geen vlees, geen vis.
De kartdag werd opnieuw tot een grote happening, een groot kartfeest. De stemming bleef er goed in, de race was bloedstollend spannend. De oplettende toeschouwers (en mijn camera) zagen mooie sfeerbeelden, de waterpartijen weerspiegelden karts en rijders optimaal. Soms leek het alsof er een spiegel onder lag en er twee karts voorbij kwamen. Grote waterpartijen spatten op achter de wielen, een fascinerend gezicht. Wat kan een regenachtige dag dan toch mooi zijn.
In de week voorafgaande aan de race mochten we nog een aantal mooie inschrijvingen noteren van de plaatselijke teams Vennink Racing, Heijerman De Wit en Keijzer Racing, meteen drie kanshebbers voor een mooie eindklassering.
Keijzer Racing opende geweldig; de snelle Kevin Stehouwer parkeerde zijn kart zo maar even brutaal op pole. Ik zag – tenminste dat meende ik te zien – een paar verbaasde blikken bij de concurrentie.
Maar liefst 4/10 pakte Kevin op de sterk kwalificerende SKT youngster Yentl van Thielen, die stond te glimmen op P2. Met op de tweede startrij de trotse klassementsleider Sloebs Auto Special en het snelle Junior Team Gouverneur Racing, dat daarmee een unieke prestatie leverde.
Maar het blijft endurance racing, waar van alles gebeurt in twee uren race.
Eerst was het Kevin Stehouwer die kort na de start de pitstraat op moest zoeken met een onwillige motor. Het team kwam nog terug, maar meer dan een tiende plaats zat er niet meer in.
Ook bij Gouverneur en Heijerman De Wit ging de lamp tijdelijk uit. Terugval naar P11 en P12 waren het gevolg.
In wezen, ruim gesteld, zijn er nog drie kanshebbers op het kampioenschap; in volgorde van het tussenklassement Sloebs Auto Special, OOS International en Bjorn DFK. Iedereen besefte terdege dat het – met hierna alleen de Grande Finale Genk nog te gaan – hier moest gebeuren. Vooraan finishen en niet uitvallen waren de gemakkelijk uitgesproken voorwaarden in Strijen.
Jonge jonge, wat een race werd het toen Frankie Volckaerts namens Sloebs weer zo’n topstart had. Nu echter waren Mika Mathia en Bjorn van Gerwen degenen die goed opletten en na een aantal ronden de aansluiting vonden. De drie teams bleven zo twee uur lang strijden om die kostbare punten die de eerste drie plaatsen waard zijn. Bjorn leek even het beste van de drie te hebben, had mogelijk ook kunnen winnen. Ware het niet dat de brildrager geen steek zag – vrij vertaald zijn eigen woorden – in de spray van Mika Mathia, rechtdoor ging en vervolgens buiten de baan belandde. Een terugval naar P8 was het gevolg. Bjorn is een doorzetter en gaf niet op. Hij reed daarna een geweldige race die hem terugbracht naar P3. Subliem.
Mika Mathia was de rijder die Sloebs het vuur na aan de schenen legde. Mika wilde zijn tweede opeenvolgende winst binnen halen. Sloebs stak daar een stokje voor, spreekwoordelijk dan.
De drie voornoemde topteams eindigden weliswaar in de zelfde ronde, maar het was toch echt Sloebs die de beste was vandaag. Nat en koud, maar zeer voldaan, werd de kart als eerste over de finishlijn gebracht. Met Mika op twee en Bjorn op drie.
LRT was opnieuw op dreef. Zei ik in het verslag Assen al hoe goed het ging, het ging hier zo mogelijk nog beter. Yana en Rodney, gefeliciteerd hoor. Het was geweldig om te zien hoe jullie steady en doelmatig naar P4 raceten.
De twee teams van VD Racing – 3 en 1 - hielden elkaar in evenwicht op vijf en zes en hielden daardoor zicht op het podium in het eindklassement.
Vennink Racing presteerde naar vermogen, SKT kende opnieuw pech – het wordt tijd dat het weer eens mee zit - , Keijzer Racing noteerde in hun jacht en passent de snelste dagtijd met 36,271 sec. - en dat in de regen -, Gouverneur bleef sterk aanwezig en Heijerman De Wit was snel, maar kreeg de ook de pechduivel op bezoek.
Mensen van Kartbaan Strijen. Het was top. Wat een gastvrije ontvangst viel ons ten deel. Wat een heerlijke baan ook. Dat asfalt he? Doorlatend tot en met. Geen grote plassen die bleven staan. Echt een top-job heeft u verricht.
In de klassementen is het ondertussen de spanning ten top. In het Totaal klassement staan de teams van Sloebs, OOS en Bjorn DFK wel heel dicht bij elkaar.
Dat gaat nog wat worden bij de laatste seizoensrace, de Grande Finale op Karting Genk in november. We zien er naar uit.
www.gk4kartseries.com
www.theoriginals.eu
GK4 KART SERIES
C.point Racewear, Made to Win
Offline